Robert Sand
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« : Tammikuu 20, 2009, 21:41:49 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2009, 22:55:01 » |
|
Henkilöliikenteen aloittaminen Mänttään vaikuttaa ihan hyvältä. Minua kiinnostaa myös miten kehittämistyötyhmä suhtautuu Pieksämäki - Savonlinna liikenteen aloittamiseen uudelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2009, 10:17:59 » |
|
Missähän hintaluokassa tuo matka lienee jos joskus toteutuu?,ihan vaan vertailun vuoksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2346
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2009, 10:34:02 » |
|
Tampere - Vilppula - Mänttä on pituudeltaan 95+665 km. Tampere - Vilppula - Kolho on 99+199 km joten hinta lienee Mänttään sama kuin Kolhoon eli 11,40 e ja Vilppula - Mänttä välille hinta 2,50 e (n. 8 kilometriä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2009, 21:52:20 » |
|
Tänään on KMV-lehdessä avattu lyhyen nettihistoriansa ensimmäinen kyllä/ei -ruksausgalluppi koskien Mäntän-Vilppulan kiskobussiliikenteen avaamista eli "Tarvitaanko Mäntässä kiskobussi?". Tässä linkki lehden http://www.kmvlehti.fi etusivulle, jossa voi ilmaista tukensa jommalle kummalle "puolueelle". Kiskobussin vastustajat johtavat nyt annetuissa äänissä. Vastaamisaikaa on noin viikko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2009, 11:01:57 » |
|
Tällä hetkellä Kyllä-puolue on selvässä johdossa. Toivottavasti kiskobussin kannattajat voittavat, eikä liikennöintiä aloiteta millään Dm12:lla
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2009, 14:17:20 » |
|
Tällä hetkellä Kyllä-puolue on selvässä johdossa. Toivottavasti kiskobussin kannattajat voittavat, eikä liikennöintiä aloiteta millään Dm12:lla Toivotaan kiskobussipuolueelle voittoa. Voittoa olisi toivonut myös tavarajunapuolueelle saman lehden uutisesta päätellen, joka kertoi, että Kaskisten sellutehtaan viimeinen tuotantoerä kellahti ojan pohjalle matkallaan Mänttään. Onko raideyhteys Kaskisiin ja Mänttään purettu vai miksi rekkakuljetus? Vaikka henkilövahinkoja ei tällä kertaa sattunut, Konginkangas ei tainnut siltikään opettaa yhtään mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 06, 2009, 15:02:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2009, 22:18:35 » |
|
Tilanne 22.15, 14.02.2009 on kiskobussille kyllä 67 % ja ei 31 %.
Saapas nähdä miten asiassa käy...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 26, 2009, 13:51:39 » |
|
Saapas nähdä miten asiassa käy...
Niinhän siinä kävi, että "Jaa"-äänet junalle voittivat 2/3-enemmistöllä.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 812
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2009, 21:26:10 » |
|
Matkustajajunien saapuminen Mänttään on taas askeleen lähempänä toteutumistaan: http://www.kmvlehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KMV_newssite%2FAMLayout&cid=1194630430837&p=1192553623531&pagename=KMVWrapper"Noustaanko Mänttä-Vilppulan kaupungin Mäntän taajamasta tulevaisuudessa junaan linja-autoasemaa vastapäätä olevalta laiturilta? Se jää nähtäväksi, mutta ainakin kaupunginhallitus on osaltaan edistänyt asiaa. 23. marraskuuta 2009 kaupunginhallitus päätti ostaa M-Realilta 1,3 hehtaarin verran maata rautatien, Valtatien ja Pakkaajankadun välistä. Kauppahinnaksi on neuvoteltu 15 000 euroa. Tämä alue olisi mahdollinen junaseisakkeen ja siihen liittyvän pysäköintialueen paikka."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 24, 2009, 22:46:34 » |
|
Tuohon Pieksämäki-Savonlinna välin liikenteen uudelleen aloittamiseen minulla olisi yksi hyvä ehdotus. Muutetaan Jyväskylään klo 15.27 saapuva S 87 IC-rungoksi ja jatketaan reittiä Pieksämäelle ja edelleen Savonlinnaan. Ehdotukseni perustuu siihen tietoon, että tämä reitti saattaisi olla jopa erityisen kannattava etenkin perjantaisin jolloin Jyväskylästä klo 15.30 kohti Savonlinnaa lähtevä pikavuoro bussi on joka kerta loppuunmyyty ja onpa tullut havaittua jopa tilanteita joissa matkustajia on jäänyt jälkeen kun kaikki eivät ole mahtuneet mukaan ja vaikka olisivatkin ovat joutuneet istumaan käytävällä.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
Jyväskylä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2009, 23:24:58 » |
|
Tuohon Pieksämäki-Savonlinna välin liikenteen uudelleen aloittamiseen minulla olisi yksi hyvä ehdotus. Muutetaan Jyväskylään klo 15.27 saapuva S 87 IC-rungoksi ja jatketaan reittiä Pieksämäelle ja edelleen Savonlinnaan. Ehdotukseni perustuu siihen tietoon, että tämä reitti saattaisi olla jopa erityisen kannattava etenkin perjantaisin jolloin Jyväskylästä klo 15.30 kohti Savonlinnaa lähtevä pikavuoro bussi on joka kerta loppuunmyyty ja onpa tullut havaittua jopa tilanteita joissa matkustajia on jäänyt jälkeen kun kaikki eivät ole mahtuneet mukaan ja vaikka olisivatkin ovat joutuneet istumaan käytävällä.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
Jyväskylä
Pieni ongelma: Pieksämäki - Savonlinna rataosalla ei ole sähköistystä joten IC-kalusto ei saa sähköä... Ja aggregaattivaunuthan ovat tietysti muilla rataosilla käytössä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 25, 2009, 07:59:45 » |
|
^ Lisätään vielä sekin, että uusien aggregaattivaunujen hankkiminen on tunnetusti erittäin erittäin vaikeaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 25, 2009, 11:14:32 » |
|
Mutta kun Sk-Vs sähköistys valmistuu, sieltä voisi vapautua aggregaattivaunu tähän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 25, 2009, 21:02:26 » |
|
Mutta kun Sk-Vs sähköistys valmistuu, sieltä voisi vapautua aggregaattivaunu tähän.
Eiköhän ne romuteta kiireesti sen jälkeen kun sähköistys on valmis ja jännite kytketty...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 25, 2009, 23:06:37 » |
|
Toivottavasti ei. Seinäjoki-Vaasa osuudella kulkevat aggregaattivaunut olisivat ihan hyvä ratkaisu myös Pieksämäki-Savonlinna osuudelle. Eikös noiden Fot vaunujen muuntaminen aggregaatti vaunuiksi ollut aika kallis hanke joten mitä järkeä olisi romuttaa niitä heti Seinäjoki-Vaasa osuuden sähköistyksen valmistuttua.
Mitäs mieltä täällä ollaan Rovaniemi-Kemijärvi osuuden sähköistämisestä. Omasta mielestäni tätä kyseistä osuutta ei ole järkeä sähköistää yhden kaupallisen matkustaja junan takia. Nämäkin rahat voisi sijoittaa muiden kiireellisempien ratahankkeiden toteuttamiseen.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
Jyväskylä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 25, 2009, 23:21:14 » |
|
Toivottavasti ei. Seinäjoki-Vaasa osuudella kulkevat aggregaattivaunut olisivat ihan hyvä ratkaisu myös Pieksämäki-Savonlinna osuudelle. Eikös noiden Fot vaunujen muuntaminen aggregaatti vaunuiksi ollut aika kallis hanke joten mitä järkeä olisi romuttaa niitä heti Seinäjoki-Vaasa osuuden sähköistyksen valmistuttua.
Mitäs mieltä täällä ollaan Rovaniemi-Kemijärvi osuuden sähköistämisestä. Omasta mielestäni tätä kyseistä osuutta ei ole järkeä sähköistää yhden kaupallisen matkustaja junan takia. Nämäkin rahat voisi sijoittaa muiden kiireellisempien ratahankkeiden toteuttamiseen.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
Jyväskylä
VR:llä alkoi hirveä kalustonromutusvimma samoihin aikoihin kun alkoi tulla vakavastiotettavaa puhetta siitä, että Suomessa junaliikennettä avattaisiin kilpailulle. Esim. Ruotsissa joutui kansallinen junayhtiö (SJ) myymään vanhan, tarpeettoman kalustonsa uusiille operaattoreille, jotka sitten kilpailevat SJ:n kanssa SJ:n vanhalla kalustolla. VR:n into sinisen kaluston pikaiseen romuttamiseen on koettu hämmentäväksi ja yleinen sille tarjottu selitys on, että VR varautuu tulevaan mahdolliseen kilpailuun pitämällä huolen ettei sillä ole mitään ylimääräistä kalustoa myytäväksi muille yhtiöille silloin kun rataverkko avautuu muillekin operaattoreille. Koska VR:llä ei ole aggregaattivaunuille mitään välttämätöntä tarvetta, voi VR kokea järkeväksi romuttaa aggregaattivaunut mahdollisimman nopeasti kun niitä ei enää tarvita. Vaunujen romuttamista tullaan perustelemaan vaunujen huonolla kunnolla, mutta jos vaasanradan sähköistys jääkin jotenkin toteutumatta, vaunuilla ajetaan iloisesti vielä ties kuinka kauan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 26, 2009, 02:46:41 » |
|
Eikös noi Vaasan radan aggregaatit ihan oikeastikin ole aika vanhoja vaunua verrattuna pohjoisen De-vaunuihin? Tehtiinkös siis De:t Fot:eista? Vaasan radan aggregaatit taisivat olla Eifet vai EFit:tejä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 26, 2009, 04:31:32 » |
|
Ovat alkuperäisiä sileäkattoisia Efit vaunuja sarjan alkupäästä. Uudemmat vaunut on muunnettu Fot-sarjasta.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
Jyväskylä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Valtteri Keski-Säntti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 147
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 26, 2009, 09:18:38 » |
|
Eikös noi Vaasan radan aggregaatit ihan oikeastikin ole aika vanhoja vaunua verrattuna pohjoisen De-vaunuihin? Tehtiinkös siis De:t Fot:eista? Vaasan radan aggregaatit taisivat olla Eifet vai EFit:tejä?
Nämä vanhemmat aggregaatit (Eifet) on muutettu vuosina 1988-1992 vanhan sarjan EFit-vaunuista vuosilta 1966-1969.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 11, 2009, 07:54:35 » |
|
Vilppulan ja Mäntän välille ei saada kiskobussia lähivuosina, sillä liikenteen aloittaminen vaatisi muun muassa pysäkkejä. Henkilöliikenteen aloittaminen vaati radan perusparannusta, mutta se ei ole tällä hetkellä Ratahallintokeskuksen aikatauluissa. Ylitarkastaja Sini Puntasen mukaan rahaa Vilppulan ja Mäntän välille on varattu vain tavaraliikenteen vaatimia korjauksia varten. Henkilöjunayhteyttä Vilppulasta Mänttään ovat kannattaneet muun muassa maakuntahallitus ja rautatiematkustajien yhdistys. Tampereen ja Vilppulan välillä kulkee taajamajuna muutaman kerran päivässä, mutta Vilppulan ja Mäntän välillä raiteilla kulkee vain tavaraa. yle
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2009, 08:38:54 » |
|
Pysäkkejä? Siis muutama timpuri moisen kyhää hetkessä... Ai nii, meinasin unohtaa, että pysäkin on sovelluttava suurinpiirtein "nauriiden" käyttöönkin
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 03, 2010, 18:28:20 » |
|
Vilppulassa on R-kioski, josta voi lunastaa sellaisen lipun, jonka on tilannut VR:n puhelinpalvelusta.
Jos ei ole menossa Tamperetta kauemmaksi, voi lipun ostaa aivan hyvin konduktööriltä, koska kiskobussiin ei voi varata paikkaa, joka on etukäteen ostetun lipun ainoa merkittävä etu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|