Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« : Maaliskuu 17, 2018, 12:33:55 » |
|
Selailin 1900-luvun alun vaunujen värimäärityksiä ja hämmästyksekseni huomasin, etten löytänyt mainintaa konduktöörivaunujen väristä.
Ainoa löytämäni maininta konduktöörivaunun (-osaston) maalaamisesta on Vaasan radan spekseissä vuodelta 1881. Niiden mukaan yhdistetty III lk ja konduktöörivaunu maalattiin III luokan mukaan ruskeaksi. Näissä yhdistetyissä vaunuissa ei siis noudatettu muualta tutuksi tullutta vaunun eri osastojen maalaamista osastokohtaisilla luokkaväreillä. Erillisiä konduktöörivaunuja Vaasan radalle ei tilattu, joten näistä spekseistä ei konduktöörivaunun väriä löydy.
Jossakin vaiheessa konduktöörivaunun väriksi on toki määräytynyt konduktöörivaununvihreä, mutta milloin? Joko Riihimäen-Pietarin rautatienrakennuksen luokkavärien myötä v. 1870? - Helsinki-Hämeenlinna -rautatien ensimmäiset konduktöörivaunuthan olivat nähtävästi rautatien muiden vaunujen tapaan puunvärisiä.
Olivatko jo ensimmäiset Riihimäen-Pietarin rautatierakennukselle toimitetut, korotetulla konduktöörin osastolla varustetut konduktöörivaunut konduktöörivaununvihreitä? - Railway Plants Co:n vuonna 1869 rakentamat kaksi vaunua nrot 829 ja 830. - Porin konepajan vuonna 1869 ennen tulipaloa toimittamat kolme konduktöörivaunua nrot 251-253. - Berliinin vuonna 1870 toimittamat 7 konduktöörivaunua nrot 254-260. - Rautatien oman konepajan vuonna 1870 rakentamat 2 konduktöörivaunua nrot 261, 262. jne.
Löytyvätkö Riihimäen-Pietarin rautatienrakennuksen vaunuspeksit jostakin?
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2018, 12:21:45 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2018, 10:49:47 » |
|
Täydensin tuota uteluani mm. sittemmin löytämilläni tiedoilla. Mutta kysymykset ovat yhä vailla vastausta: - Milloin ja missä yhteydessä ensi kerran määritettiin konduktöörivaunun väri (konduktöörivaununvihreä), ja millainen se oli? - Löytyvätkö Riihimäki-Pietari -rautatien vaunujen speksit (tarjouspyyntö tms.) jostakin?
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2018, 11:33:55 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2018, 18:29:00 » |
|
Täydensin tuota uteluani mm. sittemmin löytämilläni tiedoilla. Mutta kysymykset ovat yhä vailla vastausta: - Milloin ja missä yhteydessä ensi kerran määritettiin konduktöörivaunun väri (konduktöörivaununvihreä), ja millainen se oli? - Löytyvätkö Riihimäki-Pietari -rautatien vaunujen speksit (tarjouspyyntö tms.) jostakin?
Kiinnostaisi myös tietää tuon vihreän alkuperä. Ilmeisesti missään VRS 1111 -standardin versiossa konduktöörinvaunun väriä ei ole määritetty. Eli menee joka tapauksessa kauemmas historiaan. Tiedossani on kuitenkin Schildt & Hallberg AB:n aikaiset värinumerot 118 konduktöörinvaununvihreä ja 119 vaunuvihreä. Kummastakin minulla on vanhasta maalista tehty värimalli. Molemmat ovat aika mustanpuhuvia vihreitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2018, 18:47:21 » |
|
Tiedossani on kuitenkin Schildt & Hallberg AB:n aikaiset värinumerot 118 konduktöörinvaununvihreä ja 119 vaunuvihreä. Kummastakin minulla on vanhasta maalista tehty värimalli. Molemmat ovat aika mustanpuhuvia vihreitä.
Värien 118 ja 119 numeeriset arvot löytyvät esim. sivulta https://rautatiearkisto.info/varit/Ongelmana on tietenkin, mistä näytteistä sivun mallien arvot on mitattu, ja mikä vielä suurempi ongelma: miten oikein näyttö värin näyttää. Ja kalibroimaton näyttöhän ei oikein näytä. Schildt & Hallbergista en tähän asti tiennytkään mitään. Mutta nyt sitten tiedän: https://www.tikkurilagroup.com/fi/konserni/historia/1902_1922_-_tukkukauppiaista_maalinvalmistajiksiEnsimmäinen konduktöörivaununvihreä on tietenkin vanhempi kuin S&H:n maalit. Ja pitäähän se jossakin olla jollakin tavalla määritettynä. Eli luultavasti siinä tarjouspyynnössä tms.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2343
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2018, 19:22:27 » |
|
Tiedossani on kuitenkin Schildt & Hallberg AB:n aikaiset värinumerot 118 konduktöörinvaununvihreä ja 119 vaunuvihreä. Kummastakin minulla on vanhasta maalista tehty värimalli. Molemmat ovat aika mustanpuhuvia vihreitä.
Värien 118 ja 119 numeeriset arvot löytyvät esim. sivulta https://rautatiearkisto.info/varit/Ongelmana on tietenkin, mistä näytteistä sivun mallien arvot on mitattu, ja mikä vielä suurempi ongelma: miten oikein näyttö värin näyttää. Ja kalibroimaton näyttöhän ei oikein näytä. Schildt & Hallbergista en tähän asti tiennytkään mitään. Mutta nyt sitten tiedän: https://www.tikkurilagroup.com/fi/konserni/historia/1902_1922_-_tukkukauppiaista_maalinvalmistajiksiEnsimmäinen konduktöörivaununvihreä on tietenkin vanhempi kuin S&H:n maalit. Ja pitäähän se jossakin olla jollakin tavalla määritettynä. Eli luultavasti siinä tarjouspyynnössä tms. Tuo minkä linkkasit on mun laatima sivu. Tietysti se näytöllä näkyvä väri on aika suuntaa antava kuvaus, mutta muuten tuo numeerinen CIELab-arvo on tarkka matemaattinen määritelmä väristä. Nuo pohjautuvat värimittarilla luettuun näytteeseen oikeasta maalista tai mallista. Näytteet eivät ole keskenään kovin tarkkoja tai samanlaisia, joten numeroarvoja on sitten useamman mittauksen tapauksessa keskiarvotettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2018, 09:57:58 » |
|
Tuo minkä linkkasit on mun laatima sivu. Ansiokas sivu. Olenkin ihmetellyt kuka sen on laatinut. No, nythän se selvisi. Sivulla on tosin yksi ongelma: Se näyttää skandimerkit väärin. Kokeilin komella eri selaimella, ja kaikissa sama ongelma. Tutkailin sivun lähdekoodia löytääkseni mitä karakterisettiä se käyttää, mutta koodista ei charset-määritystä löytynyt. Mutta väreistä puheenollen: Sivulla on esim. kaksi eri-ikäistä ja ilmeisesti eri valmistajan vaunuvihreää. Ja värisävyissä on melkomoinen ero. Kumpikin on ilmeisesti kuitenkin oman aikansa VR-standardin mukainen. Se onkin hyvä osoitus siitä, miten erilainen jokin tietty standardiväri on eri aikoina voinut olla. Ihan alkuaikoinahan väärien määrittely oli tasolla 'tumman vihreä' tai 'mustanvihreä'. Siten eri valmistajien rakentamat vaunut saattoivat olla erivärisiä. - Toisaalta vuosien mittaan höyryveturien savu ja noki, auringonvalo, sateet ja muut sääilmiöt arvatenkin vaimensivat mahdolliset värierot jonkinlaiseksi mustahkoksi tasapaksuksi epämääräisyydeksi. Mutta siitäkin huolimatta olisi mukava tietää milloin ja minkälaiseksi konduktöörivaunujen väri alunperin määriteltiin ja minkälaista maalia piti käyttää.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2018, 10:54:22 » |
|
Maallikko pohdiskelee:Nyt kun oikea värisävy löytyy ja se pienoisrautatievaunu maalataan sillä niin tulee seuraava tänka på:Vaunu näyttää uudelta,millä siihen saadaan käytön jälki?Kahvikuppiin dippaamalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1176
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2018, 11:33:19 » |
|
Sivulla on esim. kaksi eri-ikäistä ja ilmeisesti eri valmistajan vaunuvihreää. Ja värisävyissä on melkomoinen ero. Kumpikin on ilmeisesti kuitenkin oman aikansa VR-standardin mukainen. Vuoden 1938 tavaravaunun vihreä (nro 3) oli lähtökohtaisesti hyvinkin erilainen kuin vuonna 1958 käyttöön otettu VRS1111 YN. Jos näitä pitäisi kuvailla verbaalisesti niin vuoden 1938 vihreä on lähes sammaleen vihreä ja vuoden 1958 mustanpuhuva. Lisäksi voidaan vertailla eri maalitehtaiden näkemyksiä samasta väristä. Esimerkiksi Teknos/Winterin ja Tikkurilan Väritehtaiden teollisuusvärikartoista löytyvät VR:n aikanaan käyttämät värit. Joidenkin värien osalta väritehtaiden näkemykset poikkeavat joskus jopa selvästi toisistaan. Vanhin tähän asti löydetty suhteellisen kattava VR:n värit määrittelevä dokumentti on vuodelta 1938. Tosin siitäkin puuttuu konduktöörivaunun vihreä. Tätä ennen konepajoilla ja vaunukorjaamoilla oli mitä ilmeisimmin käytössään maalinäytteisiin perustuva värikartta. Maalinäytteet oli maalattu levynpalasille, jotka oli liimattu suuremmalle levylle. Yksi tällainen värikartta oli ainakin takavuosina Suomen Rautatiemuseon arkistossa — saattaa olla vieläkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2018, 12:54:11 » |
|
...vuonna 1958 käyttöön otettu VRS1111 YN. ... Vanhin tähän asti löydetty suhteellisen kattava VR:n värit määrittelevä dokumentti on vuodelta 1938.
Näinhän se on. Valitettavan heikosti on käytettävissä värimäärityksiä. VR:n 1938 -värit löytyvät vaunujen maalausta koskevista määräyksistä: Määräykset N:o 335, Lokakuu 1938. Varhaisin tuntemani VRS1111 on päivätty 12.6.1957. Joidenkin värien osalta siinä viitataan brittiläiseen standardiin BS 381 C-1948. Mutta nämä ovat kovin uutta tavaraa, kun haussa on ensimmäinen konduktöörivaunujen värin määritys. Toivorikkaasti uskon sen löytyvän Riihimäki-Pietari -rautatierakennuksen tarjouspyynnöstä. Toistaiseksi en ole arkistohauilla onnistunut sellaista paikantamaan.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1176
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 21, 2018, 13:52:39 » |
|
Suomen Rautatiemuseon kokoelmiin kuuluva 1:10 pienoismalli antaa viitteen siitä, että konduktöörivaunut olisivat ehkä olleet vihreitä. Pienoismalli on rakennettu 1910-luvulla, joten muistikuvia vanhojen F-vaunujen värityksestä saattoi vielä tuolloin olla monilla. Tämän heikon kännykkäkameran kuvan perusteella ei kuitenkaan kannata tehdä värimääritystä — värikarttojen kanssa voinee kuitenkin päästä vierailemaan museon arkistossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 21, 2018, 15:29:20 » |
|
Suomen Rautatiemuseon kokoelmiin kuuluva 1:10 pienoismalli antaa viitteen siitä, että konduktöörivaunut olisivat ehkä olleet vihreitä.
Tuo pienoismalli todella on oikean ajankohdan vaunun malli, eli Riihimäki-Pietari -rautatierakennukselle toimitetun vaunun malli. Mikäli v. 1911 kuvastossa kerrottuihin vaununumeroihin on luottamista, niin tuon vaunumallin valmistaja oli Aktien-Gesellschaft für Fabrikation von Eisenbahnbedarf, Berlin (ent. Pflug's Wagenbau-Anstalt). Tehdas toimitti vaunumallia Riihimäki-Pietari rautatierakennukselle v. 1870 7 kpl (nrot 254-260) ja Hangon rautatielle v. 1873 4 kpl (nrot 5301-5304). Vaunut on uudelleenumeroitu pari kertaa ennen v. 1911 kuvastosta löytyviä numeroita: - Ri-Piet. r.rak: 254-260 -> 811-817 -> 3111-3117 - Hangon rt: 5301-5304 -> 820-823 -> 3120-3123 Jonkinsortin mustanvihreästä kaiketi konduktöörivaununkin kohdalla lie ollut kyse. Mutta oliko se vuonna 1870 eri väri kuin myöhemmin ja oliko se eri väri kuin tavaravaunujen väri. - Toivottavasti löydän arkistoista sen kaipaamani Riihimäki-Pietari -rautatierakennuksen tarjouspyynnön.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2018, 15:53:05 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1176
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 21, 2018, 15:56:29 » |
|
Pienoismallin aluskehyksessä on numero 151, mikä tuskin on ainakaan vaunun alkuperäinen numero. Vanhojen listausten perusteella 151 kuului E-sarjan vaunulle. Onhan siinä näköjään valmistajalaattakin, mutta en aikoinani älynnyt tihrustaa, lukeeko siellä ylipäätään mitään. Asian voinee selvittää museolta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1176
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 21, 2018, 16:14:56 » |
|
Nyt pitää tehdä korjaus edelliseen tekstiini. Vaunun alkuperäinen numero on todellakin ollut 151. Vaunu kuului valmistussarjaan 151-153. Numerot muutettiin 251-253 ja vuonna 1887 uudet numerot olivat 803-805. Vuonna 1897 vaunut saivat numerot 3103-3105. Vaunut valmisti Porin osakeyhtiön konepaja.
Vaunut hankittiin vuonna 1870 Riihimäki-Pietari-rataosalle. Lähde: Suomen Valtionrautateiden liikkuva kalusto 1906.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 934
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 21, 2018, 16:40:41 » |
|
Nyt pitää tehdä korjaus edelliseen tekstiini. Vaunun alkuperäinen numero on todellakin ollut 151. Vaunu kuului valmistussarjaan 151-153. Numerot muutettiin 251-253 ja vuonna 1887 uudet numerot olivat 803-805. Vuonna 1897 vaunut saivat numerot 3103-3105. Vaunut valmisti Porin osakeyhtiön konepaja.
Vaunut hankittiin vuonna 1870 Riihimäki-Pietari-rataosalle. Lähde: Suomen Valtionrautateiden liikkuva kalusto 1906.
Noin tosiaan kertoo v. 1906 listaus konduktöörivaunusta, jonka numero oli 151 ja rakentaja Porin konepaja. Mutta se on tyystin toinen vaunu kuin tämä: Vuoden 1911 kuvastossa Porin konepajan vaunumalli on aivan erinäköinen. Oleellisin ero on ikkunoissa: Ei alakkaisia ikkunoita ja ikkuna sivuoven molemmin puolin. Pahoin pelkään, että pienoismallin tekijä on erehtynyt: Vaunun ulkonäkö on berliiniläisen, mutta numero porilaisen. Onhan se paljon 'sopivampi' virhe kuin se, että v. 1911 kuvastossa tai v. 1906 listauksessa olisi väärä tieto.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2018, 06:38:22 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|