Kartassa pisti silmään aseman sijainti. Vaikka kartan on painanut MMH vuonna 1923 (Helsingin Ympäristö, kaksi vierekkäistä karttaa, jotka ulottuvat yli Helsingin Pitäjän kirkon pohjoisessa), kartta perustuu ilmeisesti 1800-luvun venäläisiin karttoihin. Täydennyksiä on tehty pääasiassa rautateihin, ja mukana on kummallisuuksia. Nimiä on muutettu suomalaisiksi. Mainitaan, että mittakaava on 1:42000, ja että korkeuskäyrien väli on 2 saskiaa, eli noin 4,27m.
Timo Meriluodon kartoissa on vertailukohtia, ja esim. vuoden 1911 kartta vaikuttaa tuoreemmalta. Niistä käy ilmi, että ”Fredriksberg” on radan länsipuolella, ja itäpuolella on toinen, mutta sanaa sen edessä en osaa suomentaa. Ehkä kyseessä on toisella kotimaisella ”Lilla”?
http://timomeriluoto.kapsi.fi/KARTAT/%C2%B4%C2%B4Senaatin%20kartasto%C2%B4%C2%B4/Vantaankoski-Helsingin%20pit%C3%A4j%C3%A4%201:42.000%201911%20%282+0%29.jpgliite 1 ote kartasta 1923
liite 2 ”Tariffreglemente 1897” s. 99 (SVR) Kesäisin henkilöliikennettä palveleva laituri on kauempana kuin järjestelyratapiha.
liite 3 ”Järnvägs-handbok 1908” s. 55 (Mercator) En aio suomentaa varmuuden vuoksi. ( Sanan ”hvarest” katsoin tiiliskivimäisestä synonyymisanakirjasta: varest, där, mahd. var, vanh. för) Siellä oli siis kohtausraide, mutta aseman yhteydessä ei mainita ratapihaa, Sörnäisten vaihde kumminkin. Etäisyys on pyöristetty tariffilukema, sopii vanhaan asemaan.
linkki 4 ”Aakkosellinen luettelo liikepaikoista… 1913”
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=10671.0;attach=4927;image Mainitsee erikseen aseman , ja laiturin.
liite 5 ”Käsikirja asemahenkilökunnalle…1916” s.116 (tavaraliikenne) Mainitsee jälleen aseman ja laiturin, jälkimmäisen viimeiseksi, vaikka ei etäisyyksiä kerro.
Virallinen etäisyys 3,230 sopii hyvin ylhäällä sijainneeseen puurakenteiseen asemaan (Rauhanasema). 3.814 puolestaan sijoittuu entisten laskumäkien vaiheille. Oliko laituri siinä? Mitä oli henkilöliikenne kesäisin?