Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« : Huhtikuu 13, 2018, 08:20:25 » |
|
http://m.press.lv/post/ukraina-vosstanovit-poezd-riga-kiev/ osaa kertoa UZ:n tilanneen 28 vaunua liikenteeseen Kiovan ja Riian välille. Juna tulee kulkemaan Vilnan kautta, eli näin muodostuu samalla yhteys Riiasta Vilnaan. Kun vieläpä on kyse yöjunasta, siihen voisi hyvinkin ehtiä Tallinnasta raiteitse. Lipun hinnaksi Riika-Kiova on suunniteltu 59€.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2018, 05:50:11 » |
|
Kiovasta voisi jatkaa näppärästi yöjunalla vaikkapa Bukarestiin, Wieniin tai Budapestiin.
En malta odottaa että tämä alkaa liikennöinnin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2018, 08:52:29 » |
|
Ainoana kantona kaskessa, että reitti kulkee Minskin kautta eli tarvitaan vähintään Valko-Venäjän transitviisumi. Vilnan ja Riian välinen matkustaminen kiinnostaa kyllä ja tietysti koko välinkin, jos Valko-Venäjän viisumin saisi jostakin kohtuullisella ajankäytöllä.
Toukokuussa 2004 Valko-Venäjän transitviisumin sai Vilnasta 15 minuutin odotusajalla 20 euron hintaan. Tämän hetken tilannetta en tiedä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2018, 18:04:35 » |
|
Tietääkseni Valko-Venäjälle voi nykyään matkustaa viisumitta korkeintaan 5 päivän ajaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2018, 18:26:33 » |
|
Kiovasta voisi jatkaa näppärästi yöjunalla vaikkapa Bukarestiin, Wieniin tai Budapestiin.
En malta odottaa että tämä alkaa liikennöinnin.
Eikö Donbass ja Krim kiinnosta? Sinne voi lähteä jopa Johan Bäckmanin opastamana
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2018, 11:42:43 » |
|
Kiovasta voisi jatkaa näppärästi yöjunalla vaikkapa Bukarestiin, Wieniin tai Budapestiin.
En malta odottaa että tämä alkaa liikennöinnin.
Eikö Donbass ja Krim kiinnosta? Sinne voi lähteä jopa Johan Bäckmanin opastamana En ymmärrä miten tämä liittyy Kiovan yöjunaan. Oma mielenkiintoni reittiin liittyy mahdollisuuteen matkustaa Eurooppaan maata pitkin istumatta vuorokautta bussissa, ei johonkin halpahintaiseen Venäjä-mieliseen populistiin. Vai mitä tässä oikein yritettiin sanoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2018, 13:13:54 » |
|
Tietääkseni Valko-Venäjälle voi nykyään matkustaa viisumitta korkeintaan 5 päivän ajaksi. Lentäen kyllä, mutta ei junalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2018, 21:56:01 » |
|
Tietääkseni Valko-Venäjälle voi nykyään matkustaa viisumitta korkeintaan 5 päivän ajaksi. Lentäen kyllä, mutta ei junalla. Kyllä voi, jos matka on Grodnoon ja sieltä on etukäteen tilattu "matkailijapalveluita", eli esim. jonkun halvan museon pääsylippu virallisen hyväksytyn matkatoimiston kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2018, 18:19:04 » |
|
Vuoden transit-viisumin saa näppärästi Valko-Venäjälle kun omaa entuudestaan vuoden (tai pidemmän) Venäjän viisumin. Hintakin kohtuullinen, 60 euroa. Tämä siis mahdollistaa läpikulkumatkat Valko-Venäjän kautta ja yhden yön pysähdyksetkin Minskissä (matkan kokonaiskesto Valko-Venäjän alueella max 48h). Hain itse konsulaatista ja ensimmäinen reissu on jo takana. Venäjän viisumin lisäksi kysyttiin vain matkavakuutusta, mutta sehän pitää jo Venäjän viisumiakin varten olla olemassa, että tästä ei aiheudu lisäkustannuksia.
Matkustelu Valko-Venäjältä Venäjän suuntaan on eritapaus, joten en nyt kommentoi sitä. Mutta esim. Liettuasta Ukrainaan (tai päinvastoin) onnistuu näppärästi junilla ja busseilla - tätä olen harrastunut itse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 18, 2018, 21:00:27 » |
|
Matkustaminen junalla Tallinnasta Valgan kautta Riikaan on kylläkin tehty aika vaikeaksi. Ehkä huvittavinta aikatauluissa on, että juna Riiasta Valgaan saapuu 13.55 ja juna Valgasta Tallinnaan lähtee 13.51.
Junia välillä Valga-Riika kulkee kaksi päivässä kumpaankin suuntaan koko matkan, eikä niistä yksikään ole aikataulultaan suunniteltu siten, että vaihto virolaisen junan kanssa sujuisi nopeasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2018, 22:22:32 » |
|
Tuossa artikkelissa muuten mainitaan, että UZ suunnittelee alun jälkeen jatkavansa tuon junan Tallinnaan asti. Tästä sitten seuraisi, että hieman yllättäen se taho, joka alkaa järjestää Tallinnan ja Vilnan välistä päiväjunaliikennettä onkin Ukrainan valtionrautatiet!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 19, 2018, 12:31:43 » |
|
Sitten poraamaan tunnelia Suomenlahden ali, niin saadaan Helsinki mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 19, 2018, 15:13:24 » |
|
Sitten poraamaan tunnelia Suomenlahden ali, niin saadaan Helsinki mukaan.
Heh, yhdellä vaihdolla Helsinki-Wien!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 74
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 19, 2018, 15:37:54 » |
|
Heh, yhdellä vaihdolla Helsinki-Wien!
Eikös tuo ole nykyäänkin mahdollista, kunhan vaihtaa junaa Moskovassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 19, 2018, 21:04:15 » |
|
Heh, yhdellä vaihdolla Helsinki-Wien!
Eikös tuo ole nykyäänkin mahdollista, kunhan vaihtaa junaa Moskovassa. Ei suomalaisille. Venäjän ja Valko-Venäjän rajan saavat ylittää muut kuin maiden omat kansalaiset vain Latvian ja Ukrainan rajoilla sijaitsevilla kolmen maan yhteisillä rajanylityspaikoilla sekä lentokentille ja satamiin saapuen. Valko-Venäjän rajan tuntumassa muut kuin venäläiset ja valkovenäläiset haetaan junasta pois, heille annetaan sakot ja kehotetaan siirtymään lentokentälle matkan jatkamiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 20, 2018, 06:36:58 » |
|
Heh, yhdellä vaihdolla Helsinki-Wien!
Eikös tuo ole nykyäänkin mahdollista, kunhan vaihtaa junaa Moskovassa. Ei suomalaisille. Venäjän ja Valko-Venäjän rajan saavat ylittää muut kuin maiden omat kansalaiset vain Latvian ja Ukrainan rajoilla sijaitsevilla kolmen maan yhteisillä rajanylityspaikoilla sekä lentokentille ja satamiin saapuen. Valko-Venäjän rajan tuntumassa muut kuin venäläiset ja valkovenäläiset haetaan junasta pois, heille annetaan sakot ja kehotetaan siirtymään lentokentälle matkan jatkamiseksi. Kiintoisaa. Löytyykö tästä jostain lisätietoa? Esim. seat61.com ei tiedä tällaisesta mitään - olisi varmaankin syytä, jos asia todellakin on näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 20, 2018, 07:17:37 » |
|
Näin nopeasti nyt vaikkapa tämä: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,8597672,page=1Tosin, kaikki lukemani raportit junastapoistoista on olleet suunnassa kohti Venäjää. Ehkä toiseen suuntaan pääsee? Ainakin toistaiseksi? Jutun juonihan on siinä, että tuo rajanylitys tavallaan unohdettiin sallia kolmansien maiden asukkaille aikanaan 90-luvulla, kun avoin raja tehtiin. Ja nyt Venäjän ja Valko-Venäjän välit on huonontuneet. Valko-Venäjä päästää turisteja maahan rajatuksi ajaksi ilman viisumia, mikä ärsyttää Venäjää. Aiemmin rajanylitys toimli, koska rajavartijat oli ohjeistettu olemaan välittämättä tuosta rajanylityksen laittomuudesta, mutta nyt Venäjä on muuttanut ohjeistusta ja lisännyt merkittävästi rajavalvontaa. Käytännössä tarkastukset tehdään tiheinä pistokokeina ilmeisesti. Jos haluaa mennä junalla Moskovasta Eurooppaan, kannattaa mennä Kiovassa vaihtaen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 20, 2018, 12:22:41 » |
