Onko tasoristeyksissä tapahtuvat onnettomuudet oikeastaan edes mikään ongelma jos asiaa tarkastelee tasoristeyksiä laajemmassa mittakaavassa?
Junaliikenteen kannaltahan eteen ajavat autot ovat toki ongelma, mutta ei näissäkään tapauksissa junan matkustajat tai henkilöstö ole huomattavissa määrin siirtyneet taivaallisille rautateille. Taloudelliset vahingot, no ne eivät taida olla mitenkään merkittäviä, ainakaan jos verrataan maantieliikenteen itselleen aiheuttamiin vahinkoihin.
Niin että koska tieliikenteessä kuolee enemmän ihmisiä, niin eihän se tietysti ole mikään ongelma silloin, jos muualla kuolee vähemmän.
Tasoristeyksissä on olemassa suuronnettomuuden riski, jos juna suistuu raiteilta ja toisin kuin muualla, tasoristeysonnettomuudet olisi helposti vältettävissä huomattavasti pienemmällä summalla, kuin mitä onnettomuudet tulevat yhteiskunnalle maksamaan.
Onko sekään ongelma, jos valtio omistaa yrityksen, joka aiheuttaa vaaratilanteita ja ihmisten kuolemia, vaikka ne olisivat vältettävissä?
Tasoristeysonnettomuus maksaa keskimäärin 400.000 euroa, eli keskimäärin 12 miljoonaa vuodessa nykyisillä onnettomuusmäärillä, jolla voitaisiin varustaa 600 tasoristeystä huomiolaitteilla.
Kolmen vuoden onnettomuuskustannuksilla määrä olisi 1800 tasoristeystä ja näin laskien tulisi jo seuraavien 10 vuoden aikana 120 miljoonaa euroa säästöä, mikä voitaisiin käyttää muun liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Tieliikenteessä kuolee ylivoimaisesti suurin osa nokkakolareissa, jotka johtuvat mm. sairaskohtauksista ja itsemurhista, seuraavaksi eniten kuolee tieltä suistumisissa, eli usein sairauskohtausten takia tai kaahataan törkeää ylinopeutta.
Pieni osa liikennekuolemista johtuu risteyskolareista eli yleensä havaintovirheistä ja loput muista syistä.