Komea laite täytyy sanoa. Vähän turhan painava (138t, akselipaino 23t) että pitäisi varmaan pyytää kevennetty versio...120t?
Uudet radat ja useat muut on jo päivitetty 25t akselipainoihin.
Monet tavaraliikenteen kannalta olennaiset radat ovat vielä 22,5t akselipainolla, kuten:
Kemijärvi/Tornio-Oulu-Kouvola-Kotka/Hamina
Kerava-Sköldvik
Luumäki-Joensuu
Riihimäki-Hakosilta
Toijala-Turku.
Järjestään myös sähköttömät radat kuten Hyvinkää-Kirkniemi (Kirkniemi-Hanko 25t), Ylivieska-Iisalmi tai Joensuun ympäristön radat ovat 22,5t tai 20t akselipainoilla.
Lisäksi Oulussa on (toistaiseksi) vain yksi 25t akselipainon salliva raide eli ympäriajo on aika vaikeaa
Rautateiden verkkoselostus 2018, Liikenneviraston väylätietoja 2/2016
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lv_2016-02_rautateiden_verkkoselostus_2018_web.pdf:
3.3.2.2
Painorajoitukset
Akselipainot
Rataverkon suurimmalla osalla sallitaan akselipaino 225 kN. Rataosien suurimmat sallitut akselipainot ja junan akselipainosta johtuvat sallitut nopeudet on esitetty liitteessä 6. Liitteissä 17 ja 18 kuvataan yliraskaisiin kuljetuksiin ja itäisen yhdysliikenteen vaunuihin liittyvät akselipainot ja rajoitukset.
Kymen Sanomat 7.6.2018 (paperilehti, sivut 4-5) artikkelissa
Junat jonottavat satamaan:
"...Venäjä on ilmoittanut siirtyvänsä akselipainoltaan 28 tonnin liikenteeseen. Suomessa painoluokka on 22,5 tonnia. Tämä on yksi kilpailutekijä, joka vaikuttaa transiton tulevaisuuteen..."
Eli alkaa edes tuo 25 tonnia tarkoittamaan vajaita kuormia itäisessä itäisessä yhdysliikenteessä jollain aikajänteellä.
Ja meillä on edelleen rataverkolla osuuksia (A-radat) joissa 16 tonnia on mitoitusperuste, mutta joilla sallitaan alennetulla nopeudella 20 tai jopa 22,5 tonnia. No, näillä radoilla ei transitoa kulje, mutta niillä on merkitystä metsäteollisuudelle.
Oikorata on mitoitettu 30 tonnin
https://betoni.com/wp-content/uploads/2015/10/BET0701_s28-29.pdf akselipainoille.