Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuonnettomuus Kinnissä Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #75 : Syyskuu 20, 2018, 19:10:53 »

Kemikaalivaunujen seisottaminen tilapäisillä säilytyspaikoilla päättyy, kertoo YLEn uutinen:
 https://yle.fi/uutiset/3-10414622
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 556


« Vastaus #76 : Syyskuu 20, 2018, 23:20:39 »

Kemikaalivaunujen seisottaminen tilapäisillä säilytyspaikoilla päättyy, kertoo YLEn uutinen:
 https://yle.fi/uutiset/3-10414622

Etsi rataverkkoon liittyvät virheet tuon YLE:n uutisen karttapohjasta. Minä löysin niitä 7 kpl.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2234


« Vastaus #77 : Syyskuu 21, 2018, 08:34:41 »

- Raippo (/ Simola) - Lappeenranta rata purettu Mustolan radan erkanemiskohtaan saakka
- Perälä - Kristiinankaupunki rata purettu.
- Kiukainen - Säkylä suljettu liikenteeltä, radan lakkautus vireillä
- Aittaluoto - Niinisalo, suljettu liikenteeltä, siltoja puuttuu
- Vuokatti - Sotkamo rata purettu
- Inkeroinen - Hamina rata purettu (Kartalla on myös nykyinen Juurikorpi - Hamina -rata)
- Pesiökylä - Taivalkoski suljettu liikenteeltä
- Rantasalmi–Savonlinna Suljettu liikenteeltä
- Kehärata puuttuu (Huopalahti - Vantaankoski - Havukoski)
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 361


« Vastaus #78 : Syyskuu 21, 2018, 09:01:51 »

- Raippo (/ Simola) - Lappeenranta rata purettu Mustolan radan erkanemiskohtaan saakka
- Perälä - Kristiinankaupunki rata purettu.
- Kiukainen - Säkylä suljettu liikenteeltä, radan lakkautus vireillä
- Aittaluoto - Niinisalo, suljettu liikenteeltä, siltoja puuttuu
- Vuokatti - Sotkamo rata purettu
- Inkeroinen - Hamina rata purettu (Kartalla on myös nykyinen Juurikorpi - Hamina -rata)
- Pesiökylä - Taivalkoski suljettu liikenteeltä
- Rantasalmi–Savonlinna Suljettu liikenteeltä
- Kehärata puuttuu (Huopalahti - Vantaankoski - Havukoski)


Lisään listaan lakkautetun ja puretun Parikkala-Tiviä -radan.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 556


« Vastaus #79 : Syyskuu 21, 2018, 09:49:01 »

- Raippo (/ Simola) - Lappeenranta rata purettu Mustolan radan erkanemiskohtaan saakka
- Perälä - Kristiinankaupunki rata purettu.
- Kiukainen - Säkylä suljettu liikenteeltä, radan lakkautus vireillä
- Aittaluoto - Niinisalo, suljettu liikenteeltä, siltoja puuttuu
- Vuokatti - Sotkamo rata purettu
- Inkeroinen - Hamina rata purettu (Kartalla on myös nykyinen Juurikorpi - Hamina -rata)
- Pesiökylä - Taivalkoski suljettu liikenteeltä
- Rantasalmi–Savonlinna Suljettu liikenteeltä
- Kehärata puuttuu (Huopalahti - Vantaankoski - Havukoski)


Lisään listaan lakkautetun ja puretun Parikkala-Tiviä -radan.


Minulla oli samat kuin Tepolla, paitsi Vuokatti - Sotkamo jäi huomaamatta ja Pesiökylä - Taivalkoski -osuutta en laskenut mukaan, koska se lienee vielä yhtenäisenä olemassa, joskin suljettuna.

Parikkala - Tiviä jäi huomaamatta pieneltä puhelimen ruudulta...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #80 : Joulukuu 18, 2018, 09:31:24 »

Keskellä korpea koettiin suuronnettomuuden vaara, kun räjähdysherkkää kemikaalia lorisi luontoon rikkoutuneesta junavaunusta – "Jos vaunut olisivat syttyneet, meillä ei olisi ollut mahdollisuutta sammuttaa niitä"
https://yle.fi/uutiset/3-10552446
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 367


« Vastaus #81 : Tammikuu 03, 2019, 11:31:20 »

Onnettomuustutkintakeskus: Mäntyharjun keväisessä kemikaalionnettomuudessa syynä oli, että säiliövaunut olivat liian painavia jarruille. https://yle.fi/uutiset/3-10579862
tallennettu

Don't panic.
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 218


« Vastaus #82 : Tammikuu 03, 2019, 11:57:02 »

Tutkintaselostus: https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2017/BH18l6P0R/R2018-01_Mantyharju_-_Tutkintaselostus.pdf
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #83 : Tammikuu 03, 2019, 22:29:36 »

Onnettomuustutkintakeskus: Mäntyharjun keväisessä kemikaalionnettomuudessa syynä oli, että säiliövaunut olivat liian painavia jarruille. https://yle.fi/uutiset/3-10579862

Varsin yllättävä toteamus. Mitä ne muut vaihtoehdot olisivat voineet olla...terroristisen ilkivalta, ilkivalta muuten vaan tai vaunuletkaan törmääminen. Näistä viimeinen olisi varmasti ollut tiedossa, en tiedä saako tavallinen pikku ilkiö edes noita pysäytyskenkiä riittävän helposti pois kiskoilta. En ole vielä lukenut tutkintakertomusta, mutta eiköhän tuo tule luettua kun ehtii ja jaksaa.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2234


« Vastaus #84 : Toukokuu 21, 2021, 14:49:08 »

Onnettomuustutkintakeskushan julkaisi tästä onnettomuudesta   tutkintaselostuksen tammikuussa 2019:  https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2018/r2018-01sailiovaunujensuistuminenmantyharjulla7.4.2018.html

Nyt myös poliisin esitutkinta on siirtynyt syyteharkintaan: https://poliisi.fi/-/kinnin-kemikaalionnettomuuden-esitutkinta-on-siirtynyt-syyteharkintaan
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 480


« Vastaus #85 : Maaliskuu 28, 2025, 22:16:39 »

Ylen uutinen 28.3.2025:

”Etelä-Savon käräjäoikeudessa käsiteltiin jälleen kerran seitsemän vuoden takaista Mäntyharjun Kinnin junaonnettomuutta.”

”Onnettomuudesta haittaa kokenut Woikoski haki ratojen kunnosta vastaavalta Väylävirastolta ja VR:ltä korvauksia yli 450 000 euroa. Etelä-Savon käräjäoikeus hylkäsi korvausvaatimukset.

Käräjäoikeus toteaa, että Woikosken Väylävirastolle kohdistamat korvausvaatimukset ovat vanhentuneet. Woikosken vuonna 2023 tehdyt korvausvaatimukset myöhästyivät kahdella vuodella. Woikoski perustelee, ettei se voinut yksilöidä korvausvaatimuksia ennen kesän 2022 oikeudenkäyntiä ja siihen liittynyttä esitutkintaa.

Korvausvaatimukset olisi pitänyt esittää velan vanhentumislain mukaisesti kolmen vuoden sisällä eli viimeistään vuonna 2021. Woikoski ja myös VR olivat yhtä mieltä, että aikarajaa olisi pitänyt oikeudenkäynnin takia muuttaa, mutta käräjäoikeus näki toisin.”

”Käräjäoikeus hylkäsi lisäksi kanteen, jossa Väylävirasto vaati VR:ää maksamaan vahingonkorvauksia lähes 140 000 euroa. Korvauksia vaadittiin muun muassa raiteiden kunnostuksesta, rikkoutuneesta raidepuskimesta ja Kinnin liikennepaikan raivaamisesta.

Käräjäoikeus katsoo, että Väylävirasto on toiminnallaan vaikuttanut onnettomuuden syntyyn, joten vahingonkorvaukset jakautuvat Väyläviraston ja VR:n kesken. Väyläviraston toimintaa on kuvailtu epäonnistuneeksi esimerkiksi vaunujen paikallaanpysymisen varmistamisessa ja jälkiraivauksen epäonnistumisessa.

Käräjäoikeus hylkäsi myös oikeudenkäyntikuluihin liittyneet korvausvaatimukset, joten osapuolet maksavat kulunsa itse.

Käräjäoikeuden tuomioon voi hakea muutosta valituksella hovioikeuteen.”
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #86 : Maaliskuu 28, 2025, 22:54:08 »

Ylen uutinen 28.3.2025:

”Etelä-Savon käräjäoikeudessa käsiteltiin jälleen kerran seitsemän vuoden takaista Mäntyharjun Kinnin junaonnettomuutta.”

”Onnettomuudesta haittaa kokenut Woikoski haki ratojen kunnosta vastaavalta Väylävirastolta ja VR:ltä korvauksia yli 450 000 euroa. Etelä-Savon käräjäoikeus hylkäsi korvausvaatimukset.

Käräjäoikeus toteaa, että Woikosken Väylävirastolle kohdistamat korvausvaatimukset ovat vanhentuneet. Woikosken vuonna 2023 tehdyt korvausvaatimukset myöhästyivät kahdella vuodella. Woikoski perustelee, ettei se voinut yksilöidä korvausvaatimuksia ennen kesän 2022 oikeudenkäyntiä ja siihen liittynyttä esitutkintaa.

Korvausvaatimukset olisi pitänyt esittää velan vanhentumislain mukaisesti kolmen vuoden sisällä eli viimeistään vuonna 2021. Woikoski ja myös VR olivat yhtä mieltä, että aikarajaa olisi pitänyt oikeudenkäynnin takia muuttaa, mutta käräjäoikeus näki toisin.”

”Käräjäoikeus hylkäsi lisäksi kanteen, jossa Väylävirasto vaati VR:ää maksamaan vahingonkorvauksia lähes 140 000 euroa. Korvauksia vaadittiin muun muassa raiteiden kunnostuksesta, rikkoutuneesta raidepuskimesta ja Kinnin liikennepaikan raivaamisesta.

Käräjäoikeus katsoo, että Väylävirasto on toiminnallaan vaikuttanut onnettomuuden syntyyn, joten vahingonkorvaukset jakautuvat Väyläviraston ja VR:n kesken. Väyläviraston toimintaa on kuvailtu epäonnistuneeksi esimerkiksi vaunujen paikallaanpysymisen varmistamisessa ja jälkiraivauksen epäonnistumisessa.

Käräjäoikeus hylkäsi myös oikeudenkäyntikuluihin liittyneet korvausvaatimukset, joten osapuolet maksavat kulunsa itse.

Käräjäoikeuden tuomioon voi hakea muutosta valituksella hovioikeuteen.”

Lievästi epäluuloisena en millään voi välttää ajatusta siitä, että vanhenemislainsäädäntöä väsäiltiin yritysjohtajia kuunnellen, vieläpä herkällä korvalla! Sitäpä se, "siwa on selvää säästöä"...!

Jos lobbaamista tässä asiassa EI OLE harrastettu, niin ei sitten missään!!!
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Säiliövaunuonnettomuus Kinnissä Mäntyharjulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina