Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« : Helmikuu 01, 2018, 11:42:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 03, 2018, 11:14:53 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 26, 2018, 12:51:35 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2018, 14:12:00 » |
|
Pääpointti lienee näissä tiivistelmän viimeisissä lauseissa: "Selvityksessä esitetään rataosan Seinäjoki--Kaskinen kunnossapito keskeytettäväksi 15.12.2019 alkaen, joka tarkoittaa radan sulkemista liikenteeltä. Tässä selvityksessä ei esitetä ratalain mukaista rataosien lakkauttamista." Eli ei oikeasti lakkauteta, mutta yksi erittäin vähäliikenteinen rataosa suljetaan liikenteeltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2018, 17:39:00 » |
|
Liikenneviraston kanta: "Radan heikon kunnon vuoksi rataosaa ei voida pitää enää liikennöitävässä kunnossa ilman merkittäviä investointeja. Radan liikennöintimäärät ovat viime vuosina laskeneet merkittävästi. Tästä syystä raportissa esitetään, että Seinäjoen Ahokylästä Kaskisiin kulkevan rataosan kunnossapito lopetetaan 15.12.2019”, sanoo tekninen johtaja Markku Nummelin Liikennevirastosta. Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula. Myös muutama muu rataosuus on enemmän tai vähemmän liipasimella: Liikennevirasto totesi selvityksessään, että myös Niinisalo–Parkano, Mynttilä–Ristiina, Lieksa–Pankakoski ja Murtomäki–Otanmäki ovat elinkaarensa loppupäässä. Niiden osalta raportissa ehdotetaan nykyisen kunnossapidon jatkamista, mutta huomautetaan, että näiden rataosien tekninen kunto saattaa heikentyä äkillisesti. Jos näin käy, rataosalle saatetaan asettaa nopeusrajoituksia tai voidaan jopa joutua sulkemaan ne kokonaan. Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittaisrata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana. Tavaraliikenteen voisi aloittaa heti ja mahdollisesti myöhemmin myös henkilöliikennöinnin”, Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Pori–Parkano–Haapamäki-ratatyöryhmän varapuheenjohtaja Lauri Oinonen (kesk.) toteaa. Enempi Mierontietä koskevista haaveista täällä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.261990
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2018, 17:58:42 » |
|
Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittaisrata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana.
Mierontien idea oli tehdä jotain maamme työllisyyden kasvattamiseksi. Siihen se hetkellisesti auttoi. Toimisi varmaan taas?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2018, 18:38:42 » |
|
Samaan aikaan kun Liikennevirasto suunnittelee liikennöinnin lakkauttamista välillä Parkano-Niinisalo, niin kuntapäättäjät suunnittelevat aivan päinvastaista: ”Tämän radan idea olisi löydettävä uudelleen. Poikittaisrata pitäisi palauttaa kokonaisuudessaan liikenteelle Suomen ekologisimpana ratana.
Mierontien idea oli tehdä jotain maamme työllisyyden kasvattamiseksi. Siihen se hetkellisesti auttoi. Toimisi varmaan taas? Näin halutaan uudelleen Mierontietä: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.261990
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 27, 2018, 21:05:14 » |
|
Jatkanpa taas tämän satahämäläisen ajatuksen ihmettelyä.
Mikä on se etu rautatiekuljetuksia ostaville yrityksille, että rahti kuljetettaisiin juurikin mierontietä? Jos kuljetusfirma kuitenkin kuljettajaa rahdin pisteestä A pisteeseen B sovitusti, niin onko mitään väliä vaikka koukkaakin Tampereen kautta?
Kiinnostaako intialaista kivihiilen ostajaa, onko hiilijunat ajettu Riihimäen kautta vaiko Joensuun ja Jyväskylän kautta? Savonlinnasta ei kuitenkaan pääse, kun puuttuu kokonainen silta, eikä Parikkalastakaan kiskoja Elisenvaaraan ole olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2018, 22:28:41 » |
|
Jatkanpa taas tämän satahämäläisen ajatuksen ihmettelyä.
Mikä on se etu rautatiekuljetuksia ostaville yrityksille, että rahti kuljetettaisiin juurikin mierontietä? Jos kuljetusfirma kuitenkin kuljettajaa rahdin pisteestä A pisteeseen B sovitusti, niin onko mitään väliä vaikka koukkaakin Tampereen kautta?
Kiinnostaako intialaista kivihiilen ostajaa, onko hiilijunat ajettu Riihimäen kautta vaiko Joensuun ja Jyväskylän kautta? Savonlinnasta ei kuitenkaan pääse, kun puuttuu kokonainen silta, eikä Parikkalastakaan kiskoja Elisenvaaraan ole olemassa.
Etuja ei juuri nyt tule mieleen. Ehkä niitä löytyy myöhemmin. Tämä on rataosa ja reitti, mille ei oikeastaan enää ole suuressa mittakaavassa luonnollista kysyntää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #9 : Kesäkuu 27, 2018, 22:44:08 » |
|
Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.
Kesäkuussa on yhdeksän tavarajunan määräpaikka ollut tähän mennessä Kaskinen. Aika paljon pitäisi varmaan liikenteen vilkastua, jotta radalle olisi todellista tarvetta ylläpidon kustannuksiin nähden.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 28, 2018, 06:21:47 » |
|
Samaan aikaan Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ry toivoo radalle lisää liikennettä, koska "Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa metsäteollisuuden lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto", toteaa Etelä-Pohjanmaan ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula.
Kesäkuussa on yhdeksän tavarajunan määräpaikka ollut tähän mennessä Kaskinen. Aika paljon pitäisi varmaan liikenteen vilkastua, jotta radalle olisi todellista tarvetta ylläpidon kustannuksiin nähden. Eikös Kaskisista ole jo laivattu raakapuuta Ruotsiin eli ei se rautatie sikäläisille metsänomistajille välttämättä elinehto ole? Onkohan kukaan esittänyt huoltovarmuutta radan kunnossapidon oikeutukseksi? Kriisin aikana Turusta itään olevat satamat ovat todennäköisesti poissa pelistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2018, 09:16:10 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2019, 08:28:14 » |
|
Valtio perustaa uuden yhtiön rautatie alalle, joka muodostaa konserniemon tuleville hankeyhtiöille mm. Turun tunnin juna ja Tampereen uusi rata sekä lentorata hanke. Myös valtion kalustoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö tulevat kuulumaan tähän konserniin. Ja lisäksi Rail Baltica yhtiö, joka osallistuu uuden radan rakentamiseen Puolasta Tallinnaan. https://www.lvm.fi/-/hankeyhtiot-rahoittamaan-suuria-raideliikenneinvestointeja-998911
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #16 : Helmikuu 17, 2019, 11:40:10 » |
|
Valtion rautatieasema-kiinteistöyhtiö oy on aloittanut Senaatissa. https://www.senaatti.fi/asema-alueet/Yhtiön perustamisen taustalla on valtion kiinteistöomaisuuden hajaantuminen junaliikenteen asema-alueilla useille toimijoille. Tähän saakka omistus on hajautunut yleensä Senaatille, VR:lle ja Liikennevirastolle (nyk. Väylävirasto). Omistuksen ja vastuun keskittämisellä saadaan alueiden kehittämiseen selkeyttä ja ketteryyttä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 03, 2019, 08:15:58 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2019, 18:37:55 » |
|
Pohjolan Rautatiet Oy LVM:n omistaja ohjaukseen Valtioneuvosto muutti liikenne- ja viestintäministeriöstä annettua asetusta 11.4.2019. Asetusta päivitettiin siten, että valtion kokonaan omistama Pohjolan Rautatiet Oy kirjataan liikenne- ja viestintäministeriön toimialaan kuuluvaksi yhtiöksi myös asetustekstissä. https://www.lvm.fi/-/pohjolan-rautatiet-oy-lvm-n-omistajaohjaukseen-1004960
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1384
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 13, 2019, 10:21:27 » |
|
”Raideliikenteen renessanssi on tuonut meidät todella mielenkiintoisen haasteen eteen. Nykyisen rataverkon peruskorjaustarpeiden lisäksi tarvetta olisi mm. akselipainojen nostoille, rataverkon lisäsähköistykselle sekä nykyisen rataverkon lisäraiteille. Lisäksi keskustelussa ovat kokonaan uudet, nopeat henkilöliikenteen raideyhteydet”, toimialajohtaja Noukka toteaa. Kokonaisuutena toiveet nousevat kymmeniin miljardeihin euroihin. ”Toivotankin vaihtoehtoiset, budjettirahoitusta täydentävät mallit, kuten hankeyhtiöt, lämpimästi tervetulleiksi.” https://vayla.fi/-/tulevaisuuden-vaylilta-odotetaan-paljon#.XLGbRuiTLnE
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2019, 11:55:36 » |
|
On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.
Mistä näkisi milloin viimeinen juna on mennyt Tornionjoen yli, kun en osaa Juliasta etsiä.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2019, 12:20:59 » |
|
On muuten uskomatonta että Kaskisten rata aiotaan lakkauttaa mutta sitävastoin yhtä paljon liikennöity rata Kemistä Tornioon sähköistää. Sähköt tulisivat myös Haaparantaan asti, vaikka tuota ei ole enää aikoihin edes kuljettu.
Mistä näkisi milloin viimeinen juna on mennyt Tornionjoen yli, kun en osaa Juliasta etsiä.
Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2019, 12:26:32 » |
|
Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
Eikös sieltä näe jostain sen milloin milläkin raiteella on liikennöity? Ainakin joskus katsoin sellaista tilastoa. Mutta voi tietty olla että tuolla raiteella ei ole mitään virtapiiriä mistä tuon näkisi.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 11, 2019, 12:32:25 » |
|
Julia ei tarjoa tuohon kysymykseen liikennemääristä kunnollista vastausta, koska Tornionjoen yli kulkeva liikenne on käytännössä aina vaihtotyötä. Se liikenne ei ole aikataulutettua.
Eikös sieltä näe jostain sen milloin milläkin raiteella on liikennöity? Ainakin joskus katsoin sellaista tilastoa. Mutta voi tietty olla että tuolla raiteella ei ole mitään virtapiiriä mistä tuon näkisi. Kyllähän siellä on akselinlaskentaosuus TOR_832 opastimella siinä Haaparannan suunnan raiteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|