Jos suunnittelet junamatkaa minnepäin tahansa, kannattaa tiedon haku alkaa sivulta
www.seat61.com. Tosin Afrikasta siellä ei ole joka maasta tietoa.
Pohjois-Afrikassa on kohtuullinen rautatieverkko Marokossa, Algeriassa ja Tunisiassa. Mutta vaikka raiteet vievät maasta toiseen, ei rajan ylittäviä matkustajajunia ole liikenteessä. Kaikkiin kolmeen maahan pääsee laivalla Euroopasta (Espanja, Ranska, Italia).
Sitten seuraa pitkä matka rautatietöntä Saharaa. Mauretaniassa on kaivosrautatie, joka kuljettanee myös matkustajia.
Seuraavat radat löytyvät sitten vasta Guinean lahden rannalla. Eli ranskalaiset siirtomaaisännät eivät rakentaneet rataa Saharan halki.
Tunnetumpi on Kapkaupungin - Kairon rautatieidea Itä-Afrikassa. Koko aluehan oli aikoinaan Englannin hallinnassa. Rautatietä ei ole koskaan rakennettu valmiiksi. Puuttuu rata Egyptin Assuanista Sudanin Wadi Halfaan sekä Etelä-Sudanista Ugandaan. Ovatko muut radat käyttökunnossa, on epäselvää.
Egyptiin voi siirtomaa-aikaan matkustaa junalla mukavasti Euroopasta Istanbulin kautta. Vaan ei enää. Ainoa lentokoneeton vaihtoehto lienee rahtilaiva.
Egyptissä on helppo matkustaa Kairosta Assuaniin. Matkan voi aloittaa jo Aleksandriasta Välimeren rannalta.
Assuanista vie jokilaiva Sudaniin Wadi Halfaan.
Mutta Sudanissa ei taida enää päästä junalla oikein mihinkään.
Ugandan rautatiet eivät kuljeta matkustajia. Keniassa on rata Ugandan rajalta Tansanian rajalle kokonaan ilman matkustajaliikennettä. Myöskään Tansaniassa ei ole junia Dar-Es-Salaamista Keniaan.
Tansanian Dar-Es-Salamista Kapkaupunkiin pääsee helposti ja mukavasta eteläafrikkalaisella Pride of Africa-junalla pari kertaa vuodesta. Suosittelen. Suurin osa matkaa on periaatteessa tehtävissä tavallisillakin junilla, mutta rajan yli Sambiasta Zimbabween eikä Botswanasta Etelä-Afrikkaan ei ole liikennettä.
Etelä-Afrikassa on kohtuullisen tiheä rataverkko ja liikenne. Kapkaupungista voi vielä jatkaa etelään Simonstowniin.