|
Minun käsittääkseni matkat Saksasta tai Itävallasta Venäjälle ja päin vastoin ovat edelleen myös EU-kansalaisille sallittuja. Monen ehdon on kuitenkin täytyttävä: a) matkan on tapahduttava ilman poikkeamisia Valko-Venäjällä (tai edes Puolassa, ks. jäljempänä) samalla junalla ja b) transit-viisumi Valko-Venäjälle tarvitaan. Vuonna 2013 Puolan ja Venäjän välillä solmittu sopimus kuulemma estää Puolasta alkavat matkat Venäjälle ja Puolaan päättyvät matkat Venäjältä Valko-Venäjän läpi missään junassa muilta kuin Venäjän, Valko-Venäjän tai Puolan kansalaisilta. Eli esim. saksalainen tai suomalainen joka matkustaa vaihdottomassa junassa Saksan suunnasta Moskovaan olisi tällä logiikalla säädösten rajoissa noustessaan junaan Berliinissä, mutta laiton rajaloukkaaja jos nousisi siihen samaan junaan vaikkapa Varsovasta, saman Schengen-alueen sisäpuolella.
Jälleen totean, että tämä säädöskokonaisuus pätee tällä hetkellä. Ensi viikon tilannetta en nyt ryhdy lottoamaan. Lotto-onni tavallisemmissakin arpapeleissä on niin vaikea ennustaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 20, 2018, 21:33:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 20, 2018, 22:00:26 » |
|
saksalainen tai suomalainen joka matkustaa vaihdottomassa junassa Saksan suunnasta Moskovaan olisi tällä logiikalla säädösten rajoissa noustessaan junaan Berliinissä, mutta laiton rajaloukkaaja jos nousisi siihen samaan junaan vaikkapa Varsovasta, saman Schengen-alueen sisäpuolella.
Osin olet oikeassa, osin väärässä: Jokainen, joka ei ole Valko-Venäjän tai Venäjän kansalainen ja on viimeisen vajaan 30 vuoden aikana ylittänyt Venäjän ja Valko-Venäjän rajan, on teknisesti ottaen laiton rajaloukkaaja. Sillä ei käytännössä ole väliä, koska Venäjän kolmansien maiden kanssa tekemistä sopimuksista riippumatta tuon rajan yli on ollut laitonta mennä. On vähän hassua, että Venäjä ylipäänsä on Puolan kanssa jotain tuollaista oikeastaan mahdotonta sopinut, mutta: 1) kyseinen laki on ollut kuollut kirjain, vähän niin kuin Suomen lakikirjassa yhä olevat 1700-luvun pykälät (esim. Laki siitä, miten sikoja saa terhometsään laskea), 2) Puolalla on ihan suoraakin maarajaa Venäjän kanssa, koska Kaliningrad. Nyt kuitenkin tuota lakia on alettu valvoa. Ja tuossa yllä linkkasinkin tapaukseen, jossa Moskovaan matkalla ollut Saksan kansalainen poistettiin junasta Smolenskissa, hänelle annettiin sakko ja hänet palautettiin Valko-Venäjälle ohjeistuksella, että Venäjälle saa palata lentäen tai Ukrainan rajalla sijaitsevan kolmoispisteen tai Latvian kautta. Passiin ei tullut merkintää. Saksalainen oli kyllä noussut junaan Varsovassa, mutta toisaalta hänelle annetussa paperissa puhuttiin vain siitä, että Saksan kansalainen ei saa Valko-Venäjän ja Venäjän rajaa ylittää, ilman mainintaa kyytiinnousupaikasta. Mikä siis on ihan totta riippumatta siitä, mitä Venäjä on Puolan kanssa valtiosopimuksella sopinut - Venäjän ja Puolan välinen sopimus kun ei voi ylikirjoittaa Venäjän ja Valko-Venäjän välistä sopimusta. En suosittelisi tuollaisen matkan tekemistä, koska Kiovankin kautta pääsee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 21, 2018, 21:46:46 » |
|
Kyllä. Selitys, että Saksasta/Itävallasta Venäjälle tai päin vastoin voi matkustaa vaihdotta, on venäläisten taholta julkisestikin annettu, mutta kyllähän se on varsin improvisoitu laintulkinta. Lakiteksti todella tietysti puhuu siitä, että kaikki kolmansien maiden kansalaisten rajanylitykset Valko-Venäjän ja Venäjän välillä ovat kiellettyjä.
Kuten vuoden 1734 kaarien kohdalla Suomessa, Venäjälläkin joidenkin lakien tapauksessa olennaista on laintulkinta, ei pelkästään kirjain itsessään. Vähän tähän edellisessä viestissäni viittasin: vaikka laki pysyisi samana, Venäjän tapauksessa sen tulkinta voi muuttua nopeastikin, ilman että siitä erikseen ilmoitetaan. En siksi itsekään juuri nyt uskaltaisi kokeilla onneani Berliinin-Moskovan junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Elokuu 01, 2018, 00:29:58 » |
|
Ja nyt tuolla junalla on aikataulukin: Juna 31, Lähdöt Kiovasta: 28.9.,4.10.,12.10.,18.10.,26.10.,2.11.,8.11.,16.11.,22.11.,30.11, 6.12. Kiova 14:07 (Kyytiin pääsee vain klo 13:42 asti, koska Ukrainan poistumisleima lyödään passiin jo asemalla) Korosten´ 16:09/16:39 (ei matkustajienvaihtoa) Slovečno 18:02/18:37 Kalinkoviči 19:29/19:43 Žlobin 20:49/20:54 Minsk-Pas. 23:35/00:05 Smorgon 01:36/01:38 Gudogaj 02:06/02:46 Kena 03:05/03:55 Vilna 04:25/04:30 Šiauliai 06:48/06:41 Jelgava 08:08/08:28 Riika 09:05 Juna 32, Lähdöt Riiasta: 29.9.,5.10.,13.10.,19.10.,27.10.,3.11.,9.11.,17.11.,23.11.,1.12.,7.12. Riika 11:10 Jelgava 11:50/12:10 Šiauliai 13:24/13:27 Vilna 15:48/15:53 Kena 16:20/17:04 Gudogaj 17:25/18:05 Minsk 20:17/20:47 Žlobin 23:32/23:39 Kalinkoviči 00:51/01:06 Slovečno 01:57/02:33 Korosten 04:00/04:30(Ei matkustajienvaihtoa) Kiova 06:42 Junassa on 9 nelipaikkaisten hyttien makuuvaunua (kupe) ja yksi kaksipaikkaisten hyttien makuuvaunu (lux). Tieto peräisin rautateihin erikoistuneen matkatoimiston työntekijältä täältä: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?030,8623282,8637466
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Elokuu 01, 2018, 00:31:07 » |
|
Aikataulu vähän hämmentää minua, koska ensinnäkin juna on Kiovasta tullessaan Vilnassa tolkuttoman aikaisin, toisekseen sitten jos juna halutaan jatkaa Tallinnaan, sen aikataulu menee kokonaan uusiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #24 : Elokuu 01, 2018, 10:35:12 » |
|
Aikataulu vaikuttaa siltä, että poliittisista syistä halutaan osoittaa että juna on olemassa, mutta minkäänlaista halua ei ole saada sille matkustajia. Jo se, että juna ajaa kerran kalenteriviikkoa kohden mutta viikonpäivä vaihtelee ilman logiikkaa tekee yhteyden hahmottamisesta mahdotonta.
Aikataulun Tallinna-yhteensopivuus taitaa nyt olla ongelmista se kaikkein pienin. Jos aikataulusuunnittelu on tällä tasolla, junan elinikä tuskin muutenkaan on paria kuukautta pidempi.
Todella harmi, että huono suunnittelu on pilannut hyvän idean.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|