Liikenneviraston näkemys Euroopan liikenteen rautatieverkosta
https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/ten-t#.WykQKujRDrdTEN-T ydinverkkoon on valittu yhdeksän multimodaalista ydinkäytävää. Ydinkäytävistä Skandinavia-Välimeri ja Pohjanmeri-Itämeri ulottuvat aivan eteläisimpään Suomeen, mutta suurin osa Suomesta on ollut ydinkäytävien ulkopuolella. Euroopan komissio on ehdottanut 6.6.2018, että Verkkojen Eurooppa – välinettä (Connecting Europe Facility, CEF) uudistetaan osana EU:n seuraavaa, vuosien 2021–2027 pitkän aikavälin budjettikautta. Verkkojen Eurooppa -välineen liikenteen alan investointeihin osoitettaisiin 30,6 mrd euroa. Uudistuksen yhteydessä on myös huomioitu mm. Suomen edistämän Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävän laajentamisen pohjoiseen. Pohjanmeri-Itämeri ydinkäytävää ehdotetaan jatkettavan Suomen kautta Ruotsin Luulajan ydinsatamaan, yhdistäen Suomen rautatieverkon ydinkäytävään. Skandinavia-Välimeri ydinkäytävää ehdotetaan myös jatkettavan Etelä-Ruotsista Luulajan ydinsatamaan, josta se jatkuisi Norjan Narvikin ydinsatamaan. Ehdotetut laajennukset ennakoivat arktisen politiikan kasvavaa merkitystä.