Äärimmäisen kiinnostava kehityskulku. Hiukan hämmentävää että nämä junat kulkevat Viipurin ja Antrean kautta, ennemmin kuin Käkisalmen reittiä tai uutta rataa Kiviniemestä / Losevosta Antreaan. Voi tietysti olla, että nimenomaan on ajateltukin Viipurin ja Sortavalan väliselle yhteydelle olevan tarvetta.
Kaarlahden - Sortavalan välinen liikenne näyttäisi olevan nyt ennallaan, minun käsitykseni on että ovat edelleen veturivetoisia junia. Mutta jos uusi yhteys vakiintuu pysyväksi ratkaisuksi Pietarin ja Suojärven välille, sitten olisin ehkä hiukan huolissani Pietarin - Kostamuksen makuujunista. Niiden keskeinen funktio on ollut tarjota edes jonkinlainen raideliikenneyhteys Sortavalan ja Suojärven välisille asemille. Suojärven pohjoispuolista aluetta palvelevat jo Petroskoin ja Kostamuksen väliset makuujunat.
Sen verran uskallan väittää, että Kostamuksen yöjuna ei tule ainakaan loppumaan. Tälläkin hetkellä junassa kulkee liitevaunuja Petroskoihin, sillä talvivin Petroskoi-Kostamus- juna ei kulje. Ja aluekeskukseen on Kostamuksen asukkaille tarjottava yhteys.
Mahdollisesti, mikäli Lastotska- yhteys tulee jäämään Suojärvelle, niin uskoisin, että Kostamus-Pietari- juna vedetään jossain vaiheessa Pitkärannan ja Aunuksen kautta Pietariin.