Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1100 : Marraskuu 08, 2025, 08:26:30 » |
|
Lentoradan runkomelumallinnus etenee"Lentoradan käytön aikaisten tärinä- ja runkomeluvaikutusten mallinnus etenee. Tuore selvitys tarkentaa aiemman suunnitteluvaiheen arvioita erityisesti runkomelun alueellisista vaikutuksista ja vaimennustarpeista. Työssä esitetään myös tekniset perusratkaisut, joilla Lentoradasta aiheutuva runkomelu saadaan vaimennettua alle ohjearvojen." https://lentorata.fi/lentoradan-runkomelumallinnus-etenee/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1101 : Marraskuu 08, 2025, 09:40:48 » |
|
Länsiradan kohtalo on nyt kuntien käsissä6.11.2025 "Kiistellyn Länsiradan eli ns. Turun tunnin junan kohtalo on nyt osakaskuntien käsissä. Valtio ja Länsirata Oy:n osakaskunnat Turku, Espoo, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi sopivat 31.10., että hanke siirtyy rakentamisvaiheeseen, jos kunnat ja valtio hyväksyvät neuvotellun sopimuksen. Osakkaat sitoutuvat osakassopimuksessa rahoittamaan hanketta enintään 800 miljoonalla eurolla, josta Suomen valtio sitoutuu kattamaan 400 miljoonaa euroa ja kuntaomistajat yhteensä 400 miljoonaa euroa. Tässä vaiheessa kyse on Länsirata-hankkeen ensimmäisestä vaiheesta." https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/talous/lansiradan-kohtalo-on-nyt-kuntien-kasissa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1102 : Marraskuu 10, 2025, 07:39:01 » |
|
Väylävirasto käynnisti Digiradan ETCS-testilaboratorion hankinnan7.11.2025 "Väylävirasto on käynnistänyt järjestelmä- ja laitehankinnan, jonka avulla varmistetaan eurooppalaisen junien kulunvalvontajärjestelmän (ERTMS/ETCS) turvallinen ja tehokas käyttöönotto Suomessa. Suomen nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä (JKV) on tulossa elinkaarensa päähän 2020-luvun lopulla. Digirata-hankkeen myötä Suomi siirtyy käyttämään eurooppalaista, radiopohjaista ETCS-järjestelmää (European Train Control System), joka tuo junaliikenteen ohjauksen uudelle aikakaudelle. ETCS-testilaboratoriossa testataan ETCS:ään liittyviä järjestelmiä ennen niiden käyttöönottoa." https://digirata.fi/vaylavirasto-kaynnisti-digiradan-etcs-testilaboratorion-hankinnan/
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2025, 13:04:47 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1103 : Marraskuu 10, 2025, 13:03:45 » |
|
Länsiradan ratasuunnitelma Espoon ja Histan välille hyväksytty"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on 9.10.2025 hyväksynyt päätöksellään Länsirata Oy:n laatiman ratalain mukaisen ratasuunnitelman Espoo–Hista-kaksoisraiteesta. Traficom kuulutti hyväksymispäätöksen 10.11.2025. Traficomin kuulutus on luettavissa Traficomin verkkosivuilla. Päätökseen ja sen perusteena oleviin asiakirjoihin voi tutustua kuulutuksessa olevan linkin kautta. Päätös ja sen perusteena olevat asiakirjat sekä valitusosoitus pidetään yleisesti nähtävänä 10.11.2025-17.12.2025 välisen ajan Traficomin verkkosivuilla. Espoo–Hista-ratasuunnitelma on osa Espoo–Lohja-ratasuunnitelmakokonaisuutta sekä Länsiradan kokonaishanketta, eli Helsingin ja Turun välisen luotettavan ja nopean raideyhteyden rakentamista lähi- ja kaukojunaliikenteelle. Espoon ja Histan välille suunnitellaan rakennettavaksi uutta raideyhteyttä. Espoo–Hista-ratasuunnitelma on noin 10 km pitkä kaksiraiteinen sekaliikennerata, joka alkaa eteläsuunnasta katsottuna Espoosta nykyisistä rantaradan raiteista. Sen varrelle sijoittuu yksi uusi liikennepaikka, Hista, ja yksi asemavaraus, Myntinmäki. Suunniteltu rata alittaa Kehä III-valtatien pitkässä tunnelissa ja ylittää tärkeitä vesistökohteita (Espoonjoki, Gumbölenjoki, Kvrarnträsk, Svartbäckträsket) ratasilloilla. Radalle on suunniteltu myös eteläsuunnasta katsottuna ennen uutta asemaa pitkä alikulkusilta, joka alittaa nykyisen Turun moottoritien. Suunnitelma sisältää myös uuden Histan asema-alueen liityntä- ja tieyhteysmuutoksia. " https://lansirata.fi/lansiradan-ratasuunnitelma-espoon-ja-histan-valille-hyvaksytty/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 875
