Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2018, 06:34:04 » |
|
Kalustoharrastajana kiinnitän huomioni kaluston ulkonäköön, rakenteeseen, yksityskohtiin, väriin, litteraan, numeroihin, valmistusvuosiin yms. fyysiseen. Ja helposti unohdan sen maailman ja olot, joihin kalusto luotiin ja joissa sitä käytettiin.
Gak-vaunu syntyi paitsi pienten eläinten kuljettamiseen, ennenkaikkea myös helpottamaan junamiehistön sietämättömiä oloja. Konduktööriyhdistys kertoo vuonna 1910:
"... nykyinen tapa ei vastaa niitä vaatimuksia, mitä voidaan asettaa hyvin järjestettyyn eläinten kuletukseen, puhumattakaan niistä vaikeuksista, jotka johtuvat siitä, että eläimiä kuletetaan sellaisissa vaunuissa, joissa on kaikellaista ruoka-, matka- y. m. tavaraa, mitkä ehdottomasti pilaantuvat eläimistä lähtevästä löyhkästä ja jätteistä.
Nämät olosuhteet ovat olleet ja ovat sitä laatua, että Konduktööriyhdistys ei voi olla lausumatta sitä vakavaa toivomustaan, että konduktöörit samoin kuin muukin junamiehistö vapautettaisiin siitä tukalasta asemasta, jonka vasikkain, sikain, porsaitten y. m. eläinten kuletus konduktöörivaunuissa tuottaa heille.
Konduktöörivaunuhan on konduktöörin virkahuone, jossa hän suorittaa suuren osan virkatehtävistään samoin pakettimestarin; se on koko junamiehistön matkaeväitten säilytyspaikka ja ruokailuhuone, siinä kuletetaan sairaita, kaikenlaista lämminvaunutavaraa, n. k. hedelmiä, hiivaa, maitoa, juustoa y. m. tavaraa.
Jo inhimilliseltä ja terveydelliseltä näkökannalta katsottuna ei voitane pitää soveliaana pakoittaa ihmisiä oleskelemaan, jopa kokonaisia päiviä, sellaisissa vaunuissa, joissa ilma on saastutettu mitä inhoittavimmalla hajulla, saatikka, että siellä voisi säilyttää sen tarmon ja vakavuuden, joka rautatieoloissa on välttämätöntä."
Kalustohistoria saa ihan uutta väriä ja syvyyttä, kun perehtyy myös niihin arkipäivän oloihin, joihin kalusto luotiin ja joissa sitä käytettiin.
|