Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikatauluista kysymyksen tynkä.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« : Tammikuu 08, 2018, 17:05:59 »

Olen tässä pohtinut, pitääkö aikataulua hakiessaan maksaa jonkinlainen maksu/aikataulu?
Entäs kun peruukin hakemansa aikataulun, onko sille jokin maksu tai jopa sanktio?

Kurkistin pitkästä aikaa FERin liikennöintiä ja suorastaan hämmästyin haettujen aikataulujen määrää ja vastaavasti ihmettelin peruttujen aikataulujen määrää.

Esimerkiksi lauantai 6.1.2018-sunnuntai 7.7.2018, eli menneellä viikonlopulla on aikatauluja ollut 14 kpl, joista on peruttu 12 kpl, eli ajettu vain kaksi. Tämä on kyllä vähän hakemalla haettu esimerkki, mutta mietin sitä että onko aikataulujen haku ollut ylioptimistista, vai onko kyytien tilaaja todennut että "ei nyt ajettavaa olekaan"? Ilkeää tuollainen on kuskeillekin.

https://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=past&range=30&operator=3385&page=1
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2018, 20:06:40 »

Ainakaan toistaiseksi ei peritä mitään maksua kuin ajetuista junista. Kapasiteetti voidaan kuitenkin perua, jos sitä jää paljon käyttämättä:
https://www.liikennevirasto.fi/web/rautateiden-verkkoselostus-2018/report/4-ratakapasiteetin-jakaminen/4.6-kayttamaton-ratakapasiteetti

Fenniarail on kyllä käyttänyt kapasiteettiaan hyvin. Viime vuonna säännöllisesti kulkeneiden junien osalta vain reilu 10 % junista oli peruttu.

Sen sijaan esimerkiksi nämä ovat ihan mielenkiintoisia tapauksia:

https://julia.dy.fi/timetables/history?s=2091
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=11360
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=11180
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=2096
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=4327
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=4774
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2018, 03:01:16 »

Tuo aikataulujen peruminen ja toisaalta myös uusien hakeminen päivittäin on tavallinen ilmiö kansainvälisestikin. Tilanteet muuttuvat. Varsinkin kun säännöllisen liikenteen hakuprosessin aikajänne poikkeaa huomattavasti kuljetuksia käyttävän teollisuuden tilauksista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2018, 14:01:23 »

Tuo aikataulujen peruminen ja toisaalta myös uusien hakeminen päivittäin on tavallinen ilmiö kansainvälisestikin. Tilanteet muuttuvat. Varsinkin kun säännöllisen liikenteen hakuprosessin aikajänne poikkeaa huomattavasti kuljetuksia käyttävän teollisuuden tilauksista.

Juuri näin.

Ainakaan toistaiseksi ei peritä mitään maksua kuin ajetuista junista. Kapasiteetti voidaan kuitenkin perua, jos sitä jää paljon käyttämättä:
https://www.liikennevirasto.fi/web/rautateiden-verkkoselostus-2018/report/4-ratakapasiteetin-jakaminen/4.6-kayttamaton-ratakapasiteetti

Fenniarail on kyllä käyttänyt kapasiteettiaan hyvin. Viime vuonna säännöllisesti kulkeneiden junien osalta vain reilu 10 % junista oli peruttu.

Sen sijaan esimerkiksi nämä ovat ihan mielenkiintoisia tapauksia:

https://julia.dy.fi/timetables/history?s=2091
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=11360
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=11180
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=2096
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=4327
https://julia.dy.fi/timetables/history?s=4774

EU Direktiivi 2012/34/EU kuitenkin:

36 artikla
Kapasiteetin varausmaksut
Rataverkon haltijat voivat periä asianmukaisen maksun kapasiteetista, joka on myönnetty mutta jätetty käyttämättä. Käyttämättä jättämisestä perittävällä maksulla on kannustettava tehokkaaseen kapasiteetin käyttöön. Maksun periminen hakijoilta, joille on myönnetty reitti, on pakollista, jos nämä ovat säännöllisesti jättäneet käyttämättä niille myönnettyjä reittejä tai osaa niistä. Tämän maksun perimiseksi rataverkon haltijat julkaisevat verkkoselostuksessaan arviointiperusteet, joilla määritellään tällainen käyttämättä jättäminen. Jäljempänä 55 artiklassa tarkoitettu sääntelyelin valvoo tällaisia arviointiperusteita 56 artiklan mukaisesti. Maksun suorittaa joko hakija tai 41 artiklan 1 kohdan mukaisesti nimetty rautatieyritys. Rataverkon haltijan on kyettävä aina ilmoittamaan rautatieyritysten käyttöön jo myönnetty ratakapasiteetti kaikille, joiden etua asia koskee.

Tosin on muistettava, että:

Direktiiviä ei ole tarkoitus soveltaa sellaisenaan jäsenvaltiossa, vaan se edellyttää yleensä nimenomaista täytäntöönpanoa kansallisella tasolla.
tallennettu
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2018, 15:06:12 »

Tosin on muistettava, että:

Direktiiviä ei ole tarkoitus soveltaa sellaisenaan jäsenvaltiossa, vaan se edellyttää yleensä nimenomaista täytäntöönpanoa kansallisella tasolla.

Kyseinen (rautatiemarkkina)direktiivin varausmaksua koskeva osuus on implementoitu rautatielain 28 a §:ään ja vastaa pitkälti Jarkon lainaamaa kohtaa rautatiemarkkinadirektiivistä. Verkkoselostuksesta en kuitenkaan löytänyt varausmaksua koskevaa kohtaa, joten Suomessa rataverkon haltija on ilmeisesti käyttänyt normin mahdollistamaa liikkumatilaa ja jättänyt varausmaksun pois valikoimasta.

Ratakapasiteetin peruminen on tosiaan varausmaksusta erillinen juttu ja siitä säännellään rautatielain 28 §:ssä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1396


« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2018, 19:49:52 »

se miten direktiivi on sovellettu eri maissa, löytyy tästä

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/NIM/?uri=CELEX:32012L0034

Kaikista maista paitsi ei Kyproksesta

Suomen osalta viimeinen voi olla jotain sinne päin:

16/06/2015

Laki rautatielain muuttamisesta / Lag om ändring av järnvägslagen (1394/2015) 04/12/2015
Virallinen julkaisu: Suomen säädöskokoelma (SK); Virallisen lehden numero: 1394/2015; Julkaisupäivämäärä: 2015-12-07

Laki ratalain muuttamisesta / Lag om ändring av banlagen (1395/2015) 04/12/2015
Virallinen julkaisu: Suomen säädöskokoelma (SK); Virallisen lehden numero: 1395/2015; Julkaisupäivämäärä: 2015-12-07

Valtioneuvoston asetus rautatieliikenteen harjoittajille tarjottavista palveluista / Statsrådets förordning om tjänster som skall tillhandahållas järnvägsoperatörer (1489/2015) 17/12/2015
Virallinen julkaisu: Suomen säädöskokoelma (SK); Virallisen lehden numero: 1489/2015; Julkaisupäivämäärä: 2015-12-18

Valtioneuvoston asetus aikataulukaudesta ja kapasiteetin jakamisesta / Statsrådets förordning om järnvägstrafikens tågplaneperiod och ansökan om bankapacitet (1490/2015) 17/12/2015
Virallinen julkaisu: Suomen säädöskokoelma (SK); Virallisen lehden numero: 1490/2015; Julkaisupäivämäärä: 2015-12-18
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #6 : Tammikuu 09, 2018, 22:08:57 »

Sieltäpä tuli asiaa selventäviä vastauksia.  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikatauluista kysymyksen tynkä.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina