Kohtuullisen suoran linjauksen Lohjalle ei tarvitsisi käydä Turun väylän pohjoispuolella. Onko sinne menon ajatuksena käydä Nummelassa ennen Lohjaa ?
Ei, sillä rata ei itse asiassa suunnitelmissa kulje sen paremmin Nummelaan kuin Lohjallekaan, vaan se seurailee kaikissa linjausvaihtoehdoissa moottoritien maastokäytävää jonkin matkaa Lohjan länsipuolelle asti - maakuntakaavan varausvaihtoehdossa aina Suomusjärvelle asti. Sekä Nummelaa että Lohjaa palveleva kaukoliikenne vaatii siis liityntäliikentettä. Tässä palvelisi Lohjan osalta sinne asti ulottuva lähiliikenne. ELSA-radalle on suunniteltu aseman paikka juuri ennen raidetta, joka yhdistäisi ELSAn Helsingin suunnan Hyvinkää-Hanko-radan Hangon (eli myös Lohjan) suuntaan. Muutenhan radat risteäisivät toki sillalla.
Se ettei rata linjautuisi kummankaan taajaman kautta, on toki ymmärrettävää vesistöjen takia. Syy siihen, miksi se Espoon Keskuksen jälkeen koukkaa kulkemaan moottoritien läheisyyteen, on se, että linjauksessa varaudutaan pääkaupunkiseudun laajenemiseen siten, että uusia alueita palvelisivat sekä rautatie- että moottoritieväylät. Ennen Lohjaa on kartalle hahmoteltu useampia mahdollisia asemapaikkoja, yksi toki Veikkolaan, jossa taajama jo sijaitsee.