Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« : Lokakuu 30, 2009, 11:28:11 » |
|
P 704 karautti juuri Kuopioon vetäjänään asianmukaisesti Dr16 2812.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 53
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2009, 12:26:32 » |
|
Hiivattiii!!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 287
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2009, 13:18:11 » |
|
No oli aamullinen näköhavaintoni sitten oikea: lähdin Oulusta IC48:lla ja huomasin, että 2812 oli pikurin keulilla, siihen aikaan (6:50) vielä huoltoraiteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 40
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 30, 2009, 13:30:20 » |
|
Jeps, ja kyseinen veturi lähteekin takaisin pohjoiseen 705:n vetäjänä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 30, 2009, 14:18:50 » |
|
Hienoa onkin ollut asiallista vetokalustoa. Voisipa lähteä melkein illalla kuvaamaan 705 kun tulee Ouluun, joten kiitoksia vinkistä (tosin löyty vastava tieto puhelimesta viestinäkin)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2009, 16:39:59 » |
|
Niin... siis jos nyt ymmärrän oikein, niin Dr16 on päässyt töihin 140 km/h -nopeudella? Ja aikataulussa on pysytty. Tosin vaihtoyhteyden odotus on aiheuttanut P705:n lähdön myöhästymisen Kuopiosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2009, 17:33:37 » |
|
Vetureilla vedetään yleensäkin junia. Mitä ihmettä tuossa nyt oli?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miikka Juhola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2009, 17:40:55 » |
|
Vetureilla vedetään yleensäkin junia. Mitä ihmettä tuossa nyt oli?
Se vain, että Dr16-vetoisia matkustajajunia harvoin nähdään Oulun eteläpuolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Kärki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 30, 2009, 17:46:27 » |
|
Silloin ennen, kun Savon radalla ajettiin pikureita Isolla Vaaleella... ne ajoi aina 120 km/h. Nyt, kun Kainuuseen tuli sähköistys, se tarkoittaa, että dieseleilläkin saa ajaa 140 km/h, jos rakenteen sallima nopeus sen sallii. Se on harvinaista etenkin Savon radalla, että diesel hoitaa hommia sähköajan nopeudella. Olisihan tähän Dr13 jo aikanaan pystynyt.
Kontiomäen miehet kertoi, että "vaikka siellä kyljessä on se 140 km/h ja radan kunto sallisi 140 km/h, niin dieseleillä ajetaan vaan 120 km/h. Siis näin he kertoivat Kainuun radoista dieselaikana. Toisaalta ehkä systeemi oli näin, koska veturikierrossa "ennen vanhaan" saattoi sattua esim. Dv12.
Ei todellakaan ole normaali korvata sähköveturi dieselillä ja pysyä vielä aikataulussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 30, 2009, 18:07:10 » |
|
Nyt JUKU ilmoittaa;
Kajaani 17:37 17:57 Veturivika 17:46 18:02
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 30, 2009, 18:48:01 » |
|
Hivenen hitaassa tuli tosiaan Kajaaniin mutta oli kyllä hienoa taas kuunnella ja nähdä Iso Vaalee pikurin keulalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2009, 18:57:03 » |
|
Tuo 120km/h ennenvanhaan johtui JTT:n määräyksistä, Kuopion pohjoispuolella sallittiin vain 120km/h nopeus. Kun nopeutta ruvetaan nostamaan tutkitaan tasoristeysten turvallisuus; jos nopeutta nostetaan, ehtiikö tienkäyttäjät alta pois, jos ei ehdi rajoitetaan nopeutta ko. paikassa, poistetaan tasoristeys tai varustetaan se varotuslaitoksella. Jo valmiiden varoituslaitteiden eristysosuuksia joudutaan jatkamaan jotta laitos ehtii varottaa riittävän kauan myös nopeammasta liikenteestä. Esiopastimet joudutaan siirtämään kauemmas, kaarteiden kallistukset ja kaarresäteet tutkitaan uudelleen yms. kaikkea pientä on aina ennen nopeuden nostoa. Kyllä pikurit kulkisi Valakolla kovemminkin kuin 140km/h. Joskus jo "sähköaikaan" vetästiin muutaman kerran pikuri Dr13:lla Kouvolasta Iisalmeen, joittenkin sähköratatöiden vuoksi. Ei aikataulussapysyminen tuottanut mitään vaikeuksia. Normaalisti pikajunan vetoon riitti Sr1:sen tehosta 20-30%, sillä pysyi hyvin aikataulussa. Nyt kai tauluja on tiukattu ja kiirehän maksaa, ainakin lisääntynenä energiankulutuksena.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 30, 2009, 22:00:32 » |
|
P705 tuli hienosti Ouluun tutun pielstikin murinan kanssa (on siinä hieno ääni). P705 runko joutu tekemään asemalla vaihtotöitä ja se hoiti H712 vaunut kolmosraiteelle kun joutuivat odottamaan veturia siihen. 19 jälkeen nokelassa ei näkynyt yhtään kaalihäkkiä, mutta jostakin saivat koneen 712:een hommattua, liekkö tuli sitten joku tavarajuna etelästä josta saivat koneen. Asemalla valakko tarjosikin mukavan pitkään nähtävää ja kuultavaa vaihtotöiden merkeissä ja mikä parasta oli muutama kuvaamassa tapahtumaa. Allekirjoittanut meinasi revetä kesken videokuvauksen kun kuulutettiin että "taajamajuna 712 lähtee raiteelta 3" muuten hyvä, mutta ei ollut edes vaunuja vielä raiteella, siellä matkustajat ihmeissään pyörivät ja "etsivät" junaa... oikeastaan yksi video menikin käteen kun kuuluu tirskahdus kesken videon.
Edit: juku ilmoitti seuraavaa H 712 Oulu 20:19 20:35 Veturin odotus.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2009, 23:07:20 kirjoittanut Harri Junttila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 184
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2009, 00:15:41 » |
|
Siis mitä ihimettä, onko nyt iskeny sähköveturipula Ei sillä, olishan tollasen junan itekki mielellään bongannu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olavi Huotari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 31, 2009, 00:24:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 31, 2009, 13:16:08 » |
|
Miikka ja kumppanit: Tuli vähäsen piruilluksi kun tälläinen vanha äijä on nuoruutensa eänyt höyryveturikaudella ja nähnyt lähes kaikki rataverkollamme liikkuneet härvelit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 31, 2009, 17:06:01 » |
|
Jos joku kerkeää ja jaksaa selvittää niin H 712:een tullut kaalihäkki oli 3056. Tuliko se suoraan esimerkiksi junasta T5425 vai tuliko se siirtona etelästä vai olisiko se ollut nokelassa huollossa pilttuussa, että en vain sattunut huomaamaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|