Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« : Joulukuu 29, 2017, 18:13:18 » |
|
Tai ei välttämättä edes niin outokaan, mutta on se kuitenkin minua monen vuoden ajan hieman häirinnyt. Tämä tapahtui luullakseni noin kymmenen vuotta sitten. Siitä on melko kauan, joten muisto on vuosien kuluessa hämärtynyt aika paljon, mikä hieman vaikeuttaa muistelua ja tekee asiasta entistäkin hämmentävän... :D Muistan jääneeni pois junan kyydistä, mahdollisesti Tikkurilan asemalla. Todennäköisesti olin matkassa äitini kanssa, mutta saattoi siellä olla muitakin (tosin se ei taida olla kovin relevantti yksityiskohta). Juna oli tullut 1. raiteelle. Kun juna lähti asemalta, veturista nousi hieman mustaa savua, mistä voi päätellä sen olleen dieselveturi. Huru se ei ollut, oli aivan eri muotoinen. Muistutti enempi Deeveriä, Vempua tms. (Veturin tarkkaa mallia en tietenkään tunnistanut, tuolloin alle 5-vuotiaana tiesin junista paljon vähemmän kuin nyt.) Kyseinen juna ei siis ollut mikään museojuna. Kysymys on, että miksi tavallisessa matkustajajunassa olisi käytetty dieselveturia? Pohdimme iskän ja veljen kanssa tätä asiaa, ja päädyimme siihen, että on ainakin kaksi suhteellisen järkevältä kuulostavaa selitystä: a) Rataverkolla oli silloin jokin laaja sähkökatkos, minkä takia VR joutui korvaamaan suuren osan matkustajajunista dieselvetoisilla junilla. (Nykyään tuollaista ei kyllä enää tehtäisi :D) b) Kyseinen juna oli se yöpikajuna, jolla me perheen kanssa matkustimme Rovaniemeltä Tikkurilaan silloin kun muutimme Ivalosta Järvenpäähän ollessani melkein 4-vuotias. Olen pitkään pitänyt ensimmäistä vaihtoehtoa todennäköisempänä, mutta viime aikoina olen alkanut pohtimaan enemmän myös jälkimmäistä vaihtoehtoa. Nimittäin tuon keskustelun aikana veljeni mainitsi, että yhteen aikaan eräät yöpikajunat oli ajettu Dv16-vetoisella kalustolla. (En muista mistä tuon tiedon poimi.) Kyseistä junaa vetänyt veturi saattoi siis hyvinkin olla Dv16, Vempu! Nämä ovat siis vain pelkkiä arveluja, ei voi olla varma että onko asia todella käynyt aivan näin. Siksi pistinkin tämän tänne, siinä toivossa että saisin täältä asiantuntevamman vastauksen. :-D Vaikka eihän siitä voi aivan varma olla, että muistaako kukaan jotain yli kymmenen vuotta sitten kulkeneita junia... Toivon kuitenkin, että täällä on joku joka tietäisi muistooni järkevän selityksen, joka selittäisi sen miksi siinä junassa oli dieselveturi vetämässä ja mahdollisesti myös mikä juna se mahtoi olla. Saa kysyä kysymyksiä tähän liittyen, jos ei esimerkiksi ymmärtänyt jotain kohtaa tai toivoo tarkempaa selitystä jollekin yksityiskohdalle!
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2017, 18:28:56 kirjoittanut Sanna Laakso »
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 29, 2017, 19:04:03 » |
|
Kyseessä saattaisi olla ns. pakettikatkojuna? Eli tuo esitetty kohta a) syynä..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 29, 2017, 20:19:19 » |
|
Mihin aikaan päivästä muisto on muodostunut? Aamulla, illalla, päivällä, yöllä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2017, 11:19:34 » |
|
Kyseessä saattaisi olla ns. pakettikatkojuna? Eli tuo esitetty kohta a) syynä..?
Sama suomeksi? XD
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 30, 2017, 11:23:01 » |
|
Mihin aikaan päivästä muisto on muodostunut? Aamulla, illalla, päivällä, yöllä?
"Muodostunut"? Olen mielestäni muistanut kyseisen asian siitä asti kun se tapahtui. En tainnut ymmärtää kysymystä :D
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2017, 11:56:25 » |
|
Kyseessä saattaisi olla ns. pakettikatkojuna? Eli tuo esitetty kohta a) syynä..?
Sama suomeksi? XD Sähköratoja pitää aika-ajoin huoltaa. Pääradalla jossa liikenne on tiheää nämä huoltotyöt on sijoitettu aina tietylle yölle jolloin muutama juna on ajettu diesel-vetoisena. Vielä 80-luvulla liikenteessä käytettiin lättähattuja. Sitten kalustona ovat olleet ilmeisesti olleet Dv12+sinisetvaunut. Pakettikatkojunat loppuivat 90-luvulla ja alkoivat taas kulkea vuonna 2010. Tässä keskutelussa lisää asiaa pakettikatkoista: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1584.0.htmlEli pakettikatko ei voi olla kyseessä, koska tuolloin ei ole kulkenut pakettikatkojunia. Itse mietin onko mahdollista että junan takana on ollut Dv16 vetoinen Hakkilan päivystäja? Dv16 vetoisena tuskin on tuolloin ajettu yöjunia Tikkurilassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 195
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2017, 12:01:29 » |
|
Lahteen on ajettu kisajunia Helsingistä Dr 16 -vedolla, koska viimeinen osuus matkasta ei ole sähköistetty. Olen niitä itse kuvannutkin matkan varrella, joten tämä on faktaa, vaikkakaan en heti muista minä vuosina niitä on kulkenut.
Se, oletko sinä voinut olla sellaisen kyydissä, on selvitettävä perheeltäsi.
Odottamattomien sähkökatkojen aikana ei ajeta dieselvedolla, koska dieselveturit ovat ”väärällä” puolella rataverkkoa siihen. Jokin yksittäinen vikaantunut tai katkenneen ajolangan alle jumiin jäänyt juna saatettaisiin hakea linjalta dieselillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2017, 12:07:54 » |
|
Kisajunia Salpausselälle on ajettu useina eri talvina. Googlaamalla löysin esimerkin maaliskuulta 2006. Se vastaisi Sannan esimerkkiä ajankohtansa puolesta kohtuullisesti. Tuon kevättalven kisajuna ainakin on pysähtynyt myös Tikkurilassa.
En sulkisi pakettikatkojunaa täysin pois. Jos Sannan muistelu osuukin vuoteen 2010, niin sittenhän se on yksi vaihtoehto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2017, 12:32:39 » |
|
Entä sellainen mahdollisuus, että matka Rovaniemeltä Tikkurilaan tapahtui Kemijärven yöjunalla ja muisto on Rovaniemen aseman raiteelta 1, jonne juna on saapunut Kemijärveltä dieselveturin (Dv12) vetämänä ja tilalle on vaihdettu Rovaniemellä sähköveturi?
Jos dieselveturi kuitenkin oli Tikkurilassa ja matkustajajunan edessä niin sitten vaihtoehdot rajautunevat siihen, että kysymyksessä oli museojuna, sähköradan huoltoyönä ajettu dieselvetoinen Riihimäki-Helsinki paikallisjuna tai Salpausselän kisoista Lahdesta tullut erikoisjuna (viimeksi mainitun esiintymistiheys 2000-luvulla luokkaa muutaman kerran).
Sen sijaan sulkisin pois mahdollisuuden, että sähkökatkon tai muun poikkeustilanteen vuoksi olisi turvauduttu dieselveturiin. Mielestäni mennään vanhan vuosituhannen puolelle, kun tämmöistä on viimeksi Helsingin seudulla harrastettu. 2000-luvun puolella junat on poikkeustilanteessa jätetty ennemmin ajamatta ja dieselveto on tarkoittanut sitä, että vaihdetaan juna dieselkäyttöiseen bussiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 30, 2017, 14:16:31 » |
|
Lahteen on ajettu kisajunia Helsingistä Dr 16 -vedolla, koska viimeinen osuus matkasta ei ole sähköistetty. Olen niitä itse kuvannutkin matkan varrella, joten tämä on faktaa, vaikkakaan en heti muista minä vuosina niitä on kulkenut.
Se, oletko sinä voinut olla sellaisen kyydissä, on selvitettävä perheeltäsi.
Odottamattomien sähkökatkojen aikana ei ajeta dieselvedolla, koska dieselveturit ovat ”väärällä” puolella rataverkkoa siihen. Jokin yksittäinen vikaantunut tai katkenneen ajolangan alle jumiin jäänyt juna saatettaisiin hakea linjalta dieselillä.
Puhutko nyt Dr16:sta vai Dv16:sta? Tekstissäni mainitsin Dv16:n. En muuten usko että olisin ollut kisajunan kyydissä, nimittäin tuohon aikaan emme perheen kanssa olleet vielä samalla tavalla kiinnostuneita junista kuin nyt. (Äiti ei tosin ole oikein missään vaiheessa mikään erityinen junafani ollutkaan. :D) Joten aika epätodennäköistä, että iskä olisi vain yhtäkkiä päättänyt että "Nyt mennäänkin kisajunalla!". Yhtä todennäköistä kuin se, että päättäisimme tässä ja nyt lähteä katsomaan formulakisoja! Mutta juu, hyvä ehdotus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2017, 15:27:47 » |
|
Kyseessä saattaisi olla ns. pakettikatkojuna? Eli tuo esitetty kohta a) syynä..?
Sama suomeksi? XD Sähköratoja pitää aika-ajoin huoltaa. Pääradalla jossa liikenne on tiheää nämä huoltotyöt on sijoitettu aina tietylle yölle jolloin muutama juna on ajettu diesel-vetoisena. Vielä 80-luvulla liikenteessä käytettiin lättähattuja. Sitten kalustona ovat olleet ilmeisesti olleet Dv12+sinisetvaunut. Pakettikatkojunat loppuivat 90-luvulla ja alkoivat taas kulkea vuonna 2010. Tässä keskutelussa lisää asiaa pakettikatkoista: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1584.0.htmlEli pakettikatko ei voi olla kyseessä, koska tuolloin ei ole kulkenut pakettikatkojunia. Itse mietin onko mahdollista että junan takana on ollut Dv16 vetoinen Hakkilan päivystäja? Dv16 vetoisena tuskin on tuolloin ajettu yöjunia Tikkurilassa. Päivystäjä ollut junan takana? Ai siten että olisi näyttänyt siltä niinkuin se olisi vetämässä kyseistä junaa, vaikka ei oikeasti edes koskisi koko junaan vaan olisi ihan eri raiteellakin? (Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitit "päivystäjällä". Ei ole ihan vielä kunnolla kaikki termit hallussa... XD)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 30, 2017, 15:35:04 » |
|
Entä sellainen mahdollisuus, että matka Rovaniemeltä Tikkurilaan tapahtui Kemijärven yöjunalla ja muisto on Rovaniemen aseman raiteelta 1, jonne juna on saapunut Kemijärveltä dieselveturin (Dv12) vetämänä ja tilalle on vaihdettu Rovaniemellä sähköveturi? Mutta silloinhan en olisi voinut nähdä junan lähtöä asemalaiturilta käsin, koska olisin ollut sen junan kyydissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 30, 2017, 15:50:03 » |
|
Mihin aikaan päivästä muisto on muodostunut? Aamulla, illalla, päivällä, yöllä?
"Muodostunut"? Olen mielestäni muistanut kyseisen asian siitä asti kun se tapahtui. En tainnut ymmärtää kysymystä Tuukka varmaan tarkoitti, oliko silloin aamu/päivä/ilta/yö, kun tuo on tapahtunut. Eli muistatko oliko silloin aamu/päivä/ilta/yö?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 642
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 30, 2017, 16:26:14 » |
|
Entä sellainen mahdollisuus, että matka Rovaniemeltä Tikkurilaan tapahtui Kemijärven yöjunalla ja muisto on Rovaniemen aseman raiteelta 1, jonne juna on saapunut Kemijärveltä dieselveturin (Dv12) vetämänä ja tilalle on vaihdettu Rovaniemellä sähköveturi? Mutta silloinhan en olisi voinut nähdä junan lähtöä asemalaiturilta käsin, koska olisin ollut sen junan kyydissä. Ei ihan niinkään. Järjestely meni sillä tavoin, että Rovaniemen raiteelle 1 oli koottu noin 8 kpl makuu- ja autovaunuja valmiiksi ja Dv12 toi Kemijärveltä toiset noin 8 kpl vaunuja (päivä-, ravintola ja konduktöörivaunut sekä muutaman makuuvaunun), jotka liitettiin junan keulaan. Olisit siis hyvin voinut nähdä Dv12-veturin siirtelevän junarungon keulaosaa Rovaniemen aseman raiteella 1, noussut junaan sen jälkeen ja juna lähti lopullisesti jotain 30-50 min myöhemmin, kun kaikki vaihtotyöt oli saatu tehtyä ja veturi vaihdettua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 30, 2017, 16:47:09 » |
|
Sinänsä ymmärrettävää, ettei termi "pakettikatko" aukene kaikille, onhan tuo sähköradan huoltoa varten säännöllisesti tehtävälle jännitekatkolle annettu nimitys ymmärrettävyydessään s u r k e a .
Jännitekatkojunat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 30, 2017, 17:50:24 » |
|
Kyseessä saattaisi olla ns. pakettikatkojuna? Eli tuo esitetty kohta a) syynä..?
Sama suomeksi? XD Sähköratoja pitää aika-ajoin huoltaa. Pääradalla jossa liikenne on tiheää nämä huoltotyöt on sijoitettu aina tietylle yölle jolloin muutama juna on ajettu diesel-vetoisena. Vielä 80-luvulla liikenteessä käytettiin lättähattuja. Sitten kalustona ovat olleet ilmeisesti olleet Dv12+sinisetvaunut. Pakettikatkojunat loppuivat 90-luvulla ja alkoivat taas kulkea vuonna 2010. Tässä keskutelussa lisää asiaa pakettikatkoista: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,1584.0.htmlEli pakettikatko ei voi olla kyseessä, koska tuolloin ei ole kulkenut pakettikatkojunia. Itse mietin onko mahdollista että junan takana on ollut Dv16 vetoinen Hakkilan päivystäja? Dv16 vetoisena tuskin on tuolloin ajettu yöjunia Tikkurilassa. Päivystäjä ollut junan takana? Ai siten että olisi näyttänyt siltä niinkuin se olisi vetämässä kyseistä junaa, vaikka ei oikeasti edes koskisi koko junaan vaan olisi ihan eri raiteellakin? (Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitit "päivystäjällä". Ei ole ihan vielä kunnolla kaikki termit hallussa... XD) No joo olihan tuo kaukaa haettua. Ymmärsit käyttämäni termin päivystäjä oikein. (Tavarajuna olisi kai yhtä pätevä termi, mutta tuohon Hakkilan liikenteeseen sopii mielestäni paremmin termi päivystäjä.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 30, 2017, 20:51:07 » |
|
Niin kuin PPP mainitsi niin ilmaisu "pakettikatko" on terminä "tavikselle" täyttä heepreaa, miksi ei voi sanota/kuuluttaa suoraan esim. "liikennekatko xxx-zzz välillä, aikatauluissa saattaa olla tämän johdosta muutoksia, lisätietoa vr.fi/liikennekatkot tai puhelin 123456"
Voihan näitä junaliikennettä "häiritseviä" katkoja olla monesta muistakin syistä johtuvia. Esim. allejääntejä (ihmiset/eläimet), tasoristeysonnettomuudet, radan peruskorjaustyömaat (esim. siltojen paikolleen tunkkaukset öiseen aikaan) ym. ym. Ja vaikka vain kaluston hyytyminen linjalle.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 30, 2017, 21:51:48 » |
|
Niin kuin PPP mainitsi niin ilmaisu "pakettikatko" on terminä "tavikselle" täyttä heepreaa, miksi ei voi sanota/kuuluttaa suoraan esim. "liikennekatko xxx-zzz välillä, aikatauluissa saattaa olla tämän johdosta muutoksia, lisätietoa vr.fi/liikennekatkot tai puhelin 123456"
Ei kai pakettikatkotermiä käytetä missään virallisessa yhteydessä viestinnässä, joka on suunnattu matkustajille?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2017, 15:54:25 » |
|
Mihin aikaan päivästä muisto on muodostunut? Aamulla, illalla, päivällä, yöllä?
"Muodostunut"? Olen mielestäni muistanut kyseisen asian siitä asti kun se tapahtui. En tainnut ymmärtää kysymystä :D Tuukka varmaan tarkoitti, oliko silloin aamu/päivä/ilta/yö, kun tuo on tapahtunut. Eli muistatko oliko silloin aamu/päivä/ilta/yö? Hmm, en muista. Siitä on niin kauan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 31, 2017, 16:02:58 » |
|
Entä sellainen mahdollisuus, että matka Rovaniemeltä Tikkurilaan tapahtui Kemijärven yöjunalla ja muisto on Rovaniemen aseman raiteelta 1, jonne juna on saapunut Kemijärveltä dieselveturin (Dv12) vetämänä ja tilalle on vaihdettu Rovaniemellä sähköveturi? Mutta silloinhan en olisi voinut nähdä junan lähtöä asemalaiturilta käsin, koska olisin ollut sen junan kyydissä. Ei ihan niinkään. Järjestely meni sillä tavoin, että Rovaniemen raiteelle 1 oli koottu noin 8 kpl makuu- ja autovaunuja valmiiksi ja Dv12 toi Kemijärveltä toiset noin 8 kpl vaunuja (päivä-, ravintola ja konduktöörivaunut sekä muutaman makuuvaunun), jotka liitettiin junan keulaan. Olisit siis hyvin voinut nähdä Dv12-veturin siirtelevän junarungon keulaosaa Rovaniemen aseman raiteella 1, noussut junaan sen jälkeen ja juna lähti lopullisesti jotain 30-50 min myöhemmin, kun kaikki vaihtotyöt oli saatu tehtyä ja veturi vaihdettua. Enpä usko, minulla ei muistaakseni ollut pienenä tapana seurata junien vaihtotöitä kovin tarkasti. Joten tuskin olisin tuolloinkaan niin tehnyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 01, 2018, 13:04:20 » |
|
Pohdimme tätä asiaa iskän kanssa, ja päädyimme tähän tulokseen: Todennäköisesti tässä on käynyt näin, että kaksi eri muistoa on sekoittunut keskenään. Sellainen muisto, jossa olen tullut R-junalla äitini kanssa Tikkurilaan, sekä tämä muisto, jossa olen Rovaniemen asemalla seuraamassa kun Dv12 tekee vaihtotöitä yöpikajunan kanssa (tai jotain vastaavaa). Bussiasema, jonne olisimme perheen kanssa tulleet bussilla Ivalosta päin, on iskän mukaan niin lähellä juna-asemaa, että vaikka minulla ei olisikaan ollut tuolloin tapana mitenkään aktiivisesti seurata junien vaihtotöitä asemilla, niin olisin hyvinkin saattanut osua bussiasemalta pois kävellessäni näkemään kyseisen veturin siirtelemässä yöpikajunan vaunuja ja jäänyt paremman tekemisen puutteessa sitä katsomaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #21 : Tammikuu 02, 2018, 00:43:28 » |
|
Sanna, unohdetaanko nuo edelliset: vaihtotyö, pakettikatko, museojuna, Rovaniemen vaihtotyö. Jäljelle jää vain sähköveturin rikkoontuminen (ei harvinainen), joku on vain uskaltanut käyttää tilanteessa ns. "maalaisjärkeä" - otetaan äkkiseltään tuosta tuo Dv12 (-pari) (omin luvin) viemään matkustajat perille ja odotellaan esimiehiltä (virka-ajalla) tulevaa "tukkapöllyä" harkitsemattomasta toiminnasta. Aikoinaan taisi olla "maalaisjärjen" käyttö, tilanteesta riippuen, vähemmän rangaisteva toimi VR:llä - tuskin nykyään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #22 : Tammikuu 02, 2018, 14:45:02 » |
|
Sanna, unohdetaanko nuo edelliset: vaihtotyö, pakettikatko, museojuna, Rovaniemen vaihtotyö. Jäljelle jää vain sähköveturin rikkoontuminen (ei harvinainen), joku on vain uskaltanut käyttää tilanteessa ns. "maalaisjärkeä" - otetaan äkkiseltään tuosta tuo Dv12 (-pari) (omin luvin) viemään matkustajat perille ja odotellaan esimiehiltä (virka-ajalla) tulevaa "tukkapöllyä" harkitsemattomasta toiminnasta. Aikoinaan taisi olla "maalaisjärjen" käyttö, tilanteesta riippuen, vähemmän rangaisteva toimi VR:llä - tuskin nykyään?
Öö... Tämä kommentti ei jostain syystä nyt ihan auennut minulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #23 : Tammikuu 02, 2018, 23:59:52 » |
|
Yritän selventää mainintaani: rikkoontuneen sähköveturin tilalle/avuksi on laitettu jossain vaiheessa dieselveturi loppumatkaksi (erittäin todennäköisesti Dv12).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|