Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metro-onnettomuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« : Huhtikuu 03, 2018, 22:50:22 »

Kaksi metrojunaa törmännyt Saksassa, Duisburgissa. Loukkaantuneita yli 30, kaksi vakavasti, syy ei tiedossa https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005627900.html
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2018, 00:14:06 »

Tässä tiedot Duisburgin metrosta (pikaratikasta): http://urbanrail.net/eu/de/du/duisburg.htm . Eli, suomalaisittain ymmärrettävämmin voisi puhua mieluummin raitiovaunu- kuin metrokolarista.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2018, 06:09:31 »

Saksalaisissa uutislähteissä kerrotaan U-Bahnista, joka on totuttu suomentamaan metroksi. Näin toimittiin tälläkin kertaa eli suomalainen media kertoo metrojunien yhteentörmäyksestä.

Stadtbahnit eivät ole nk. täysmetroja vaan tavallisimmin osittain maan alle johdettuja raitioteitä, meikäläisin termein ilmaistuna pikaraitioteitä. Ruhrin alueella on useissa kaupungeissa Stadtbahnien lisäksi vanhanaikainen katuraitiotiekin, näin myös Duisburgissa. Sikäli on hyvinkin ymmärrettävää, että paikallinen media kertoo tämän onnettomuuden tapahtuneen nimenomaan U-Bahnissa eikä raitioteillä.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2018, 14:05:05 »

Kyseessä oli Duisburger Verkehrsgesellschaftin eli DVG:n raitiovaunulinjojen 903 ja U79 vaunujen peräänajokolari. Vaunutyyppi Düwagin B-stadtbahn.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2018, 15:30:46 »

Uutiskuvissa (myös videoaineistossa) näkyvät vaunut DVG 1001 ja 1019. Ne ovat Düwagin mallia GT10NC-DU, toisin sanoen Stadtbahn B-vaunujen kapeaa versiota, joita Duisburgissa käytetään raitiolinjojen 901 ja 903 pääkalustona. Tätä taustaa vasten arvelisin, että onnettomuuden osapuolet ovat olleet linjan 903 kalustoa, vaikka onnettomuuspaikalla liikennöivät normaalisti sekä linja U79 että 903. U79:n vaunut ovat kuitenkin järeämpiä Stadtbahn B -vaunuja, ja sellaista ei (minun noteeraamissani) kuvissa näy.

Laitan esimerkiksi yhden saksalaislinkin, googlaamalla voi itse kukin hakea muitakin. https://www.bild.de/regional/ruhrgebiet/u-bahn/unfall-in-duisburg-55280298.bild.html
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 816


« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2018, 19:35:19 »

Noin 10 päivää ennen kolaria toinen onnettomuusratikoista eli DVG 1019 oli kyytivaununani.


* 1019.jpg (524.43 kilotavua, 1475x875 - tarkasteltu 400 kertaa.)
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2018, 21:52:20 »

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?005,8520354,page=all osaa kertoa,.että kyse oli 903:sta, joka ajoi siirtoajossa olevan vaunun perään.

Loukkaantuneita 35, joista kahdella vakavia vammoja - päävammoja joiden takia paareilla ulis tunnelista.

Duisburgin tunneleissa on ilmeisesti käytössä puoliautomattiajo.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2018, 14:29:58 »

Yksi mahdollinen onnetomuuden syy, mistä tuolla Drehscheibessa on puhuttu on poikkeuksellinen käsinajo syystä tai toisesta vaikka tunneliosuudella onkin normaalisti käytössä jatkuva LZB-kulunvalvonta.
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2018, 14:57:12 »

Tuossa keskustelussa kerrotaan tällä hetkellä seuraavaa tapahtuneen:
Linjan U79 vaunu seisoi asemalla. Sen perässä asemalle pääsyä odotti siirtoajossa oleva vaunu, jonka kulunvalvontalaite oli rikki. Kulunvalvontalaitteen vian takia siirtoajossa ollut, normaalisti linjalla 903 käytettävä vaunu, ei myöskään lähettänyt sijaintitietoa, eli kulunvalvonta ei "nähnyt" sitä!

Perässä tuleva linjalla 903 matkustajat kyydissä ajanut vaunu sai tämän takia käskyn ajaa alennetulla nopeudella (vaunun normaali Sn 60, alennettuna Sn 40) näkemän varassa ilman kulunvalvonnan apua. Tässä tilanteessa tuon 903:n vaunun kulunvalvontalaite lähettää - ainakin foorumin kirjoitusten perusteella - sijaintitietoja, vaikka ei muutoin olekaan käytössä, eli sen perässä tulevat vaunut voivat taas puolestaan ajaa kulunvalvonta täysin päälle kytkettynä.

Ja sitten tosiaan tämä 903:n vaunu törmäsi siirtoajon perään, eli jostain syystä näkemän varassa ajaminen on mennyt pieleen ja edessä oleva vaunu on päässyt yllättämään.
Tavallaan onnettomuudessa on ollut osallisena kolme eri vaunua, joista etummainen selvisi ilman fyysistä törmäystä, lähinnä matkustajineen ehkä tunnelista kuulunutta kolahdusta säikähtäen.

Tähän voi olla noin miljoona eri syytä, joita sitten selvitellään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metro-onnettomuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina