Edellä siteerattu tieliikennelain kohta velvollisuudesta astua (ajo)radalle varovaisuutta noudattaen, lähestyvä kulkuneuvo huomioiden, käynee riittävästä harmonisoinnista. Kompastua voi myös valta- tai kantatiellä.
Henkilö, kutsukaamme häntä vaikkapa Matti Meikäläiseksi, lähestyi puheena olevan kuvan osalta sähkösanomalla. M.M. oli selvitystyössään päätynyt arvioon, että kuvassa on tavarajuna tunnuksella "4167", joka on kulkenut joko tavarajunan tavanomaista jolkotteluvauhtia taikka sivuraiteelta lähtiessään 33,4 km/h. Esimerkkinä junan kulku kuvan öistä julkaisuhetkeä edeltäneenä päivänä:
https://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=ilmkon&d=18.1.2018Tsoomobjektiivilla kuvattuna on tilanne siis edes hiukan dramaattisen näköinen, vaikka todellisuus on muuta. Myöskään matkustajajunat eivät pysähdysaseman läheisyyden takia kulkene kuvan paikassa tuhatta ja sataa.
Henkilö M.M. pitikin kuvaa propagandana ja otti esiin sen, missä määrin tieliikenteen sääntelijät tuntevat jalankulkijain todellisuutta. Toisaalla mainittu korvaava ylikulku aiheuttaa jalankulkijalle 500-650 metriä ylimääräistä käveltävää, M.M. laskee. Tähän voi lisätä, että tavallisella kävelyvauhdilla se tarkoittaa ripeällekin askeltajalle kuljettavan matkan pitenemistä kymmenesosatunnilla. Samaan aikaan autoliikenteessä voidaan perustella kalliita infrainvestointeja jopa vain kymmenissä sekunneissa laskettavin matka-aikalyhennyksin, tai junaliikenteessä pidetään 2-3 minuutin aikasäästöä jonkin pysähdyspaikan lakkauttamisen arvoisena. Jalkamies joutuu jokaisen askelen ottamaan omilla fyysisillä voimillaan, ja kun kuljettavat matkat ovat usein lyhyitä, on yli puolen kilometrin kierto ymmärrettävästi kohtuuton.
Kuvassa esiintynyt radanylitys oli esivallankin hyväksymää toimintaa ennen kuin kulkureitille tilattiin kauniit sorakasat ja verkkoaidat kertomaan, että paikka onkin muuttunut vaaralliseksi.
http://vaunut.org/kuva/119093M.M. kehoitti tekemään sähköisen jalkamatkan tapahtumapaikalle ennen tasoristeyksen tuhoamista, katselemaan kuvia jalkamiehen näkökulmasta ja pohtimaan, mikä tässä oli niin hengenvaarallista.
http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=22800