Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien törmäys Pohjois Karjalassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Elokuu 12, 2018, 12:47:57 »

Eräs kolleegani kertoi jossain Pohjois Karjalassa tapahtuneesta junien yhteentörmäyksestä. En tiedä tarkempaa paikkaa, aika on ehkä 50-60 lukujen taitteessa. Molemmat junat olivat olleet kai tavarajunia, toisen veturina on ollut Vr11, toisessa höyryveturi. Vr11 veturin molemmat miehet on kuolleet onnettomuudessa. Onko jollain tarkempaa tietoa?
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2018, 16:37:34 »

Resiinasta 2/1995 löytyi tämmöinen:

"Maanselkä puolestaan oli onnettomuuspaikkana 23.02.1970, kun Vr11 1812 karkasi miehistöltään sivuraiteelta ja syöksyi pääraidetta kulkeneen (Dv12) 2516:n vetämän järjestelijän eteen. 1812:n miehistö menehtyi onnettomuudessa."

Muistan myös jossain joskus analysoidun mistä tuo "karkaaminen" johtui.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2018, 18:37:23 »

Todennäköisesti tuo tapaus on kysymyksessä.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2018, 13:17:31 »

Olikos tässä rautatielegendassa mukana iso jakoavain tms. astalo?
tallennettu
Antti-Matti Hartikainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2018, 14:08:22 »

Minulla on jossain arkistoituna lehtileike Ylä-Karjalasta (vai oliko silloin vielä Nurmeksen sanomat?), jossa on tästä onnettomuudesta juttua. Muistaakseni siinä oli mainintaa myös onnettomuuteen johtaneista syistä.. Pitää penkoa arkistoa, jos vaikka saisin käsiini kyseisen jutun.
tallennettu
Antti Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #5 : Joulukuu 29, 2019, 19:23:14 »

Muistelen tapahtumia noin 50 vuotta sitten.Joensuu Lieksa Nurmes suunnalla.Joensuun veturimiehillä oli junan hakumatka,veturina oli Vr11.Asemalla X oli sivuraiteelle meno ja vastaantulevanjunan kohtaus.Miehet olivat sukulaisia keskenään,heillä oli jo ennestään hyvin huonot keskinäiset välit.Veturinhytissä alkoi otattelu jossa sitä astaloa käytettiin.Toinen miehistä menehtyi.Kohtaavajuna alkoi lähestyä,jolloinka Vr 11 veturi lähti kovasti tulevan junan suuntaan.Vähän ennen törmäystä ,ajomies siirtyi veturinkeulalle ja rusentui kuoliaaksi.Vastaan tulevassa junassa veturina oli Dv12.Tästä tapahtumasta ei lehdet paljon kertoneet.Tämä tapahtuma on työpaikalla kuultua ja aikaahan siintä on jo kauan Vr työpaikka julkaisuissa ei tapahtumasta muistaakseni kerrottu.
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #6 : Joulukuu 29, 2019, 20:23:53 »

Antti Laajalahti kertoi minulle tuon saman tarinan viime syksynä näin:

Lainaus
Vanhemmilta veturimiehiltä kuulin sellaisen syyn tuohon onnettomuuteen oli seuraavan lainen. Vr11:sta porukka oli langokset. He olivat riitautuneet jostakin ja riidan päätteeksi kuljettaja tappoi lämmittäjän kirveellä ja pudotti sen jälkeen lattialuukusta vaihteiston päälle. Tämän tehtyään kuljettaja laittoi junan liikkeelle ja meni seisomaan veturin keulalle. Kuljettaja kuoli törmäyksessä vastaantulevan veturin kanssa, teko siis oli tahallinen. Tuon tapahtuman seurauksena tuli kielto ettei kuljettaja ja lämmittäjä saa olla sukua keskenään. Tappelu veturissa oli ollut aika kiivas, mm. ajopöydässä oli ollut jälkiä ilmeisesti ohimenneistä kirveeniskuista. Viralliseksi syyksi ilmoitettiin veturin vahingossa karkaaminen lämmittäjän ollessa korjaamassa vaihteistoa.

Ja onnettomuushan tapahtui Maanselässä 23.02.1970. Vr11 oli 1812 ja vastaantullut Dv12 (tuolloin Sv12) 2516.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2019, 13:00:45 »

HS 24.2.1970 mainitsee tuoreeltaan onnettomuuden syyksi "veturin karkumatkan", läsnä olleiden todetessa, että veturin kierrokset yhtäkkiä nousivat ja se lähti kiihdyttämään. Tämäkin viittasi sikäli tahallisuuteen, että tärinästä itsekseen liikkeelle lähtevä veturi tuskin nostaa kierroksia voimakkaasti.

Ajanmukaisesti uutisessa mainitaan kaikkien osapuolten nimetkin. Kuljettajat olivat jutun mukaan nurmeslaisia.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2019, 14:56:24 »

Kuulin saman tarinan aloitellessani veturimiesuraa.Astalona käytettiin kuulemma sitä isointa jakaria koneen päältä...Tapauksen jälkeen VR pyrki välttämään sukulaismiehitystä koneen päällä.Napalanko ei kait ole sukulainen?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #9 : Joulukuu 30, 2019, 20:09:49 »

Oletus siis, että sukulaiset ovat tyypillisesti hengenvaarallisissa riidoissa ja ei-sukulaiset eivät ole.

Kuljettajilla oli eri sukunimet.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2019, 00:29:01 »

Nuorisolle tiedoksi, että "napalangot" eivät ole sukua keskenään... etsi Google...
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #11 : Tammikuu 01, 2020, 13:29:59 »

Eikö OTK tutkinut kaikkia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tuohon aikaan?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #12 : Tammikuu 01, 2020, 15:34:34 »

Eikö OTK tutkinut kaikkia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tuohon aikaan?

OTKES on perustettu 1996.
https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/otkes/historia.html
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien törmäys Pohjois Karjalassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina