Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: E-junat 24.10. vain Espooseen saakka.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« : Lokakuu 20, 2009, 15:59:59 »

Tämän viikon lauantaina (24.10.) ovat E-junat peruttu Espoon ja Kauklahden välillä siltatyön vuoksi. Junat kulkevat normaaleilla aikatauluilla Espoon ja Helsingin välillä.
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/ajankohtaista_liikenteesta/lo_2009_10_19_ejunat.htm
tallennettu
Aulis Korva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2009, 16:04:34 »

Tuosta osoitteesta vain ei selvinnyt, mille raiteelle junat Espoossa tulee. Luulisin, että 3:lle. Kaipa pitää mennä katsomaan Hymyilee leveästi
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2009, 16:13:20 »

Tuosta osoitteesta vain ei selvinnyt, mille raiteelle junat Espoossa tulee. Luulisin, että 3:lle. Kaipa pitää mennä katsomaan Hymyilee leveästi

Kolmoselle pitäisi tulla.

Viimeksi eivät ilmeisesti olleet ihan varautuneet liikenteenohjauspäässä tilanteeseen, eivätkä saaneet muodostettua kulkuteitä sinne. Joten ykkösellä käännyttiin, ja liikenne oli taas herttaisesti sekaisin. Hymyilee

Disklaimeri: Havaittu omakohtaisesti paikan päältä Espoon asemalla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2009, 16:51:27 »

Miksikäs ykkösellä kääntyminen tukkii enemmän kuin kolmosella kääntyminen?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2009, 17:49:38 »

ykkösellä ja kakkosella menee muuta liikennennettä, kolmosella se ei häiritse.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2009, 19:21:45 »

Miksikäs ykkösellä kääntyminen tukkii enemmän kuin kolmosella kääntyminen?

3- ja 4-raiteet ovat tällä hetkellä pusseja, Espoon aseman työmaan vuoksi. Ja vaikka olisivatkin läpiajettavassa tilassa, pitäisi niille ajaa aina 35:n vaihteiden kautta, kun taas 1- ja 2-raiteet ovat "suorilla".
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2009, 19:38:20 »

Aaaaivan, aivan. Suurin osa liikenteestä siis toimii ja vain yksi junalinja loppuu asemaa tavallista aiemmin. Haluavat ilmeisesti jonkin verran työrauhaa, mutteivät joudu koko rataa blokkaamaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2009, 20:25:58 »

Lisäksi ainakin parina sunnuntaina Kauklahden 1. ja 2. raiteet ovat olleet suljettuna siltatyömaan vuoksi, ja tällöin kaikki liikenne on kiertänyt kolmosraiteen kautta.

Espoon 4-raide olisi muutenkin pussi, vaikka asemaremppaa ei olisikaan. Liekö 4-raiteelle muuten mahdollista muodostaa kulkutietä, kun päätepuskin on epämääräisen rojun peitossa, raiteen päällä lepää puinen kävelysilta ja raiteella ei ole junakulkutien päätekohtamerkkiä.
tallennettu

Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2009, 20:30:54 »

Espoon 4-raide olisi muutenkin pussi, vaikka asemaremppaa ei olisikaan. Liekö 4-raiteelle muuten mahdollista muodostaa kulkutietä, kun päätepuskin on epämääräisen rojun peitossa, raiteen päällä lepää puinen kävelysilta ja raiteella ei ole junakulkutien päätekohtamerkkiä.

No tietenkään rojut raiteilla, junakulkutien päätekohtamerkin puuttuminen jne. eivät kulkutien muodostamista estä, mutta se on tietääkseni estetty asetinlaitteesta.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2009, 20:40:39 »

Espoon 4-raide olisi muutenkin pussi, vaikka asemaremppaa ei olisikaan. Liekö 4-raiteelle muuten mahdollista muodostaa kulkutietä, kun päätepuskin on epämääräisen rojun peitossa, raiteen päällä lepää puinen kävelysilta ja raiteella ei ole junakulkutien päätekohtamerkkiä.

No tietenkään rojut raiteilla, junakulkutien päätekohtamerkin puuttuminen jne. eivät kulkutien muodostamista estä, mutta se on tietääkseni estetty asetinlaitteesta.

Eli kun jokunen vuosi(kymmen) sitten Espoon keskukseen tehtiin vaivalla hieno neljäs raide E-junia varten, on se nyt käyttämättömänä, osittain senkin takia, että E:t ovat jatkaneet kauklahteen?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2009, 21:08:48 »

Kun Espoon kaupunkirata joskus aikanaan valmistuu, tulevat Espoon raiteet 3 ja 4 taas käyttöön. Silloin E-junien pääteasema on tarkoitus siirtää takaisin Espooseen, koska niistä tulee joka asemalla pysähtyviä kaupunkiradan junia ja liikennöidään ruuhka-aikana 10 minuutin välein. Jotkut vuorot (varmaankin kaksi tunnissa) saattavat jatkaa Kauklahteen. Luultavasti raide 4 tehdään silloin läpiajettavaksi, jotta L-junat (ja mahdolliset Kauklahden jatkot) pääsevät Helsinkiin päin kulkiessaan raiteelle 4. Tosin sopivasti aikatauluttamalla junat voitaneen ajaa myös raiteen 3 kautta, jolloin ne vaihtaisivat eteläisimmälle raiteelle Espoon itäpäässä. Ja saattaapa liikennöintikin silloin olla kaikilla kaupunkiradoilla vasemmanpuoleinen, jos siihen Kehäradan myötä päädytään.
tallennettu
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2009, 22:31:53 »

Ei kai ole täysin poissuljettua, että kaupunkirata jatkuisi Kauklahteen asti? Joku selvitys asiasta näyttäisi olevan meneillään: http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/espoo-kauklahti-kaupunkirata_yle/
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Lokakuu 20, 2009, 23:59:42 »

Espoon nelosraidetta muistan silleen katselleeni, että (silloisella lapsen ymmärryksellä) ihmetytti, miksi raiteita ei ole loppuun asti tehty, vaikka paikka niille olisi. Eli nelosraiteen läpiajettavaksi muuttamisen kustannukset olisivat vain kiskot, pölkyt ja vaihde. Ehkä aidan siirto samalla. Ja radan pohjakerroksen valmiudesta ei mitään hajua. Kai se joka tapauksessa parissa vuosikymmenessä on heikoksi mennyt.. Halvalla kuitenkin luulisi onnistuvan heti kun tarvetta ilmenee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #13 : Lokakuu 21, 2009, 11:41:05 »

Liekö 4-raiteelle muuten mahdollista muodostaa kulkutietä, kun päätepuskin on epämääräisen rojun peitossa, raiteen päällä lepää puinen kävelysilta ja raiteella ei ole junakulkutien päätekohtamerkkiä.

Eihän Helsingissäkään Helsinki asemalla ole junakulkutien päätekohta -merkkejä, vaan pelkät päätepuskimet. Muistaakseni Espoossa on 4:lla kyllä seislevy ennen kävelysiltaa. Muutoin päätepuskinkin kyllä riittää junakulkutien päätekohdan ilmoittamiseen määräpaikalla, ja nimenomaan vain määräpaikalla.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2195


« Vastaus #14 : Lokakuu 21, 2009, 12:23:46 »

Mutta RVI:n määräysten mukaan junan määräpaikalla kulkutie voi päättyä raidepuskimeen, muttei seis-levyyn.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #15 : Lokakuu 21, 2009, 21:12:48 »

Ei kai ole täysin poissuljettua, että kaupunkirata jatkuisi Kauklahteen asti? Joku selvitys asiasta näyttäisi olevan meneillään: http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/espoo-kauklahti-kaupunkirata_yle/
Eipä se poissuljettua ole, mutta ainakin aluksi kaupunkirata tulee loppumaan Espooseen, ja Kauklahti on mahdollinen jatko sille. Tai niin ainakin ymmärsin tuosta RHK:n dokumentista, kun sen jokunen viikko sitten luin. Mikäänhän ei toki estä Liikennevirastoa ja Espoon kaupunkia muuttamasta suunnitelmaa ja tekemästä päätöstä, että tehdäänkin rata kerralla Kauklahteen asti. Jos rata jossain vaiheessa tulee Kauklahteen asti, on mielenkiintoista nähdä, tuleeko Suomen rataverkolle silloin 4-raiteinen tunneli vai avataanko tunneli kallioleikkaukseksi? Onkos muuten Vantinportin sillalle tulossa varaus neljännelle raiteelle?
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2009, 22:18:29 »

Ei kai ole täysin poissuljettua, että kaupunkirata jatkuisi Kauklahteen asti? Joku selvitys asiasta näyttäisi olevan meneillään: http://www.rhk.fi/hankkeet/suunnittelu/espoo-kauklahti-kaupunkirata_yle/
Eipä se poissuljettua ole, mutta ainakin aluksi kaupunkirata tulee loppumaan Espooseen, ja Kauklahti on mahdollinen jatko sille. Tai niin ainakin ymmärsin tuosta RHK:n dokumentista, kun sen jokunen viikko sitten luin. Mikäänhän ei toki estä Liikennevirastoa ja Espoon kaupunkia muuttamasta suunnitelmaa ja tekemästä päätöstä, että tehdäänkin rata kerralla Kauklahteen asti. Jos rata jossain vaiheessa tulee Kauklahteen asti, on mielenkiintoista nähdä, tuleeko Suomen rataverkolle silloin 4-raiteinen tunneli vai avataanko tunneli kallioleikkaukseksi? Onkos muuten Vantinportin sillalle tulossa varaus neljännelle raiteelle?

Neliraiteinen tunneli taitaa olla jo aika harvinainen? Ehkä sitten kaksi rinnakkaista kaksiraiteista tunnelia? Entäs sitten ELSA-radan lähtöpaikka sitten joskus tulevaisuudessa? Espoonkalliossa (meniköhän nimi oikein?) voi olla hieman haastetta rakentamiselle, itse tunnelikin näyttää aika matalalta tai miten se pitäisi selittää, kohtuu vähän kalliota aukon päällä?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #17 : Lokakuu 22, 2009, 18:35:56 »

Tosiaan, eipä tullut mieleeni, kaksi 2-raiteista tunnelia on tietysti kestävämpi kuin yksi 4-raiteinen... Toisaalta, kun Kaupunginkallion päällä ei taida olla mitään, sen ehkä voisi tunnelin laajentamisen tai toisen tunnelin louhimisen sijasta räjäyttää kokonaan auki radan kohdalta neljän raiteen levyiseksi korkeaksi kallioleikkaukseksi. Keskikohdaltaan se lienee kohtalaisen korkea.

ELSA-radasta: Jos kaupunkirataa ei jatketa Kauklahteen saakka, ELSA-radan erkanemiseen riittää melko yksinkertainen viritelmä. Viedään aluksi neljä raidetta Espoon tunnelin läpi kuten kaupunkiradan tapauksessakin. Tällä pätkällä olisi raiteenvaihtomahdollisuus kaikkien neljän raiteen välillä. Tunnelin länsipuolella sopivassa kohdassa kaksi pohjoista raidetta eli kaukoliikenteen raiteet käännetään luoteeseen kohti Lohjaa kahden eteläisen eli kaupunkiradan raiteiden kääntyessä lounaaseen kohti Kirkkonummea. Jos Kauklahden kaupunkirata tulee, silloin ELSA varmaan vaatii Kytömaa-tyyppisen erkanemisen, ellei erkanemispaikkaa sitten siirretä esimerkiksi Mankin länsipuolisen kaarteen alkuun.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: E-junat 24.10. vain Espooseen saakka.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina