Kyllä on articit molemmista päistä ajettavia. Takana on oven vieressä luukku josta löytyy ajopöytä, siitä tosin saa ratijan kulkemaan vain taaksepäin, ei eteen. Takana ajokahvan virkaa toimittaa tavallinen kraus-naimer kiertokytkin, joka palauttaa aina keskiasentoon. Asentoja taisi olla 3 kiihdytyspykälää ja 3 jarrua. Metka ajettava
Missään Suomen nykyisistä ratikoista ei ole ohjaamoa ratikan kummassakin päässä.
Toki tällä tavoin, kun keskustellaan kaupallisen liikenteen vaunuista. Joissakin tilausajo- ja museovaunuissa on ohjaamot molemmissa päissä, joskin niissäkin valtaosin vain toisen pään ajolaitteet ovat oikeasti toimintakuntoiset / käyttökelpoiset.
Helsingin yksisuuntavaunujen kaudella kehitys meni jotakuinkin seuraavasti: 1950-luvun raitiotiemoottorivaunut (pl. työvaunut yms.) varustettiin vain etupään ajolaitteilla. Myöhempien vuosikymmenten Valmet-nivelet 31 - 70 ja 71 - 112 varustettiin lisäksi takapään ajolaitteilla, joilla pystyttiin hoitamaan vaunun peruutus esimerkiksi varikkoalueilla tai joissakin kiperissä tilanteissa linjallakin. Takapään ajolaite on lukitun kannen alla silloin, kun vaunua ei peruuteta. Vastaavanlaisia olivat myös Helsinkiin vuosina 2004 - 2007 käytettynä toimitetut Düwag-nivelvaunut.
Vastaava järjestely tuli vuoden 1959 raitiotiemoottorivaunuihin 1 - 15 ja 16 - 30 siinä vaiheessa, kun ne muutettiin kuljettajarahastukseen.
Myös Variotramit ja Articit ovat "puolitoistasuuntaisia" Valmet-nivelien tapaan. Tällaisissa vaunuissa takapään ajolaitteet ovat erittäin pelkistetyt, ne on tarkoitettu vain lyhyisiin siirtoihin. Joissakin tilanteissa on peruutettu vähän pidempiäkin matkoja, kuten Käpylästä Pohjolankadulta Radanrakentajantien tulovaihteeseen, mutta poikkeukset ovat oma lukunsa.
Miten sitten peruutettiin kokonaan yksisuuntaisia vaunuja? Kuljettaja hallitsi vaunua etupään ohjaamossa ja lähinnä rahastaja toimi tähystäjänä. Varikkoalueella on apulaisena on voinut toimia joku muukin. Myös perävaunullisissa yhdistelmissä rahastaja on toiminut tähystäjänä ja perävaunujen takasillalla oli merkinantolaitteita näitä tilanteita varten.