|
|
« Vastaus #1104 : Marraskuu 10, 2025, 14:24:06 » |
|
Ovatko jopa myöhään heränneet kiinteistökeinottelijat jo tulleet Espoon ja Hissan väliselle alueelle. Sisäpiirin tietoja käyttäneitä kiinteistökeinottelijoita on siellä kai ollut sadoittain jo viikkojen ajan. Tämä rata tunnetusti tehdään, jotta seudun kiinteistökeinottelijoiden lamavuodet päättyisivät. Viisaasti Lulu pistää näiden sankarien kunnat edes vähän maksamaan näiden mielipuuhasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1105 : Marraskuu 12, 2025, 07:08:17 » |
|
Turun ja Tampereen välille halutaan tunnin välein kulkeva juna – radanvarren autiot asemat otettaisiin taas käyttöön"Radanvarsikunnat ajavat yksituumaisesti lähijunaliikenteen käynnistämistä Turun ja Tampereen välillä vuonna 2031. Kunnat haluaisivat, että junia kulkisi jatkossa tunnin välein, ja vuosikausia suljettuna olleet vanhat asemalaiturit otettaisiin takaisin käyttöön. Samalla junayhteyttä jatkettaisiin Turusta Raisioon ja Naantaliin saakka Kuntien ehdotus liittyy siihen, että VR:n nykyisin operoima henkilöjunaliikenteen ostoliikenne avataan kilpailulle vuonna 2031. Neuvotteluita on Turun kansliapäällikkö Tuomas Heikkisen mukaan käyty tiiviillä aikataululla, sillä kuntien on ilmoitettava liikenne- ja viestintäministeriölle vuoden loppuun mennessä halukkuutensa olla mukana kilpailutettavassa junaliikenteessä." Mutta mistä kalusto juniin ja kuka operaattoriksi ? https://yle.fi/a/74-20193052[/b]
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1106 : Marraskuu 13, 2025, 08:54:52 » |
|
Osallistu Päärata 2060 – strategiakyselyyn!"Strategiaa luonnostellessa on jälleen käynyt entistä selvemmäksi se, miten laaja kokonaisuus Päärata liityntälinjoineen onkaan. Varsinainen yhteistyöryhmämme kattaa sen maantieteellisesti käytännössä todella hyvin, mutta temaattisesti on edustuksemme lopulta hyvin rajallinen. Päärata vaikuttaa suoraan tai välillisesti vähintään satojen kuntien, yritysten ja muiden organisaatioiden toimintaan, ja näkökulmat voivat poiketa toisistaan paljon. Tästä syystä haemmekin strategiaan syvyyttä laajalla osallistamisella: työpajoilla, kyselyllä sekä luonnoksen kommenttikierroksella." https://paarata.fi/osallistu-paarata-2060-strategiakyselyyn/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1107 : Marraskuu 13, 2025, 11:29:23 » |
|
Itärata vie jatkosuunnitteluun vähiten ympäristölle haittaa aiheuttavan ratalinjauksen13.11.2025 "Itäradan linjauksesta Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan on hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA) selvitetty useita eri vaihtoehtoja. Itärata Oy vie hankkeen jatkosuunnitteluun ratalinjauksen, joka ympäristövaikutusten arviointimenettelyn perusteella aiheuttaa vähiten haittaa ympäristölle ja tarjoaa eniten hyötyjä. Itäradan linjaus erkanee Lentoradalta ja kulkee tunnelissa lähes koko Sipoon alitse. Porvoossa lopullinen linjauspäätös ja tunneliaseman sijainti edellyttävät lisäselvityksiä. Jatkosuunnitteluun etenee Kuninkaanportin maanpäällinen linjaus ja yksi tunnelissa kulkeva linjaus. Porvoosta Kouvolaan linjaus kulkee Lapinjärven eteläpuolelta. ”Viemme yleissuunnitteluun parhaan linjausvaihtoehdon, joka mahdollistaa radan monipuolisen kehittämisen henkilö- ja tavaraliikenteelle myös tulevaisuudessa. Tehtävämme on varmistaa, että Itärata edistää paitsi liikenteen sujuvuutta myös ympäristövastuullista infrasuunnittelua ja alueiden tasapuolista kehitystä”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva sanoo. " https://www.itarata.fi/itarata-vie-jatkosuunnitteluun-vahiten-ymparistolle-haittaa-aiheuttavan-ratalinjauksen/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1108 : Marraskuu 14, 2025, 08:01:18 » |
|
Kunnille ja alueille mahdollisuus järjestää henkilöjunaliikennettä"Hallitus esittää, että Tasavallan presidentti vahvistaisi muutokset liikenteen palveluista annettuun lakiin 14.11.2025. Lakimuutosten myötä kunnille, kuntayhtymille ja muille alueellisille viranomaisille annetaan mahdollisuus halutessaan järjestää henkilöjunaliikennettä alueillaan. Lisäksi säädetään perusteista, jotka on otettava huomioon, kun rautatieliikenteen alueelliseen toimivaltaan tehdään muutoksia. Jatkossa kunnat tai muut alueelliset viranomaiset voivat halutessaan tehdä liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muuttamisesta. Toimivalta järjestää ostoliikennettä säilyy jatkossakin valtiolla, jollei viranomainen hae alueellisen toimivallan muuttamista. Toimivallan siirtämisen edellytyksenä on muun muassa, että alueellinen viranomainen on arvioinut, miten se voi varmistaa, että junaliikenteen operaattoreilla on syrjimätön pääsy suunniteltuun liikenteeseen sopivan liikkuvan kaluston käyttöön." https://lvm.fi/-/kunnille-ja-alueille-mahdollisuus-jarjestaa-henkilojunaliikennetta
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1109 : Marraskuu 14, 2025, 08:36:20 » |
|
"Raideliikennelain muutoksella mahdollistetaan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käytön jatkaminen kahdella vuodella vuoden 2028 loppuun asti. Muutoksella annetaan lisäaikaa hankkia EU-vaatimusten mukaista kalustoa metsä- ja kemianteollisuuden kuljetuksia varten. Kesäkuussa 2022 tuli voimaan lakimuutos, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan OSJD/GOST-kaluston käyttö vuoden 2026 loppuun asti Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Määräaikainen poikkeus oli välttämätön, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainaan voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeiden mukaisesti. Suomella on EU-lainsäädännössä ainoastaan poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään, hallitus on linjannut, että poikkeusta jatketaan vuodesta 2026 vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeuksen kahden vuoden jatkoajasta on informoitu myös Euroopan komissiota. Lisäajan saaminen on merkittävä saavutus, joka edellytti laajaa valmistelutyötä. Kahden vuoden pidennys käyttää kalustoa puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen. " https://lvm.fi/-/muutoksia-raideliikennelakiin-ja-liikenteen-palveluista-annettuun-lakiin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2405
|
|
« Vastaus #1110 : Eilen kello 08:34:32 » |
|
Kreaten korjaama Tornionjoen ratasilta on vuoden silta 2025"Kreaten korjaama Tornionjoen ratasilta on saanut Vuoden silta 2025 -palkinnon. RILin Siltapäivillä jaettu tunnustus myönnettiin sillalle, joka edustaa poikkeuksellisen korkeatasoista korjausrakentamista. Sillan korjaus valmistui marraskuussa 2024 ja urakan lopullinen arvo oli 4,3 miljoonaa euroa. Teknisesti vaativa siltaurakka toteutettiin kahden valtion alueella osana Suomen ja Ruotsin välistä radan sähköistämishanketta, ja siinä onnistuttiin pidentämään sillan elinkaarta yli tavanomaisena käyttöikänä pidetyn 100 vuoden." Vuoden turhake ? https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/teknologia/kreaten-korjaama-tornionjoen-ratasilta-on-vuoden-silta-2025
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|