Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Palautetta uudistetun sivuston toiminnoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #25 : Tammikuu 05, 2009, 17:21:43 »

Virkatarvevaunut puuttuvat. Esim. BT, XG, XL...
Virkatarvevaunuja listalle ei koettu tarpeelliseksi laittaa, koska erilaisia virka- ja omatarvevaunulitteroita on melkoinen määrä. Ehkä listaan pitäisi lisätä kohdat "muu vaunu, mikä?" ja "muu veturi, mikä?".

Vaihtoehtoisesti voisi olla "Museo", jonka alle nyt ainakin BT, XL ja mitä niitä nyt onkaan, sillä nuo tulevat liikkumaan myös yleisellä rataverkolla lähitulevaisuudessakin ja jos kerran halutaan tunnisteilla kirjata kuvassa näkyvät kalustotyypit niin suosittelen lisäämistä...
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #26 : Tammikuu 05, 2009, 18:31:44 »

Jpl:n (mikä ihmeen kapina koko nimellä esiintymistä vastaan täällä nyt leviää kuin kulkutauti???) edellä toivomaa Museo-tunnistetta toivon minäkin. Se on tärkeä. Toivottava tunniste olisi myös "ilmakuva".
Toinen kannatettava toive, joka kai täällä jo esitettiin: vaunut.org-etusivulla saisi olla linkki uusimpiin kommentteihin kuten vanhassakin vorgissa oli. Se oli usein sivistävä.
Kuvasarjojen luominen alkaa vähitellen valjeta, vaikka edelleenkään en ole aivan sisäistänyt kaikkea siihen liittyvää.
Valitettava huomio, josta joku taisi jo edellä mainitakin: vanhat kuvasta toiseen viittaavat linkit eivät näy toimivan.
Toinen havainto: kuvaajaluettelon aakkosjärjestys on omituinen: ä:t ja ö:t näyttävät tulevan ennen muita. Järjestystä muuttaa entistä sekavammaksi tuo lyhennenimien leviäminen.

Kaikkiaan tulee hiukan sellainen olo, että ei kai sivusto vain nykyisellään ole aavistuksen liian monimutkainen ja -polvinen.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 147


« Vastaus #27 : Tammikuu 05, 2009, 18:38:48 »

Lyhyiden nimien muuttaminen takaisin pitkiksi on näköjään vähän hankalaa, kun mahdollisuus nimen vaihtamiseen on poistettu.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #28 : Tammikuu 05, 2009, 18:41:33 »

Toinen havainto: kuvaajaluettelon aakkosjärjestys on omituinen: ä:t ja ö:t näyttävät tulevan ennen muita. Järjestystä muuttaa entistä sekavammaksi tuo lyhennenimien leviäminen.

MySQL-tietokannan lokaali on varmaan en-US, se ainakin aiheuttaa tuollaista meidän suomalaisten näkökulmasta omituista lajittelemista.
tallennettu
Kari Palviainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #29 : Tammikuu 05, 2009, 19:14:11 »

Huomasin pieniä puutteita kalustolistassa. Venäläisiä vaunuja en löytänyt listasta, enkä myöskään kaikkia työlaitteita mm ttk:t näytti puuttuvan. Uloskirjautumisessa etusivulta oli ongelmia
 
''Viitattua osoitetta ei voitu tarkastaa. Ole hyvä ja mene takaisin ja yritä uudelleen. ''
Tuollaisen heitti, kun yritti ulos kirjautua etusivulta.

Kiitokset erittäin kattavasta liikennepaikkalistasta.
tallennettu

Hm Hm!
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #30 : Tammikuu 05, 2009, 19:28:20 »

Kun ei onnistu, niin ei onnistu...

Kuvan lisäämistä on tullut yritettyä nyt useampi kerta ja seuraavilla havainnoilla mennään...

- mikäli kuvan lisäyksen yhteydessä tulee virheilmoitus, se ei kerro mikä on pielessä
- kuvan lisääminen ei onnistu, vaan ainoastaan teksti näkyy
- olen yrittänyt virheilmoituksen jälkeen palata < edelliseen sivuun tai avannut kokonaan uuden lisäysikkunan, eikä kumpikaan auta
- kuvan suurinta sallittua kokoa ei mainita lisäyksen yhteydessä
- "Kuvauspaikka"-kohdassa teksti "Täytä vähintään yksi kenttä" ei pidä paikkaansa. Jos jätät paikkakunnan täyttämättä ja merkkaat liikennepaikan, niin tuloksena on virheilmoitus.

Parannuksia odotellessa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 514


« Vastaus #31 : Tammikuu 05, 2009, 20:29:24 »

Jippii, vihdoinkin UTF-8 koodaus:

Электричка — одно из самых недорогих и быстрых средств общественного транспорта, связывающее крупные города с их ближними и дальними пригородами.

Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (Ο.Σ.Ε.) είναι η εθνική εταιρεία τραίνων και σιδηροδρομικής υποδομής της Ελλάδας.

الشركة العامة للسكك الحديد العراقية  Virnistää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #32 : Tammikuu 05, 2009, 20:34:27 »

Jpl:n (mikä ihmeen kapina koko nimellä esiintymistä vastaan täällä nyt leviää kuin kulkutauti???)

Olen aina esiintynyt nimimerkillä Jpl täällä ja toisaalla. Ei minulla mitään koko nimellä esiintymistä vastaan ole ja sen voi näyttää vaikkapa käyttäjän profiilisivulla. Ilmeisesti SMF:n nimitietueet ja sen mukanaan tuoma mahdollisuus vaihtaa nimimerkki on kuitenkin jäänyt ohjelmoijalta huomioimatta ja kuvien puolella näytetään myös nimimerkki. Sen voisi vaihtaa koko nimeksi, minkä uskoisin olevan varsin yksinkertaista. Muutoin lopputuloksena on sekavuutta.

EDIT: näköjään omaa nimeä ei voi enää vaihtaa. SMF:n tietokantarakenne on sellainen, ettei siitä saa kovin helposti sellaista, missä olisi koko nimi ja nimimerkki yhtäaikaa käytössä niin kuin aiemmin vaunut.orgissa oli. Onhan siellä tunnus ja nimi, mutta jos voisi valita kumman haluaa näkyvän...

Lainaus
Toinen havainto: kuvaajaluettelon aakkosjärjestys on omituinen: ä:t ja ö:t näyttävät tulevan ennen muita. Järjestystä muuttaa entistä sekavammaksi tuo lyhennenimien leviäminen.

Tämä on MySQL:n ominaisuus, joka johtuu väärin valitusta merkistöasetuksesta taulun tietueessa. Merkistöksi pitää asettaa utf8_swedish_ci (tai latin1_swedish_ci jos ei käytetä utf-koodausta), jotta nimien lajittelu toimisi suomalaisittain. Pikakorjaukseksi sopii myös "ORDER BY nimi COLLATE utf8_swedish_ci" lausekkeen käyttäminen listan muodostamisessa, mutta tämä todennäköisesti hidastaa toimintaa hieman.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2009, 20:43:16 kirjoittanut Jpl » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #33 : Tammikuu 05, 2009, 20:48:39 »

Paikkakunta/Liikennepaikka -ongelma on todellinen.

Nykyinen rakenne on Valtionrautateitä suosiva. Jos on erilaisia asemakuvia VR:n junasta Helsingin asemalta vaikkapa Malmille saakka, voidaan ne eritellä otetuiksi Helsingistä, Djurgårdenista, Fredriksbergin laiturilta, Pasilasta jne., eli tuhkatiheään. Jos on sitten samanraideleveyden HKL:n sähköjunakuva Helsinki-Rautatientori -asemalta vaikkapa Mellunkylään, niin mitenkä ilmaiset asian? Tuollakin ratapätkällä on vielä puolenvaihtopaikkoja, joilla on omat nimensä. On jo laitettu kuvia uudistettuun Vorgiin HKL:n M-junasta Kalasataman asemalta, joka sijaitsee 3,5 km "Helsingistä" maallepäin. Ne ovat liikennepaikalta "Helsinki", vaikka eivät olekaan sitä. Samoin jos on kuvia kapearaiteisilta sähköradoilta à la HKL, kuinkas niitä kuvauspaikkoja voisi eritellä. Rataverkko on heillä n. 50 km:n mittainen, eli ei kaikki ole VR-tyylisesti ilmaistuna kuvattu Helsinki Hbf:n edustalla.

Lisättäiskö myös HKL:n kiskoliikennepaikat tuohon valikkoon? Autan mielelläni jos tarvis.
tallennettu
Jussi Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #34 : Tammikuu 05, 2009, 23:17:18 »

Kuvien lisäykseen on saatu mukavasti lisää syötettäviä tietoja, mutta:
Paikkakunta-kentän alla on alasvetovalikoissa Suomen rautatieliikennepaikat, ja sen alla valittavissa kahden sellaisen väli. Hyvä idea, mutta lisäksi tarvittaisiin kunnan nimen alle toinen vapaamuotoinen kenttä paikannimelle, kun kuvauspaikka ei aina ole liikennepaikalla tai edes Suomessa.
Minä tykkään näistä monipuolisista vaihtoehdoista!  Hymyilee Nythän kenttä tavallaan on vapaa, "paikkakunta" - ei siis "kunta". Olen nyt kuvia muokatessani laittanut siihen välillä kunnan, välillä tarkemman paikannimen, teollisuusalueella vaikkapa raiteen tarkkuudella (kuten vanhaankin olin kirjoittanut).

Koordinaattikentät on myös hyvä idea, tosin niissä näkyy olevan oletuksena N / E (pohjoista leveyttä / itäistä pituutta), josta tulee ongelma jos kuvaaja on ulkomaanmatkallaan käynyt meridiaanin tai päiväntasaajan toisella puolella. Kentän viereen tarvitaan joko valintanappi N/S ja E/W, tai toinen vaihtoehto on kehottaa kirjoittamaan eteläiset leveydet ja läntiset pituudet negatiivisena lukuna.
Erittäin hyvä huomio myös. Ehdottaisin, että tämän lisäksi "muut tunnisteet > ulkomaat" kohdasta tulisi vielä alasvetovalikko, josta käyttäjä voi valita valtioin tai erillisen epäitsenäisen alueen nimen. Tekisi parisataa kappaletta, ja päästäisi meidät miettimästä pitääkö hakea Tšekki, Tšekin tasavalta, Tshekki vai mitä. Tosin varmaan sitten pitäisi olla myös entisiä valtioita kuten Tšekkoslovakia, Neuvostoliitto...

Jorman kommentti HKL:n verkoista on myös hyvä. Varmaan metroasemien lisäksi kaikki ratikkapysäkitkin saisi mukaan ilman suuria vaikeuksia? Silloin voisi tuota liikennepaikkojen väli -toimintoa käyttää tyyliin Lasipalatsi - Kansallismuseo. Vapaakenttään voisi kirjoittaa Helsinki ja vaikka kaupunginosankin jos siltä tuntuu.

Venäläläisvaunujen ja eräitä muitakin litteroita jäin kaipaamaan.

Kokonaisuutena positiivinen uudistus - ainakin kaikki mitä tähän asti olen huomannut.  Iskee silmää
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #35 : Tammikuu 05, 2009, 23:32:44 »

http://vaunut.org/haku/kommentit eli kommenttien luku yksioikoisen nopeasti. En ole vielä löytänyt sellaista nappia otsikosta, josta näkisi suoraan tuoreet kuvien kommentit. Tuo linkki on kaivettu - en enää muista mistä - jostain syvemmältä Vorgista. Olisi kiva juttu jos se olisi tulevaisuudessa kätevästi haettavissa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #36 : Tammikuu 05, 2009, 23:48:01 »

http://vaunut.org/haku/kommentit eli kommenttien luku yksioikoisen nopeasti. En ole vielä löytänyt sellaista nappia otsikosta, josta näkisi suoraan tuoreet kuvien kommentit. Tuo linkki on kaivettu - en enää muista mistä - jostain syvemmältä Vorgista. Olisi kiva juttu jos se olisi tulevaisuudessa kätevästi haettavissa.

Tällä hetkellä suorin reitti taitaa olla Haku --> Kaikki kommentit

Etusivulla voisi olla edelleen suorat linkit uusimpiin kuviin ja kommentteihin, jotta niitä ei tarvitsisi kaivella monen mutkan takaa.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #37 : Tammikuu 06, 2009, 05:19:46 »

Uudistus näyttää onnistuneen todella kunnioitettavan hyvin! Ehkä käyttäjien kannalta vähän liiankin hyvin, kun tuntuu olevan vähän liikaakin ominaisuuksia nyt tarjolla.. Upea suoritus, jonka vaatimaa työmäärää en edes halua ajatella - mutta asiaan:

LIIKENNEPAIKKAHAKU ja kuvauspaikkahaku eivät ole sama asia, kuten aiemmin on tullut ilmi. Sivustolle olisi ollut hyvä miettiä kuvauspaikkavalintalista erikseen ja tarjota sitten liikennepaikkalista omana informaationaan. Tämä on kieltämättä kyllä erittäin vaikea asia, jonka äärellä on tullut itsekin pähkäiltyä monet päivät ja yöt. Tämänhetkisen valintavalikon ulkopuolelle jää monia selkeitä paikkoja, joilla ei ole liikennepaikka-arvoa, esimerkkinä vaikkapa Pansio ja Perno Turun seudulla, jotka ovat kuitenkin yhtä selkeästi Turun asema-alueen ulkopuolella kuten Turku satama. Turun (Tur) tarjoaminen tässä esimerkkitapauksessa ei kelpaa, koska osiin jaetun liikennepaikan sisältä löytyvät ainakin Pahaniemi, Viheriäinen ja Ihala omina vaihtoehtoinaan, sekä myös sen takia, että Turun varsinaiselta asema-alueelta löytyy kohtuuttoman suuri kuvamassa. Toisekseen, olisiko kuvauspaikkavaihtoehdoiksi ollut mahdollista laittaa myös liikennepaikkojen ulkopuolisia paikannimiä, sellaisia jotka ovat vuosikymmenien ajan toimineet junakuvaajien suosikkipaikkoina, kuten esimerkiksi Kyrönssalmi, Tyrisevänjärvi tai Suutarinkorvan silta? Tämä onnistuu toki kahden liikennepaikkavälin tekniikalla, mutta mielummin katselisin kuvia Kyrönsalmelta kuin liikennepaikkojen Savonlinna kauppatori ja Pääskylahti väliltä.. Toisaalta kun ei ole tarjolla mahdollisuutta katsoa eri vaihtoehtoja kuvauspaikalle kuvaa lisätessä vaan toimitaan liikennepaikkojen mukaan, unohdetaan tämä ja jatketaan:

PAIKKAKUNTA-määritys olisi voinut jäädä pois sen ollessa hyvin vaikea jo aiheeseen perehtyneillekin. Tähän sarakkeeseen kaiketi pitäisi kirjoittaa Kunta, minkä alueella ollaan oltu kuvaushetkellä. Eli jos on ottanut sopivan ajanjakson aikana kuvan esimerkiksi Pihlajaveden asemalla kuvausvuoden unohtaen, ei voi olla välttämättä aivan varma siitä onko paikkakunta tuolloin ollut Pihlajavesi vai Keuruu. Ja vuoden 2009 alusta Karjaalla otetut pendokuvat ovatkin nyt Raaseporissa otettuja kuntarajoin ajateltuna. Tämä sarake on kuitenkin olemassa kaiketi sen takia, että tähän on siirrettu vanhan vorgin kuvauspaikka-sarakkeen tiedot ja siksi perusteltu?

TAGITUS näyttää hyvältä, tosin vaihtoehtoja on liian vähän ja paljon on unohtunutkin: Speno, MVH:n kalusto, miljöötä kuvaavat tägit kuten Asema -> Asemarakennus / Ratapiha / Vesitorni / Kivikukko / Veturitalli / jne, tapahtumia kuvaavat ilmaisut kuten Romutus, jne jne. Koko tagitusidea valuu nykyisellään hukkaan, ellei tarjolla ole listaa näistä kaikista tarjolla olevista tageista yhdellä sivulla, josta niitä klikkaamalla pääsisi eteenpäin. Ei yksinkertaisesti tiedä, mitä kaikkea voisi hakea ja samalla saisi katsoa mitä tagitusvaihtoehtoja sitä onkaan tarjolla omaan pikku kuvaseensa.

Käyttäjien tai kuvanlisääjien tulisi pitää mielessä tagituksen idea, eli ei missään tapauksessa tagittaa kaikkea kuvassa näkyvää tai junan koko kokoonpanoa, vaan se tai ne seikat, joita kuva esittää. Esimerkiksi Gbln-vaunua ei kannata varmaankaan tagittaa silloin kun se on osa tavarajunakuvaa, vaan silloin kun kuva esittää ja on nimenomaan kuvattu Gbln-sarjan vaunua. Vetureiden kohdalla asia on toisin - käyttäjiä kiinnostanee varmaan enemmän se, missä ja milloin jokin tietty veturi on onnistuttu kuvaamaan kuin se, miltä jokin tietty veturi näyttää. Tämäkin on jälleen sellainen asia, johon ei pysty vetämään selvää rajaa ja jokainen osaa varmasti olla asiasta ihan omaa mieltä ..  Nolostunut

FAVICON-ikoni näyttää unohtuneen päivittää   Pyörittää silmiään

KUVASARJA-ominaisuus ei ole oikein käyttäjän kannalta ajateltuna kovin toimiva, pikemminkin sekava ja turha. Olisiko kuvasarjan voinut toteuttaa senkin tagilla, kuvaajan vapaasti tagin keksimällä tai käyttämällä toisen kuvaajan jo aiemmin perustamaa? Toisaalta vanhat kuvasarjat toimivat näinkin - http://vaunut.org/kuvat/?m=1&t=haukivuorelta+haapam%C3%A4elle - mutta esimerkiksi "Vemppuja lounaassa" ei toimi kun kuvien otsikoinnista on luovuttu. Tällä tapaa olisi ehkä saatu päättymätön "Tyttö ja Juna" -kuvakisakin ihan oikeaksi kuvasarjaksi ja sellaiseksi johon kaikki olisivat voineet osallistua?

KESKUSTELUPALSTA näyttää hyvältä. Nyt vain tuomaan tänne sisältöä, tietoa ja uutisia mielipiteiden tai kinastelujen sijaan. Erityisesti Uutiset-osiossa varmaan moni haluaisi nähdä linkkejä toisaalta verkosta löytyviin uutisiin sekä vihjeisiin junia ja rautateitä koskeviin sanoma- ja aikakauslehtijuttuihin. Havainnot-osion lisäksi kannattaa muistaa mainion ja hiljalleen suosiota lisänneen junaliikenteen havaintojärjestelmä Julian olemassaolo, mutta hyvä että tällekin sektorille on nyt viimein olemassa oma pyöreä pöytänsä.  Pusu

KUVIEN ESIKATSELULISTA aiheuttaa lievää pahoinvointia ja tuolin vasemman käsinojan normaalia suurempaa rasitusta. Kun ennen mahtui yhdelle screenille kymmeniä pikkukuvia, mahtuu niitä nyt minulla maksimissaan viisi. Kun kuvamäärä koko ajan lisääntyy ja lisääntyy, on yhä työläänpää ja työläänpää selata kaikkia läpi.

VANHA VAUNUT.ORG on nyt sitten lopullisesti romutettu epämodernina ja aikansa palvelleena välineenä. -jm teki ja sai aikaan ensimmäisenä harrastajana merkittävän ja mullistavan sivuston intternetti-avaruuteen, sivuston joka on tarjonnut monelle harrastajalle paljon tietoa ja iloa sekä tuonut kasapäin uusia harrastajia ja kiinnostuneita tällekin ennen outona pidetylle harrastussektorille. Vihreää Vorgia tullaan taatusti tulevaisuudessa hiivatisoimaan ja muistelemaan yhtä haikeasti siinä missä Dr13-vetureitakin!  Virnistää


Ps. Tämä oli "Palautetta uudistetun sivuston toiminnoista", joten en odota ylläpidolta tai muilta käyttäjiltä tähän kirjoitukseen välttämättä vastauksia tai perusteluja tiedostaen ettei kaikkea jo tehtyä saa enää muutettua, ja myös siksi että monia seikkoja on hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta ratkaista..  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 06:48:40 kirjoittanut Jari Kuusinen » tallennettu

Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #38 : Tammikuu 06, 2009, 08:00:48 »

Tuossa liikennepaikkaluettelossa on runsaasti liikennepaikkoja. Olisiko niistä saatavilla karttaa? Tuollaista karttaa kaivattaisiin erityisesti lakkautettujen liikennepaikkojen osalta.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #39 : Tammikuu 06, 2009, 09:30:37 »

J. Kuusisen perusteellista pohdiskelua täytyy sen verran kommentoida, että kaikessa muussa olen samaa mieltä, mutta Kuvasarja-toiminnossa taitaa sittenkin olla itua. Epäilin itsekin vielä eilen, mutta nyt luulisin, että se on ihan kelpo keino sitoa yhteen esimerkiksi juuri eri aikoina sivuille liittyviä mutta keskenään yhteen kuuluvia kuvia.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #40 : Tammikuu 06, 2009, 10:45:43 »

Tuossa liikennepaikkaluettelossa on runsaasti liikennepaikkoja. Olisiko niistä saatavilla karttaa? Tuollaista karttaa kaivattaisiin erityisesti lakkautettujen liikennepaikkojen osalta.

Sellaista karttaa ei ole olemassa, jossa näkyisivät yhtäaikaa kaikki olemassaolevat ja -olleet liikennepaikat.

Lähimmäksi mainittua kokonaisuutta pääsee hankkimalla loppukuusta ilmestyvän kirjan Radan varrella:
http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=F200673
Kirjassa on mm. liikennepaikkaluettelot rataosittain km-lukemineen, mikä helpottaa esim. entisajan seisakkeiden sijoittamista Suomen kartalle.


tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #41 : Tammikuu 06, 2009, 13:28:33 »

Varmaan se täällä jo jossakin tulikin esiin, mutta myös vetureita koskee sama ongelma kuin vaunuja: kun tunnisteiden syötössä valitsee vaikkapa kohdan "höyryveturi", sivusto tarjoaa vain suomalaisia sarjoja. Jos kuvassa onkin ulkomainen kapine, on jätettävä tunniste antamatta. Olisiko siis mahdollista, että vetureissa, vaunuissa ja muissa vastaavissa olisi tarjolla myös niinsanotusti tyhjä vaihtoehto, johon saisi syöttää vapaavalintaisen sarjan ja/tai numeron ilman mitään ennakko-oletusvalikoita?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Pasi Hölttä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #42 : Tammikuu 06, 2009, 14:05:03 »

Liikennepaikan ja liikennepaikkavälin merkitseminen yhtäaikaa ei näytä onnistuvan. Tällaisesta mahdollisuudesta voisi olla hyötyä lakkautettujen liikennepaikkojen, raiteenvaihtopaikkojen ym. tapauksissa, jolloin liikennepaikaksi voisi panna esimerkiksi "Pakaa" ja väliksi "Orimattila-Myrskylä" tai liikennepaikaksi "Kivihaka" ja väliksi "Ilmala-Huopalahti".

Valmiiseen kuvatägivalikoimaan voisi lisätä aiemmin mainittujen työkoneiden, tarkastusvaunujen ja muiden liikkuvien härveleiden lisäksi lisää radan rakenteita ja laitteita, kuten vaikka 'raiteen osa' (kiskot, pölkyt, vaihteet ym.), 'sähkölaite' (muuntajat, syöttöasemat, erotusjaksot), 'silta' ja 'tunneli'.

Näitä valmiita tägejä tarvittaisiin kyllä kaikkiaan suunnaton määrä, joten määrämuotoisten tägien lisäksi vapaasti kirjoitettava tunnistevaihtoehto voisi olla paikallaan. Vapaasti kirjoitettuja tutkimalla voisi sitten huomata aiheet, joita varten tarvittaisiin määrämuotoisia tunnisteita.

Kohtasin myös haasteita kuvatekstien linkkien käsittelyssä, sillä urlien ympärille ilmestyi uudet html-koodipätkät joka muokkauskerralla, jolloin niitä vaikka kolmannen viilauksen jälkeen oli kuvatekstissä jo melkoiset määrät.

Tämä uusi sivusto vaikuttaa pätevältä, ja uuden toimintalogiikan oppii kyllä. Tästä on hyvä jatkaa kehitystyötä!

Edit:
Lisätäänpä vielä huomio ratakilometritiedon käsittelystä: ilmeisesti kilometritietoa käsitellään numerona desimaalimuodossa, jolloin 550.37 tarkoittaa kilometriä 550+370 (eikä 550+037:ää). Tässä systeemissä kaikki toimii hyvin siihen saakka, kunnes on tarvetta käsitellä yli tuhannen metrin pituisia ratakilometrejä. Sillon ei ole enää ihan selvää tarkoittaako 151.1234 kilometriä 151+1234 vai 151+123.400. Myönnän, että tämä on jo vähän kaukaa haettu yksityiskohta, joka ei tuottane mitään hankaluuksia tavallisessa elämässä. Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 14:22:57 kirjoittanut Pasi Hölttä » tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #43 : Tammikuu 06, 2009, 15:04:38 »

Itsekin olen miettinyt Kuusisen tavoin parasta ratkaisua noiden paikkatietojen tietokannoittamiseen, mutta hyvin vaikeaa olisi keksiä systeemiä, mikä olisi yleispätevästi aina hyvä. Jos liikennepaikan lisäksi voisi valita liikennepaikkavälin, se auttaisi kuvien kohdalla, jotka on otettu suhteellisen tuntemattomien lakkautettujen paikkojen kohdalla. (Esim Honkala, välillä Selänpää - Vuohijärvi).

Paikkakunta - kenttään olisi varmaan järkevintä laittaa se nimi, joka kuvastaa paikkaa yleisesti parhaiten. Jos kenttään laittaa aina nimenomaan kunnan nimen, se sekoittaa pakkaa varsinkin, kun kuntaliitoksia tapahtuu nykyisin niin suuret määrät. Laitoin juuri itse kuvan, jossa Kouvola, Kuusankoski näyttää typerältä. Lienee ehdottomasti parempi muuttaa se muotoon Kuusankoski, Kuusankoski.

Toisen juuri lisäämäni kuvan kohdalla tilanne on rutkasti vaikeampi. Laitanko paikkakunnaksi Inginmaa, Kuusankoski (kuvauskunta kuvanottohetkellä) vai Kouvola (kuvauskunta kuvanlisäyshetkellä)? Ehkä Inginmaa, välillä Kausala - Koria kuulostaa järkevimmältä, jos suosituksena on hakua parhaiten palveleva nimi, eikä kunta.
tallennettu
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 353


« Vastaus #44 : Tammikuu 06, 2009, 15:10:17 »

Tuosta liikennepaikkalistasta näyttäisi puuttuvan ainakin jokioisten radan pysäkit (Minkiö, Jokioinen ja Forssa) ja seisakkeet (Kermala, Palomäki, Vuorela, Salminen, Raemäki ja  Kirkkotie) Lisäksi joltakin saattaa löytyä kuvia myös karkkilan radasta Rauhala, Helle, Kytäjä, Vanhakylä, Ihanainen, Linnamäki, Niittymäki, Läyliäinen, Vaskijärvi, Huhtimo, Hunsala, Siikala ja  Karkkila.
Eli toivottavasti kapearaiteisia ei ole unohdettu, vaikka niiden merkitys kokonaisuudessa ei ole kovin iso, niin kuitenkin...  Itkee
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 514


« Vastaus #45 : Tammikuu 06, 2009, 15:47:31 »

Liitteet näyttää näkyvän vain kirjautuneelle käyttäjälle. Saattaa aiheuttaa muillekin hiukan hämmennystä, kun ei n e ä mitään liitettä, vaikka sellainen pitäisi olla. SMF:n ohjeetkaan ei kerro, miltä sen liitteen pitäisi näyttää Pyörittää silmiään
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #46 : Tammikuu 06, 2009, 16:21:01 »

Kuvatunnisteista Teräskori-Muu ei tunnu toimivan. Yritin tägätä erikoisvaunua A60 esittävää kuvaa näin, mutta aina tuli herja, että tunniste oltava, jotta kuvan tietoja voi muokata. Jonkun rakennukset/rakennelmat -osion tuonne tunnisteisiin voisi lisätä, jotta tunnelit, sillat, kulvertit, veturitallit ja vahtituvat saisivat oman lokerikkonsa.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #47 : Tammikuu 06, 2009, 17:16:26 »

Täällä keskusteluforumin puolella olisi hyvä, jos etusivulla olisi linkki "Näytä kaikki uudet viestit" kuten useimmilla forumeilla on. Vai enkö osannut sitä löytää?

Etusivun alaosan "tuoreimmat viestit" vasemmassa laidassa oleva paperiarkkilogo näyttäisi ajavan ko. asian.
Niinpä näkyy, kiitos!
Palaan vielä tähän. Tuoreimpien viestien listauksen kautta on aika ikävä lukea näitä uusimpia viestejä, koska se näyttää kaikki uudet viestit eikä - kuten mielestäni olisi käytännöllisempi - vain niitä aiheita, joissa on uusia viestejä. Tuolla käytännöllisemmällä tavalla toimii ainakin Joukkoliikennefoorumi ja Veturitalli, joten mahdollista se on. Sieltä voisi sitten mennä yhdellä klikkauksella kunkin viestiketjun ensimmäiseen lukemattomaan viestiin.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #48 : Tammikuu 06, 2009, 17:54:06 »

Palaan vielä tähän. Tuoreimpien viestien listauksen kautta on aika ikävä lukea näitä uusimpia viestejä, koska se näyttää kaikki uudet viestit eikä - kuten mielestäni olisi käytännöllisempi - vain niitä aiheita, joissa on uusia viestejä. Tuolla käytännöllisemmällä tavalla toimii ainakin Joukkoliikennefoorumi ja Veturitalli, joten mahdollista se on. Sieltä voisi sitten mennä yhdellä klikkauksella kunkin viestiketjun ensimmäiseen lukemattomaan viestiin.

Napsautahan sitä tyhjän arkin kuvaketta siitä keskustelupalstan etusivulta tuorempien viestien kohdalta. Vai ymmärsinkö oikein, että tarkoitit tuolla listalla sitä etusivun listaa?
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #49 : Tammikuu 06, 2009, 18:05:33 »

Tuosta liikennepaikkalistasta näyttäisi puuttuvan ainakin jokioisten radan pysäkit (Minkiö, Jokioinen ja Forssa) ja seisakkeet (Kermala, Palomäki, Vuorela, Salminen, Raemäki ja  Kirkkotie) Lisäksi joltakin saattaa löytyä kuvia myös karkkilan radasta Rauhala, Helle, Kytäjä, Vanhakylä, Ihanainen, Linnamäki, Niittymäki, Läyliäinen, Vaskijärvi, Huhtimo, Hunsala, Siikala ja  Karkkila.
Eli toivottavasti kapearaiteisia ei ole unohdettu, vaikka niiden merkitys kokonaisuudessa ei ole kovin iso, niin kuitenkin...  Itkee

Riihimäen - Lopen rautatien liikennepaikat: Riihimäki (Ri), Kulmala (Kl), Lasitehdas (Lt), Kormu (Kr), Santamäki (Sa), Launonen (Ln), Kesijärvi (Kj).
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Palautetta uudistetun sivuston toiminnoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina