Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Proxion Train jätti tavarajunaliikennöinnin lupahakemuksen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« : Marraskuu 01, 2009, 16:49:00 »

Veturimiesliiton sivuilta löytyy lisää informaatiota.

http://www.veturimiesliitto.fi/fi/ajankohtaista/?a=viewItem&itemid=206
tallennettu
Pasi Kokkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2009, 17:01:24 »

Pelkästään järkevältä kuullostava ajatus. Valitettavasti jotku m**kut ovat repineet ison osan sivuraiteista, makasiineista yms. paikoista joista olisi apua hankkeessa. Mutta senpä takia ne onkin purettu. Tosiasiahan on se, että rataverkolla voi varsin kilpailukykyisesti kuljettaa paljon enemmän tavaraa, myös kappale sellaista mikäli kulut pidetään kurissa ja tuote hinnoitellaaan oikein. Eli juuri toisinpäin kuin VR tuppaa tekemään.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2009, 18:43:26 »

Jaahas, taas 'uusi' yrittäjä päästä monopolia tuhoamaan. No, kyllähän se nopeudella 35Km/h onnistuu, lähinnä tosin yöaikaan...  Pyörittää silmiään

Eli voi taas herätellä kysymyksen, mistä Proxion kehittää JKV:n vetureihinsa? Ei olisi tietenkään mitään ongelmia, jos voisi käyttää suoraan ETCS:ää, mutta se ei taida onnistua tuosta nuin vain?

Tulipahan vain mieleen, minkähän tahon voisi haastaa EU-oikeuteen vapaan kilpailun rajoittamisesta rautateilla suomessa? Kenties valtion, joka päätti nykyisen JKV-järjestelmän rakennuttamisesta ja sen yksinoikeuden luovuttamisesta valtion omalle kiskoliikenneyhtiölle... Surullinen

JKV-järjestelmän oikeudet/ohjelmisto pitäisi olla rautatievirastolla josta ne voisi liikennöitsijät ostaa/lisensoida käyttöön. Itse laitteiston saa(nee) sitten 'kaupasta'  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2009, 19:22:47 »

Ihmetyttää, miksi tuollaista oikeusjuttua ei ole pistetty vireille. Ensin pitäisi kai vaatia RVI:tä tekemään asialle jotain. Tähän RVI vastaisi olevansa kykenemätön. Tämän jälkeen RVI voitaisiin nostaa tehtäviensä laiminlyömisestä EU-direktiivien noudattamisessa oikeuteen, jolloin valtion vaihtoehdoiksi jäisi omistajaohjata JKV VR:ltä vapaaksi tai maksaa isot sakot.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #4 : Marraskuu 01, 2009, 21:46:40 »

Toihan olis varsin asjanmukaista jos aloittavat liikennöinnin sitten joskus, vois olla jopa sauma oikeaksi vaihtotyönjohtajaksi...
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 513


« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2009, 22:32:23 »

Kuinkahan elinvoimaista tuollainen kappaletavaran kuljetus mahtaa esim. muualla Euroopassa olla? Tuntuu, että aika vaikeaa on ainakin pienen tavaran kuljetuksessa kilpailla esim. Matkahuollon kanssa; sitten kun liikutaan tonniluokassa, tilanne on tietysti vähän toinen. Tuntuu kuitenkin, että parhaiten juna pystyy kilpailemaan bulkkitavaran kuljetuksissa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2009, 07:17:11 »

Kenties valtion, joka päätti nykyisen JKV-järjestelmän rakennuttamisesta ja sen yksinoikeuden luovuttamisesta valtion omalle kiskoliikenneyhtiölle... Surullinen

Mitä tarkoitat, että VR:llä olisi yksinoikeus JKV:hen?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2009, 11:01:01 »

Proxionilla on ainakin hyvää yritystä sujuttautua tähän tietyllä lailla kieroutuneeseen rautatie(harrastus)maailmaan.  Virnistää

Pitää nyt vähän kommentoida tuota ainaista kulunvalvontajuttua. Ei kai VR:llä ole mitään yksinoikeutta siihen JKV-laitteeseen, sillä se veturissa käytettävä laite on sen valmistajan oman kehityksen tulos niin kuin ratalaitteetkin mahdollisesti(?) on. Tietenkin jostainhan se on kehitetty ja voi olla, että VR on tilannut jotain kehitystyötä, joka siten saattaa aiheuttaa erilaisia juridisia hankaluuksia. On tuosta kyllä liikkunut tietoja, joiden mukaan JKV-laitteen sisältämä ohjelmisto olisi VR:n oma. Eli VR on rahallaan kehittänyt  laitteeseen olennaisesti liittyvää ohjelmistoa, joten ilmeisesti muiden halukkaiden olisi kehitettävä omalla rahallaan taas oma ohjelmisto. Aiheista 'JKV' tai 'Suomi-ETCS' ei vaan oikein saa mitään luotettavaa tietoa keneltäkään, ellei ole vähintään taskumattia taskussa tai saunailtoja tiedossa, joten se siitä faktatiedosta sitten.

Tiettävästi "Virallisien eRityisolosuhteiden" takia myöskin ETCS-laitteita varsin todennäköisesti muokataan ja muutetaan paremmin Suomeen "soveltuvaksi" eli hankintoja oikein halutaan vaikeuttaa ja mutkistaa. Toki siinä on vanhan systeemin takia pakollisiakin liitelaitteita kuten 'STM', joka mahdollistaa vanhan ja uuden systeemin ratalaitteiden sekakäytön tulevien vuosikymmenien aikana.

STM valmistuu joskus(tm) ja silloin niitä uusia ETCS-veturilaitteita voi Suomen rataverkolla käyttää huoletta, kiitos RHK/VR:n kehitystyön.

Älkää vaan sitten sanoko mitään liian totuudenmukaista, ettei kukkahattuihmiset taas vallan hermostu harrastajien puuhasteluun.

Kyllä se Proxion ne kulunvalvonnat jotenkin itse itselleen kieroilee, ei kannattane murehtia.

Tiettävästi ei-VR:n kalustosta JKV-laitteita on Sm5-junissa, joissain Move-vetureissa ja eräässä N-veturissa.
(edit: laitteita ei ole kuin Sm5-junissa)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2009, 22:42:56 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2009, 16:26:52 »

Kaikki museoliikenteen ystävän uhoavat pyhää vihaa tuota kulunvalvontasysteemiä vastaan, mutta niin naiivi olen minä, että jos radat oikeasti vapautuvat kilpailulle,uskon että radan ylläpitäjän on suotava mahdollisuudet kaikille, onhan tässä viime aikoina jaettu huimia kartellituomioitakin...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2009, 18:30:08 »

Kaikki museoliikenteen ystävän uhoavat pyhää vihaa tuota kulunvalvontasysteemiä vastaan, mutta niin naiivi olen minä, että jos radat oikeasti vapautuvat kilpailulle,uskon että radan ylläpitäjän on suotava mahdollisuudet kaikille, onhan tässä viime aikoina jaettu huimia kartellituomioitakin...

Taitaa tuo pyhä viha olla syntynyt ihan vaan toimintatavoista - kulunvalvonta itsessään on ihan hyvä juttu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2009, 18:53:09 »

Juhanin kanssa olen samaa mieltä. Kulunvalvonta on ihan ok. Toimintatavoissa vaan tuntuu olevan skismaa.
tallennettu
Aki Grönblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #11 : Marraskuu 04, 2009, 20:22:55 »

Niin, kyllähän valtiovallan pitää taata yrittäjälle mahdollisuudet harjoittaa elinkeinotoimintaa rautateillä koska se on nyt lailla sallittu. Eli uusille yrittäjille varmasti löytyy jokin ratkaisu, onko se ETCS+STM aikanaan, jonkunlainen JKV heti vai ei mitään toistaiseksi, vaikea sanoa.

Museoliikenne suhtautuu JKV:hen nihkeästi siksi, että museokaluston liikennemäärät ovat hyvin hyvin pieniä verrattuna kaupallisiin liikennöitsijöihin. Siksi JKV tuntuu ylimitoitetulta turvajärjestelmältä tähän käyttöön, etenkin koska kaluston museaalisuus kärsisi laitteistoasennuksesta suuresti. Muutoinhan JKV on hyvä laite ja tärkeä osa rautatiejärjestelmää. 
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2009, 13:18:03 »

Toihan olis varsin asjanmukaista jos aloittavat liikennöinnin sitten joskus, vois olla jopa sauma oikeaksi vaihtotyönjohtajaksi...
Onko olemassa leikkivaihtotyönjohtajia? Iskee silmää
tallennettu
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2009, 07:49:16 »

Toihan olis varsin asjanmukaista jos aloittavat liikennöinnin sitten joskus, vois olla jopa sauma oikeaksi vaihtotyönjohtajaksi...
Onko olemassa leikkivaihtotyönjohtajia? Iskee silmää

Museoliikenteessä toimivat vaihtotyönjohtajat ovat enemmänkin leikkivaihtotyönjohtajia mun mielestä kuin oikeiden junien kanssa työskentelevät ammattilaiset. Iskee silmää
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Marraskuu 17, 2009, 17:04:02 »

Museoliikenteessä toimivat vaihtotyönjohtajat ovat enemmänkin leikkivaihtotyönjohtajia mun mielestä kuin oikeiden junien kanssa työskentelevät ammattilaiset. Iskee silmää

Tähän kuulisi mielellään perustelun.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #15 : Marraskuu 17, 2009, 17:45:26 »

Museoliikenteessä toimivat vaihtotyönjohtajat ovat enemmänkin leikkivaihtotyönjohtajia mun mielestä kuin oikeiden junien kanssa työskentelevät ammattilaiset. Iskee silmää

Tähän kuulisi mielellään perustelun.

Eipä sitä oikeaksi vaihtotyönjohtajan hommaksi voi sanoa, rajoitettu alue missä saa tehdä yksityisraide-papereilla, tekemisen määrä, opastimien puuttumattomuus plus paljon muuta mitä isossa maailmassa on ja yksityisraiteilla ei ole.
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Proxion Train jätti tavarajunaliikennöinnin lupahakemuksen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina