Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metrovaunusta koralliriutaksi (USA)  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« : Heinäkuu 15, 2018, 23:28:37 »

Ohessa olisi lyhyt esittely New Yorkin Metropolitan Transit Authorityn projektista, jossa käytöstä poistettuja metrovaunuja upotettiin Atlanttiin keinotekoisten koralliriuttojen perustaksi. Näyttäviä kuvia sekä videoita projektin eri vaiheista on nähtävillä kirjoituksen lähdelinkkien takana. New Yorkin metrovaunuja tuntevat jäsenet osannevat kertoa kuvien ja videoiden avulla tarkemmin, mitä kalustoa merenpohjaan on laskettu.

"Next Stop Atlantic" -projektin tarkoituksena oli luoda USAn Atlantin puoleiselle rannikolle keinotekoisia koralliriuttoja. Keinoriutoilla pyritään korvaamaan Maapallon tuhoutuneita koralliriuttoja ja täten vähentämään ihmisten toiminnasta aiheutuneita ympäristövahinkoja. USAn Atlantin puoleinen rannikko on luonnostaan yli 95-prosenttisesti paljasta hiekkapohjaa, joka ei tarjoa koralleille otollista tarttumapintaa. Tarttumapinnan luomiseksi rannikolle upotettiin vuosien 2001-2010 välisenä aikana yli 2500 Metropolitan Transit Authorityn käytöstä poistamaa metrovaunua. Metrovaunuja on upotettu Delawaren ja Etelä-Carolinan osavaltioiden väliselle rannikkokaistaleelle.

Koralliriuttojen pohjiksi käytetyt metrovaunut riisuttiin teleistä, ovista, ikkunoista ym. osista, jolloin jäljelle jäivät pelkät vaunujen rungot. Rungot lastattiin proomuihin, jotka hinattiin keinoriuttojen rakennuspaikoille. Metrovaunut pudotettiin proomuista yksi kerrallaan mereen (vaunuja ei aseteltu tarkemmin merenpohjaan). Seuraavien kuukausien ja vuosien aikana vaunujen pinnoille ilmestyi leviä ja korallieläimiä, jotka nykyisin verhoavat vaunurunkoja. Vaunurunkojen tarjoama suoja houkuttelee paikalle myös kaloja, äyriäisiä ja simpukoita, jotka puolestaan houkuttelevat keinoriutalle muita saalistajia. Metrovaunut toimivat nykyisin miljoonien kalojen ja muiden merenelävien koteina.

Luonnonsuojelun lisäksi metrovaunujen upottamisella on taloudellisia vaikutuksia: USAn koralliriuttojen arvioidaan tuottavan vuodessa noin 200 miljoonan dollarin edestä liikevaihtoa mm. matkailutuloina. Merenpohjaan päätyneet metrovaunut varmistavat, että koralliriuttoihin liittyvä kassavirta jatkuisi myös tulevaisuudessa. Ainakin osa upotetuista metrovaunuista on valmistettu ruostumattomasta teräksestä, joten vaunut tulevat palvelemaan uusissa työtehtävissään pitkäkestoisesti.

Metropolitan Transit Authority vetäytyi "Next Stop Atlantic" -projektista vuonna 2010, koska uudemmat metrovaunut sisältävät vanhempaa kalustoa runsaammin mm. muovia ja muita huolellisempaa hävittämistä vaativia materiaaleja.


Lähdelinkit:

Daily Mail -sanomalehden nettiartikkeli (julk. 20.1.2015): http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2918849/Next-stop-REAL-Atlantic-New-York-subway-cars-dumped-sea-create-artificial-reefs-millions-fish.html

New York Environment Reportin artikkeli (julk. 25.2.2015) http://www.nyenvironmentreport.com/stephen-mallons-photographs-show-a-new-life-for-old-nyc-subway-cars/

Viral Forest -nettisivun kuvareportaasi: http://www.viralforest.com/subway-cars-dumped-coral-reef/

Youtube-videoita projektin eri vaiheilta: https://www.youtube.com/results?search_query=New+York+metro+car+reef


---

Rautatiekalustoa voi siis bongata jopa meren pohjassa. Milloinkahan ensimmäinen kuva metrovaunuriutasta ilmestyy Vaunut.orgiin tunnisteella "Rataverkon ulkopuolella"? Hymyilee leveästi

EDIT: kirjoitusta täydennetty ja oikoluettu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2018, 00:23:28 kirjoittanut Lauri Kivijärvi » tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2018, 00:40:38 »

Metrovaunujen lisäksi Atlanttiin on päätynyt vahingossa myös 1800-luvun puolivälin höyryvetureita pari kappaletta. Oheisen Daily Mail -artikkelin takaa löytyy lisätietoa kovaonnisista 2-2-2-pyörästöllisistä vetureista, jotka ilmeisesti putosivat kalustoa kuljettaneen laivan kannelta mereen. Veturit makaavat New Jerseyn Long Branchin rannikolla koralliriuttoina.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2280832/New-Jerseys-deep-sea-train-graveyard-Locomotives-lost-1850s-preserved-90-feet-water.html (julk. 18.2.2013)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2018, 08:55:16 »

Bergenin kaikki raitiovaunut, paitsi yksi museovaunu, upotettiin kaupungin edustalla vuonoon liikenteen lakkautuksen jälkeen 1960-luvun jälkipuoliskolla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Metrovaunusta koralliriutaksi (USA)  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina