Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« : Lokakuu 11, 2018, 22:31:27 » |
|
Kun käyttää liikennepaikkahakua ja linkkiä "Kuvia", niin osa kuvista sijoittuu aivan hullusti. Otetaan esimerkki heti listauksen alusta eli Aapajoki. Kun käyttää linkkiä "Kuvia", niin ainoa kuva on otettu paikassa Kallinkangas, Keminmaa, välillä Aapajoki-Laurila. Kuva on kuitenkin aivan muualta kuin Aapajoen ja Laurilan väliltä. Voiko asialle tehdä muuta kuin alkaa listata mokia ja lähettää ylläpidolle korjausehdotuksia yksi tai useampi kerrallaan? Tämän voisi korjata esim. Laurila-Rovaniemi tai Laurila-Tervola (kuten kaksi muuta Kallinkankaalla otettua kuvaa).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2018, 16:07:37 » |
|
Ylläpito ottaa mielellään vastaan korjausehdotuksia, vaikkapa suoraan tänne keskusteluun listana tai kommenteina itse kuviin. Tarkoittanet tätä listausta, ja oikean reunan Kuvia-linkkejä: http://vaunut.org/haku/liikennepaikatAalto-yliopiston ja Aapajoen nimelle väärin tägätyt kuvat selittyvät pitkälti sillä että kyseiset liikennepaikat ovat aakkosissa ensimmäisinä. Listasta on voitu valita vain ensimmäinen vaihtoehto, tai sitten päivitettyä liikennepaikkalistaa vorgiin tuotaessa on käynyt bugi, ja nimeään muuttanut liikennepaikka on kirjautunut kuvaan väärin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2018, 15:54:44 » |
|
Tässä muutama korjaus ja täsmennys: Aatami, sijainti oli 222+003 (ei 222+000)
Aavasaksa avattu 1.11.1927 Aavasaksa, infoon voisi lisätä Satamaraide, 1,9 km; nimi muutettu Aavasaksa, Rantaraiteet 11.12.1961 lukien Aavasaksa, kolmioraide, lähtöpiste muutettu etelämmäksi silloin kun Mt 930 ylikulkusilta rakennettiin (samalla muuttui tietysti myös Aavasaksa, Rantaraiteet lähtöpiste). Kolmioraide poistettu 1.3.1975 Jtt:stä.
Otava avattiin vasta 1.10.1889 (ei niin aikaisin kuin 1800)
Viipuri-Valkjärvi kaikki km:t ovat väärin, tässä oikeat: Liimatta 317+954 Karhusuo 321+774 Pero 325+735 Rainio 328+868 Pilppula 332+636 Heinjoki 338+816 Koisilta 343+346 Ristseppälä 346+824 Kaukila 352+610 Kyläpaakkola 356+167 Äyräpää 361+816 Lammasniemi 362+892 Pölläkkälä 365+286 Salo-Mälkölä 369+725 Punnus 373+236 Korpioja 376+654 Valkjärvi 386+677
jatkan joku toinen päivä ...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2018, 23:55:06 » |
|
Liikennepaikkojen Harjavalta ja Kumpu tiedot ovat menneet ristiin. Kumpua ei avattu 1.9.1952, vaan se lakkautettiin silloin. Harjavaltaa ei lakkautettu 1.9.1952, vaan se avattiin silloin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2018, 21:41:08 » |
|
Kerava-Sköldvik-rataosalla Koivula ja Martti eivät olleet tasakilometreillä vaan vanhan mittauksen mukaan 30+145 ja 43+055. Kakki muutkin poikkeavat annetuista mitoista tuon n. 50m vanhassa mittauksessa. Sen voisi antaa esim. infossa, koska se oli voimassa suurimman osan aikaa seisakkeiden toiminnan aikana. Ne olivat siis: Koivula 30+045 Jukola/Ahjo 31+180 Vanikko, Kallkärr 32+405 Talma, Tallmo 33+960 Uusmäki, Nybacka 34+860 Isoniitty, Storäng 35+725 Martinkylä, Mårtensby 37+104 Nikkilä, Nickby 39+175 Virtala 40+345 Herralanmäki, Hertsby 41+605, siirretty km:lle 42+250 Martti, Martis 43+055 Linnanpelto, Borgby 43+740 Olli 46+390 (seisakkeena ollessaan)
Olli-Porvoo-välillä jatkuvat erot vaikka pienempinä, tässä vanhat: Anttila, Andersböle 47+305 Pyymaa, Byman 48+820 Alivekkoski, Söderveckoski 49+205 Ylivekkoski, Norrveckoski 50+075 Kinnari, Skinnars 51+165 Hinthaara, Hindhår 52+370 (huom. eroa yli 200m; onko rakennusta siirretty vai mittausvirhe?) Haksi, Hax 55+820, siirretty km:lle 56+753 Saksala, Saxby 58+447 Kiiala 60+020 (ruotsinkielinen Kiala lisättiin myöhemmin) Porvoo, Borgå 62+275 Porvoon keskusta ei ole vanhassa mittauksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2018, 19:52:47 » |
|
Kemi-Laurila-Tornio-väliltä seuraavat huomautkset:
Jos Kemin mittaus olisi samalta ajalta kuin sitä seuraavat seisakkeet, niin sijainti olisi 858+297
Helistö ei ollut tasakilometrillä vaan 863+630. Se oli siis 74-75 metrin päässä Lautiosaaresta, joka ei kai ollut samaan aikaan henkilöliikenteen pysäkki (ei tainnut päästä läpi Laurilaan). Oliko Lautiosaari asema? Minulla on laiturivaihde (1927) ja sodan jälkeen seisakevaihde.
Kyläjoki (vanha mittaus) 878+729 (tämä vastaa muita seisakkeita)
Keropudas on ollut tasakilometrillä 882+000. Onko paikkaa muutettu vai mitattu tarkemmin myöhemmin kun merkittiin 882+070?
Listauksessa ei ole yleensä linjavaihteita, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin Kemin lentokenttäraiteet olivat 862+986 ja 863+356. Laivajärvi, vaihde sorakuopalle 875+476
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2018, 21:56:14 » |
|
Lautiosaari oli V luokan asema, avattiin ensin pysäkkinä ja 1907 korotettu asemaksi, mutta jo 1.6.1912 muutettu laiturivaihteeksi, 1.11.1954 seisakevaihteeksi ja 15.11.1963 seisakkeeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2018, 13:51:26 » |
|
Välillä Ylivieska-Tuomioja oleva Hietala puuttuu kokonaan ja Ahmanevan sijainti ja avaamisaika ovat väärin:
Listalla on kaksi Hietalaa, mutta tämä puuttuu: Hietala 636+095, avattu 6.9.1948, lakkautettu 1.1.1954, seisake
Ahmaneva, km 690+858, avattu 10.6.1944 (voi olla myös 20.6; epäselvä numero), laatu avattaessa oli kuormausvaihde.
Vanhat kilometriluvut (seisakkeille yleensä merkitty juuri nämä): Ylivieska 631+076 Hietala 636+095 Harva 639+204 Kangas 643+160 Hanhela 645+965 Hanhiperä 647+996 Törmänperä 653+268 Räsy 653+667 Oulainen 658+590 Piipsjärvi 664+306 Kilpua 669+649 Kontio ja pojat 669+887 Kotasaari 676+272 Kytölä 678+500 Vihanti 685+315 Ahonpää 688+696 Ahonpää (uusi 2016) 690+468 Ahmaneva 690+858 Ojalatva 694+350 Lappi ->1.9.1953 Tuomioja 698+504
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2018, 00:54:00 » |
|
Rantaharju on rataosalla Kemijärvi-Kelloselkä eikä Laurila-Kemijärvi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2018, 21:08:22 » |
|
Palokangas oli rataosalla Jyväskylä-Pieksämäellä 1954-1976. Sen huomautuksissa lukee "Avattu uudelleen 20.4.1954 km 420+125", mikä on aika käsittämätön huomautus. Mistään ei näe mihin se viittaa.
Sen sijaan Palokangas rataosalla Lappi (Tuomioja)-Raahe, km 710+416, 15.5.1934-16.5.1943 puuttuu kokonaan. Se perustettiin 15.5.1930 nimellä Aho ja nimi muutettiin neljä vuotta myöhemmin. Aho avattiin uudelleen 1.3.1960, km 710+417.
Palokangas (1.) pitäisi olla ainakin huomautus liikennepaikan Aho kohdalla, ellei sitä merkitä omaksi liikennepaikakseen. Sen sijaan Palokangas (2.) kohdalta pitäisi huomautus poistaa tai selittää miksi se on siellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2018, 21:38:32 » |
|
, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin Laivajärvi, vaihde sorakuopalle 875+476
Kiitos, tätäkuta on kiinnostanut ja kiinnostaa! Vaihteen paikka on yhä hyvin hahmotettavissa, myös viimeisiään vetelevän "kopin" ansiosta. Ratalinja vaihteelta moottoritielle on patikoitavissa ja siitä eteenpäin autoiltavissa sorakuopalle saakka. Moottoritie katkaisee nykyään ikävästi yhteyden... Muistaakseni joitakin satunnaisia lahopöllin jäämiä kuopalta yhä on löydettävissä. Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin http://junalauta.net/ratapiha/thumbnails.php?album=453
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2018, 21:14:56 » |
|
Kiitos erityisesti Eljakselle tähänastisista lisätiedoista ja kommenteista! Päivitetty luettelo ilmestynee sivustolle lähipäivinä. Kaikenlaiset lisäkommentit ja korjaukset ovat lämpimästi tervetulleita – päivitetään sivuston tietoja aina uusien tietojen myötä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2018, 22:16:28 » |
|
Viipuri-Koivisto-Terijoki liikennepaikkoja ei ole näköjään tarkastettu mistään vanhasta rataosaselostuksesta, joten ohessa oikeat kilometrit metreineen. Tyrisevän ja Terijoen kohdalle voisi laittaa myös kilometrit Koiviston kautta (nekin on alla):
Viipuri 313+350 Liimatta 317+988 Tirhiä 321+938 Nuoraa 323+311 Roisko 326+590 Sommee 328+890 Kaislahti 331+688 Rokkalankoski 335+780 Johannes 338+258 Kirjola 341+121 Uutela 343+075 Lietteenmäki 344+558 Makslahti 347+046 Kuusaoja 349+744 Lähteenmäki 353+016 Linnankivi 355+470 Porosilta 358+700 Koivisto 360+116 Penttilä 363+460 Humaljoki 369+689 Kuolemajärvi 381+932 Naurisjärvi 394+919 Jäppilä 400+036 Mesterjärvi 405+352 Taikina 413+413 Ino 415+261 Vammeljoki 421+015 Tyrisevä 428+074 Terijoki 432+797
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 27, 2018, 11:49:19 » |
|
Otavan korjaus epäonnistui 10 vuodella. Se avattiin 1.10.1889.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2018, 01:02:32 » |
|
Väliltä Viipuri-Rajajoki löytyy myös vähän korjattavaa: 1) Kanerva (laituri) on ainoana liikennepaikkana rataosalla Viipuri-Pietari, muut ovat Viipuri-Rajajoki tai Rajajoki-Pietari 2) Kellomäki näyttää puuttuvan kokonaan (lv -> as -> lv). Vain Kv-Pm välin Kellomäki löytyy. 3) Kasvitarha ja Rauhala itäinen sijoittuvat väärään järjestykseen, mutta metrien lisääminen korjannee virheen. 4) Osalla liikennepaikoista en eri metriluvut kuin minulla. Kun en tiedä mistä ne on otettu, niin en osaa pohtia erojen syytä. Listaan kaikki (Sykjärven metrejä minulla ei ole) ja otan pari linjavaihdetta mukaan.
Viipuri 313+350 Liimatta 317+988 Tynninen 320+826 Miettinen 322+023 Säiniö 322+772 Puolakka 323+760 Luurinmäki 324+608 Rauhala 325+165 Rauhala itäinen 326+275 Kasvitarha 327+087 Honkaniemi 328+215 Huumola 331+671 Kämärä 334+438 - Metsähallituksen vaihde 335+306 - Soraraide 337+466 Leipäsuo 341+726 Perkjärvi 353+732 Sykjärvi (n. 356) Lounatjoki 361+210 Kanneljärvi 367+480 (1923 asti Uusikirkko) Mustamäki 376+726 Merisuo 379+982 Raivola 383+337 Tyrisevä 387+405 (Koiviston kautta 428+074) Terijoki 392+727 (Koiviston kautta 432+797) (Huomaa, että km Koiviston kautta ero on 4,723 km ja suoraan 5,322 km. Vuoden 1923 raidekaavioiden mukaan ero oli vielä suurempi eli 4,72 km ja 5,98 km. En osaa sanoa miksi näin suuret erot kilometreissä, mutta ehdotuksena Koiviston kautta voisi kilometrit olla Terijoen ratapihan Koiviston radan lähtövaihteeseen eikä asemarakennukseen.) Kellomäki 398+303 Kanerva 399+976 Kuokkala 402+226 Ollila 406+380 Rajajoki 409+173
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 02, 2018, 04:12:56 » |
|
Rauman radalta löytyy myös muutamia korjattavia kohteita. 1) Kahala lakkautettiin 1.9.1958 ja sitten avattiin uudelleen 1.8.1968. Alkuperäisen Kahalan sijainti oli 305+852. Nämä voi lisätä infoon tai listata Kahala kahdesti.
2) Hankkari on väärällä puolen Raumaa, ks. lopussa olevat avaamismerkinnät ja etäisyydet. Se oli sataman puolella eikä Peipohjan (Kokemäen) puolella.
3) Koska rataosalle on merkitty useita tasalukuloppuisia liikennepaikkoja, niin listaan kaikki sen mukaisesti kuin 4.rtj:n päällikön kirjelmässä Tampereella, 20.10.1950, N:o 78/720 on ilmoitettu sekä minun näkemääni kopioon 1.10.1958 mennessä tehdyissä kynäkorjauksissa on annettu.
Peipohja 284+438 Santamaa 288+732 (se 1.9.58 lukien) Voitoinen 292+363 Harala 294+492 (päiväämätön kynällä lisätty seisake) Kiukainen 297+395 Panelia 303+494 Kahala 305+852 (kynällä lisätty: vh 1.12.55, lakkautettu 1.9.58) Eurajoki 310+142 Vuojoki 316+878 Karra 320+786 Harakkala 327+297 (kynällä lisätty: 1.12.55 lakkautettu) Rauma 331+659 Hankkari (päiväämätön kynällä lisätty vh ilman km-merkintää, kuitenkin annettu Ra 2 km)
Kiukainen 297+395 Eura 306+293 Kauttua 310+423 (kynämerkintä: lit. luk. 1/10-58)
(allekirjoitus:) Pekka Turunen
Lähetän Lt:lle, Kut:lle, Rtt:lle ja Rpj:lle tiedoksi. Helsingissä, rautatiehallituksen ratatoimistossa, lokakuun 23 p:nä 1950 Wald. Jansson N:o Rt 3107/4838
Hankkarin osalta VR Käskylehdessä 7/1952 sanotaan: Rautatiehallituksen päätöksen mukaisesti poistetaan julkaisusta "Liikennepaikkojen välimatkat" Rauman aseman alaisia Raumayhtiön raiteita koskevat merkinnät helmikuun 1 päivästä 1952 lukien. Niiden tilalle avataan liikenteelle samamasta päivästä lukien Hankkari-niminen vaihde seuraavin sanottuun julkaisuun tehtävin merkinnöin: vh Hankkari / 10 / Rauma 2. Kn 36. Pej 49. Pri 87. Tpe 146. Tl 186. Hpk 260. / Tt / Rauma-Raahe Oy:tä varten. Rahditus toimitetaan TS:n 50 §:n määr. muk. (Rho/Lko n:o 2571/51, 23.1.52). Kl n:o 7/52.3
VR käskylehdessä 46/1959 sanotaan: 1.12.1959 lukien muutetaan Hankkarin ja Rauman sataman liikennepaikat Rauman alaisiksi syrjäraiteiksi. Sitten on lueteltu merkintöineen Rauman kaikki silloista 13 syrjäraidetta ja niiden lisäksi sulkeissa satamalle on annettu neljä erillistä raiteistoa.
Rauman satama (Ras) on VR:n liikennepaikkana avattu 1.7.1950 ja muutettu syrjäraiteeksi 1.12.1959
Santamaan osalta voidaan todeta, että 1.7.50 lukien se oli seisake ja vaihde, 1.9.58 sevh muutettu merkinnäksi se.
Rauman radan väliasemien syrjäraiteet 1.7.50 olivat: Kiukainen: Osuuskaupan raide Panelia: Myllyraide (Kavantsaaren Vehnämylly Oy:tä varten); Sahan raide (Kahalan höyrysahaa ja Kiukaisten osuuskauppaa varten) Vuojoki: Osuuskaupan raide (Eurajoen Osuuskauppaa varten) Eura: Sahan raide (Euran Höyrysahaa varten) Kauttua: Euran Paperin raide (Euran Paperi Oy:tä varten); Kauttuan tehtaan raide (A.Ahlström Oy:tä varten)
Rauman aseman syrjäraiteet 1.7.50 olivat: Alangon raide (A. Alanko Oy:tä varten) Ammuksen raide (Oy Ammusta varten) Leikarin raide Puomkallion raide SOK:n raide (SOK:ta varten) Sytyttimen raide (Sytytintä varten) Toraksen raide (Toras Oy:tä varten)
Rauman sataman syrjäraiteet 1.7.50 olivat: Hollming Oy:n raide (F.W. Hollming Oy:tä varten) Martinkarin raide Nobelin raide (Nobel Standard Oy:tä varten) Raumayhtiön raiteet (Rauma-Raahe Oy:tä varten)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 02, 2018, 21:07:33 » |
|
Rataosat Siilinjärvi-Viinijärvi, Sysmäjärvi-Outokumpu ja Sysmäjärvi-Vuonos vaatisivat info-osaan tekstejä, jotta km-luvuista saisi jotain tolkkua. Esim. seuraavat asiat:
1) Outokumpu on varmaan lakkautettu, koska ratakin on purettu 2005 (Outokumpu-Keretin kaivos jo 1996) 2) Vuonoksen kilometrit laskettiin Siilinjärven suunnasta, joten rataosa Sysmäjärvi-Vuonos näyttää ihan oudolta kilometrien valossa. 3) Muutamia sijainteja on taas turhaan pyöristetty tasalukuihin.
4) Kävin läpi vain osuuden Viinijärvi-Outokumpu/Vuonos ja se on seuraava korjattuna aikakauden 1939-1983 tietoihin:
Viinijärvi-Outokumpu: Viinijärvi 656+569 Ristonkangas 658+220 - erkanemisvaihde 659+084 (suora yhteys Outokummusta Varkauden suuntaan) (- erkanemisvaihde Hko-Jns osuudelta oli 523+131, koska km:t mitattu toista kautta) Viiniranta 660+243 Ahonkylä 661+775 Lappala 667+348 - vaihde 669+2 (tulo Sysmäjärvelle Oku-suuntaa varten) Sysmäjärvi 669+613 (Sij kautta 588+343) -erkanemisvaihde 671+0 (kolmioraide Luikonlahden suuntaan) Outokumpu 672+437
Sysmäjärveltä Sij suuntaan: Sysmäjärvi 669+613 (Sij kautta 588+343) - erkanemisvaihde Outokumpuun Sij suunnasta (kolmioraide) 587+0 Outokumpu kaupunki 586+100 - erkanemisvaihde Vuonokseen 585+5 (Sysmäjärven suunnasta) - erkanemisvaihde Vuonokseen 584+706 (Siilinjärven suunnasta) Luikonlahti 557+061 ....
Vuonoksen raide Siilinjärven suunnasta: (katso myös HUOM.1) ... - erkanemisvaihde Vuonokseen 584+706 (Siilinjärven suunnasta) - erkanemisvaihde Sysmäjärven suuntaan 585+578 (kolmion kärki) - Oy Lohja raiteisto 588+1 Outokumpu Oy:n alue - päätepuskuri 589+094
Välimatka Lui-suunnan vaihteelta kolmion kärkeen 0,872 km ja päätepuskuriin 4,392 km Välimatka Smj-suunnan vaihteelta kolmion kärkeen 0,720 km ja päätepuskuriin 4,300 km
HUOM.1) Yo kilometrit on rakennuspiirustuksesta. Vaunut org antaa: Vuonoksen Lohja 588+427 (onko km päätepuskuriin?) Vuonos 588+808 (onko kaivosalueen rajalle? koska rataosaselostus 1983 antoi 588,8 ja raidepituudet kohdassa 300 (pistor.) ja tämä olisi yhteensä 589,1 eli antamani päätepuskuri.
Sopimuksia: 1426/2841, 17.5.1939: Outokumpu, Keretin raide: Outokumpu Oy (raidesopimus) 318/1265, 5.2.1948: Viinijärvi: Imatran Voima Oy (raidesopimus) 1554/38/70, 29.7.1970: Outokumpu Oy: Vuonoksen kaivosradan rakentaminen. Raide n. 5,54 km, josta VR:n osuus n. 4,5 km. Rt 588/38/1687, 20.4.1972*: Sysmäjärvi: Outokummun kaupunki teollisuusraide (raidesopimus) *viimeinen numero voi olla 1 tai 2 (epäonnistunut valokopio) Rt 1591/38/73, 29.10.1973: Sysmäjärvi: Outokummun kaupunki (Oy Bobinex Ab:n raide) (raidesopimus) Rt 348/38/77, 11.5.1977: Vuonos: Oy Lohja Ab (raidesopimus)
KYSYMYS: Saako näitä linjavaihde, syrjäraide tai raidesopimustietoja Info-osaan? Jos ei onnistu, niin en sitten turhaan niitä kerää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2018, 01:06:47 » |
|
Unohtui mainita, että Vnj-Oku välillä n. km 668+700 (Lappalan ja Sysmäjärven välillä) on ollut vaihde soraraiteelle (pääsy Sysmäjärven suunnasta). Niitä ei tosin mainita liikennepaikkaluettelossa, mutta minusta ne voisi ottaa mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2018, 01:36:18 » |
|
Rataosa Kv-Jns on aika hulppea, kun se sisältää VR:n rakennuskertomusten mukaan osia 7 rataosalta ja risteysasemien mukaan 6 rataosalta. Vanhimman ja uusimman osan valmisen eroa oli 96 vuotta. No, rataosien määrittely on mielipidekysymys. Liikennepaikoille sen sijaan on annettu tarkka sijainti, joten tässä rataosa Lappeenranta (uusi)-Imatra (T). 1) Lappeenrannasta eteenpäin kilometrit ovat 1947 mittauksen mukaan. Tapavainola-Lappeenranta on 7,4 km, minkä voisi mainita infossa. Luumäki-Lr suoraan siis lyhensi matkaa n. 10 km Raipon kautta kiertoon verrattuna. 2) Muukko (vanha) nimilyhenne on Mko (se oli lv, joten sillä oli lyhenne) 3) Vuoteen 1946 asti km:t annettiin Simolan kautta kiertäen, 1947 alkaen kolmion suoraa sivua Etusimola/Raippo-oikorata-Jukka.... Laitan kilometrit vanhaa ja uutta 1947 mittausta käyttäen: Jos liikennepaikkojen keskinäinen etäisyys muuttuu, niin varmaan uudempi on tarkempi mittaus (veikkaus, ei fakta) tai seisaketolppaa on siirretty. Lappeenranta 291+478 -> 287+721 (287+726 on kynäkorjattu 721:ksi) Kaukas 294+390 -> 290+610 Lauritsala 295+998 -> 292+180 - Kääntösilta +??? -> 294+143 Pontus (ei ollut ennen 1947) 294+533 Kiiskinmäki 300+000 -> 296+238 Muukko (uusi) tämä on 2003 tieto 297+112 Muukko 302+285 -> 298+522 (tämä on "vanha" Muukko) Ahvenlampi 307+270 -> 303+494 Joutseno 309+602 -> 305+829 Tapiola 313+000 -> 308+941 Jänhiälä 317+815 -> 314+052 Rauha 322+260 -> 318+490 (vanhaan merkintään on kynällä lisätty 322+247?) - Rauhan sorakuoppa (vain uusi km) 320+523 Korvenkanta 324+900 -> 321+113 Asemäki -> Tainionkoski 326+862 -> 323+090 (vanhaa kilometriä on kynällä korjattu 326+847?) Imatra asema (vain vielä uudempi tieto) 323+977 Virasoja -> Imatra -> Imatra tavara 330+447 -> 326+679 (vanhaa kilometriä on kynällä korjattu 330+424) HUOM. Kiiskinmäen ja Tapiolan kohdalla myös etäisyys naapuriliikennepaikkaan on sen mukaan, että seisake olisi ollut km-tolpan kohdalla. En tiedä oliko oikeasti näin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2018, 20:28:10 » |
|
Ahmavaaran kohdalla voisi olla infossa huomautus tavaraliikenteestä: (huom. km-luku)
KL 1948 41.4 = Misin pysäkin ja Kemijärven aseman välillä km:llä 1033+825 avataan Misin alaisena H-liikenteelle 6.9.48 lukien ”Ahmavaara” -niminen seisake tariffivälimatkana Misiin 12 ja Kemijärvelle 23 km (Kls 101, Lla 166 ja ol 280 km). Seisakkeella pysähtyvät matkustajien jättämistä ja ottamista varten tarpeen vaatiessa (S) toistaiseksi junat n:o 61, 62, 63 ja 64. Seisake avataan samalla lisäksi kappaletavaraliikenteelle Metsähallinnon Pohjois-Kemijärven hoitoalueen tarvetta varten sillä rajoituksella, että samassa junassa saadaan lähettää tavaraa seisakkeelle tai seisakkeelta enintään 1000 kg sekä että rautatie ei vastaa tavaroista seisakkeella ennen kuormaamista eikä purkamisen jälkeen. Tätä kappaletavaraliikennettä varten pysähtyy seisakkeella tarpeen vaatiessa toistaiseksi junat n:o 6211 ja 6212 (Rh/lko n:o 2377, 27.8,48).
Aatolan kohdalla infossa voisi olla huomautus, että: Seisake laukkautettiin 1.8.1948 ja avattiin uudestaan 1.10.1948. Viitteet KL 1948 (Rh/Lko n:o 1460, 12.7.1948) ja KL 1948 45.6 (Rh/lko n:o 1460, 21.9.1948)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2021, 20:00:36 » |
|
Rauman radalta löytyy myös muutamia korjattavia kohteita.
3) Koska rataosalle on merkitty useita tasalukuloppuisia liikennepaikkoja, niin listaan kaikki sen mukaisesti kuin 4.rtj:n päällikön kirjelmässä Tampereella, 20.10.1950, N:o 78/720 on ilmoitettu sekä minun näkemääni kopioon 1.10.1958 mennessä tehdyissä kynäkorjauksissa on annettu.
Harala 294+492 (päiväämätön kynällä lisätty seisake)
Onkohan kyse Harolan seisakkeesta, ts. voiko kynäkorjauksen lukea näinkin? Radan varrella -kirjan mukaan Rauman radalla Harolan seisake oli olemassa ratakilometrillä 294 23.3.1953–29.5.1988.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 12, 2021, 20:58:53 » |
|
Rauman radalta löytyy myös muutamia korjattavia kohteita.
3) Koska rataosalle on merkitty useita tasalukuloppuisia liikennepaikkoja, niin listaan kaikki sen mukaisesti kuin 4.rtj:n päällikön kirjelmässä Tampereella, 20.10.1950, N:o 78/720 on ilmoitettu sekä minun näkemääni kopioon 1.10.1958 mennessä tehdyissä kynäkorjauksissa on annettu.
Harala 294+492 (päiväämätön kynällä lisätty seisake)
Onkohan kyse Harolan seisakkeesta, ts. voiko kynäkorjauksen lukea näinkin? Radan varrella -kirjan mukaan Rauman radalla Harolan seisake oli olemassa ratakilometrillä 294 23.3.1953–29.5.1988. Kyllä kyseessä on varmasti sama liikennepaikka. Tulkitsin kaunokirjoituksen väärin enkä osannut epäillä tulkintaani.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 13, 2021, 10:50:47 » |
|
Rauman radalta löytyy myös muutamia korjattavia kohteita.
3) Koska rataosalle on merkitty useita tasalukuloppuisia liikennepaikkoja, niin listaan kaikki sen mukaisesti kuin 4.rtj:n päällikön kirjelmässä Tampereella, 20.10.1950, N:o 78/720 on ilmoitettu sekä minun näkemääni kopioon 1.10.1958 mennessä tehdyissä kynäkorjauksissa on annettu.
Harala 294+492 (päiväämätön kynällä lisätty seisake)
Onkohan kyse Harolan seisakkeesta, ts. voiko kynäkorjauksen lukea näinkin? Radan varrella -kirjan mukaan Rauman radalla Harolan seisake oli olemassa ratakilometrillä 294 23.3.1953–29.5.1988. Kyllä kyseessä on varmasti sama liikennepaikka. Tulkitsin kaunokirjoituksen väärin enkä osannut epäillä tulkintaani. Kiitos! Täydennämme sivuston liikennepaikkaluetteloa tämän mukaisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2021, 15:34:15 » |
|
, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin Laivajärvi, vaihde sorakuopalle 875+476
Kiitos, tätäkuta on kiinnostanut ja kiinnostaa! Vaihteen paikka on yhä hyvin hahmotettavissa, myös viimeisiään vetelevän "kopin" ansiosta. Ratalinja vaihteelta moottoritielle on patikoitavissa ja siitä eteenpäin autoiltavissa sorakuopalle saakka. Moottoritie katkaisee nykyään ikävästi yhteyden... Muistaakseni joitakin satunnaisia lahopöllin jäämiä kuopalta yhä on löydettävissä. Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin http://junalauta.net/ratapiha/thumbnails.php?album=453 Heh, vanhaan viestiin tarina syksyltä 2001. Olimme maastohommissa Oulun ja Rovaniemen välillä ja yksi ilta töiden jälkeen tutkimme Liedakkala-Kalkkimaa-ratalinjan ja etsimme myös tuota Laivajärven soraraidetta tai sen jäännöksiä. Kalkkimaan ratapohja oli tuolloin hyvin ajettavissa ja sitä pitkin päätyi suljetulle kaivosalueelle - ratalinjan varteen ei ollut kukaan huomannut laittaa kieltotaulua. Sama toistui myös Laivajärvellä, etsiydyimme ensin sorakuopalle muita pikkuteitä pitkin ja lähdimme ajamaan ratalinjaa pitkin etelään. Vastaan tuli moottoritie, joka oli siihen aikaan hyvinkin valmis, mutta ei vielä avattu liikenteelle. Ratalinjan suunnasta moottoritielle nousemista ei oltu mitenkään estetty tai kilvin paheksuttu - joku saattoi ehkä ihmetellä jostain ilmestynyttä pakettiautoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|