|
Esa Väätäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 175
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2018, 06:46:43 » |
|
Ilta-Sanomat 12.12.2018 klo:6:00 Lapissa Kemijärvellä tavarajuna ja kuorma-auto ovat kolaroineet Palojärven tasoristeyksessä, kertoo pelastuslaitos. Alueella on käynnissä pelastustyöt, jotka Oulun poliisin johtokeskuksen mukaan ovat vielä pahasti kesken. Pelastuslaitos sai ilmoituksen raideliikenneonnettomuudesta hieman ennen kello viittä aamulla. Liikennevirasto tiedottaa, että junaliikenne on toistaiseksi pysähdyksissä Rovaniemen ja Kemijärven välisellä rataosuudella tasoristeysonnettomuuden takia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005929461.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2018, 07:27:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2018, 08:24:04 » |
|
Veturi ja vaunuja suistunut. Otkes aloittanut tutkinnan. Onkohan joku harrastaja matkalla paikalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2018, 13:19:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 508
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2018, 14:09:59 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2018, 13:46:29 » |
|
Onkohan kenelläkään pohjoisen pojista tietoa veturin numerosta (Sr1)?. Taitaa olla pahempikin paikka, koska liikenne on poikki vielä tänäänkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2018, 14:30:21 » |
|
Suistumispaikalle pitää rakentaa nosturiautoa varten [hämmentävää], rata poikki ainakin 3-4 päivää. Lapin Kansan sivuilta löytyy uutinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 13, 2018, 14:44:18 » |
|
Jollain valtiollisella instanssilla pitäisi olla rautatienostureita tällaisten tapausten varalle ettei tarvi kallista tietä rakentaa. Minne ojan pohjalle se veturi on valunut, ei ole vielä kuvia näkynyt aiheesta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 13, 2018, 15:11:09 » |
|
Jollain valtiollisella instanssilla pitäisi olla rautatienostureita tällaisten tapausten varalle ettei tarvi kallista tietä rakentaa. Minne ojan pohjalle se veturi on valunut, ei ole vielä kuvia näkynyt aiheesta?
Norjaan myydyllä valtionyhtiöllä VR Trackilla toki on rautatienostureita ainakin Tampereella. Rautatienosturin käyttö sähköratarakenteiden alla on kuitenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Hankaloittaa se sähkörata oleellisesti myös maantienosturin käyttöä. Kuvia tuskin tulee. Poliisi on sulkenut paikan ja kuvauskopterit on alueella kielletty.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 13, 2018, 15:24:34 » |
|
Oli toisaalla uutista että kyseessä olisi Sr3, eli taitaa tässä tapauksessa olla Vectronin ensimmäinen onnettomuus...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2018, 15:27:57 » |
|
Eikus niin, sähköratalaitteet vähän hankaloittaa. Kai sitä tutkintaselostuksesta selviää aikanaan että miten kävi kuvien kera.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 13, 2018, 17:11:10 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2018, 17:49:59 » |
|
Suistumispaikalle pitää rakentaa nosturiautoa varten [hämmentävää], rata poikki ainakin 3-4 päivää. Lapin Kansan sivuilta löytyy uutinen.
Ei tämä täysin tavatonta ole. Kaikkialla ei radan varressa kulje huoltoteitä. Rakennettu Han tännekin aikoinaan aputie, tosin paljon lyhyempi http://vaunut.org/kuva/46742
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2018, 18:21:47 » |
|
Osaako kukaan asiantuntija sanoa kuinka pahaan kuntoon veturi lie mennyt? Kestääkö vectorin runko moista paukausta, ts. runko kiero?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 13, 2018, 19:14:27 » |
|
Osaako kukaan asiantuntija sanoa kuinka pahaan kuntoon veturi lie mennyt? Kestääkö vectorin runko moista paukausta, ts. runko kiero?
Tuota ei varmaan tulla kertomaan julkisuudessa. Jotain voi selvitä vuoden tai parin sisään tutkintaraportista, jos tämä tapaus otetaan tutkittavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 13, 2018, 20:54:32 » |
|
Tämä herättää kyllä kaksikin hyvin ällistynyttä oloa: 1) Miten muka ei ole mahdollista tunkata tuota tuosta kiskoille? Vaikka jokainen pyörä poissa kiskoilta onkin, veturihan on noin 90-prosenttisesti kiskojen kohdalla sentään! 2) Miksi ihmeessä raidenostureissa ei riitä jytyä yhden veturin nostamiseen? Joo, veturi painaa paljon, mutta on tuo silti vähän sellainen "you had one job" -keissi. Bonus) Miksei veli venäläiseltä vuokrata kykenevää raidenosturia tuon veturin nostamisen ajaksi? Kai se nyt aika paljon tienrakennusta halvemmaksi tulisi! (Kai RŽD:llä on pakko olla kunnollinen raidenosturi, kun tietöntä taivalta on niin maan hemmetisti ja veturit raskaampia kuin Suomessa?!)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 13, 2018, 21:05:32 » |
|
Osaako kukaan asiantuntija sanoa kuinka pahaan kuntoon veturi lie mennyt? Kestääkö vectorin runko moista paukausta, ts. runko kiero?
Tuota ei varmaan tulla kertomaan julkisuudessa. Jotain voi selvitä vuoden tai parin sisään tutkintaraportista, jos tämä tapaus otetaan tutkittavaksi. Päällepäin veturi näyttää melko ehyeltä. Muistaakseni Siemensin veturia koskevissa esitteissä oli kerrottu, että veturin moduulirakenne mahdollistaa nopeat korjaukset ja downtimen minimoinnin myös onnettomuustapauksissa veturin vaurioiduttua, korvataan vaan vaurioitunut moduuli. Pääoman tuotto maksimoitu ja tuotannon keskeytys minimoitu..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 13, 2018, 21:48:20 » |
|
Tämä herättää kyllä kaksikin hyvin ällistynyttä oloa: 1) Miten muka ei ole mahdollista tunkata tuota tuosta kiskoille? Vaikka jokainen pyörä poissa kiskoilta onkin, veturihan on noin 90-prosenttisesti kiskojen kohdalla sentään! 2) Miksi ihmeessä raidenostureissa ei riitä jytyä yhden veturin nostamiseen? Joo, veturi painaa paljon, mutta on tuo silti vähän sellainen "you had one job" -keissi. Bonus) Miksei veli venäläiseltä vuokrata kykenevää raidenosturia tuon veturin nostamisen ajaksi? Kai se nyt aika paljon tienrakennusta halvemmaksi tulisi! (Kai RŽD:llä on pakko olla kunnollinen raidenosturi, kun tietöntä taivalta on niin maan hemmetisti ja veturit raskaampia kuin Suomessa?!) Anteeksi inhorealismini jo etukäteen. 1) Miten kelkot tunkkauslaitteet, jotka tarvitsevat hydrauliikkaa toimiakseen, paikalle. Muistelisin tuossa radan kohdassa olevan jonkinlainen pudotus lammen puolelle jonne veturin keula jo kurkkii. No, oli miten oli, huoltoteitä noilla lakeuksilla ei ole, eli nostoapuvälineitä ei paikalle noin vain tuoda. Ja sitten pitäisi vielä se hydrauliikkayksikkö saada paikalle jostain, sekään ei ihan selkärepussa paikalle tule. 2) Miten tuot raidenosturin, edes pienen, paikalle kun veturin suistunut pää on Kemijärven puolella? Ensin raidenosturi lavettikuljetuksena Kemijärven puolelle, nosto kiskoille ja vasta sitten päästäisiin lähelle veturia pudonneen pään puolelle? Ja voitaisiin todeta, ettei teho riittäisikään? Bonus: Millä aikataululla arvelet RZD:ltä raidenosturi saatavan paikalle olettaen, että heillä itsellään ei ole sellaiselle tarvetta tai että heillä on niitä ihan ylenmäärin vapaana odottamassa? Vai rakennettaisiinko sittenkin se 400m tietä (ajoneuvon vakuutusyhtiön piikkiin) ja saataisiin ehkä jo loppuviikosta rata auki?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 13, 2018, 22:33:04 » |
|
Heitelläänpä valistumattomia arvauksia vähän, koska kiinnostaa tietää missä olen väärässä. 1) Miten kelkot tunkkauslaitteet, jotka tarvitsevat hydrauliikkaa toimiakseen, paikalle. Muistelisin tuossa radan kohdassa olevan jonkinlainen pudotus lammen puolelle jonne veturin keula jo kurkkii. No, oli miten oli, huoltoteitä noilla lakeuksilla ei ole, eli nostoapuvälineitä ei paikalle noin vain tuoda. Ja sitten pitäisi vielä se hydrauliikkayksikkö saada paikalle jostain, sekään ei ihan selkärepussa paikalle tule.
Omaan mieleeni tulee, että ihan siihen veturin taakse junalla. Tähän toki vaikuttaa, että miten helposti ne sen veturin perässä olleet vaunut saadaan ensin vietyä pois. Jos niistä vain muutama on suistunut radalta, ollaan vielä siedettävän tehtävän ääressä. Se hydrauliikkayksikkö nyt ainakin saisi varmasti ihan rauhassa asustella tavaravaunun päällä ja sikäli kun niitä tunkkeja pystyy yhtään siirtelemään, niin sitten kantaisin ne sitä puolta rataa, jossa ei ole pudotusta lampeen. 2) Miten tuot raidenosturin, edes pienen, paikalle kun veturin suistunut pää on Kemijärven puolella? Ensin raidenosturi lavettikuljetuksena Kemijärven puolelle, nosto kiskoille ja vasta sitten päästäisiin lähelle veturia pudonneen pään puolelle? Ja voitaisiin todeta, ettei teho riittäisikään?
Onko tosiaan niin, että se nosturi ei yllä sieltä kurottamaan veturin pituista matkaa? Bonus: Millä aikataululla arvelet RZD:ltä raidenosturi saatavan paikalle olettaen, että heillä itsellään ei ole sellaiselle tarvetta tai että heillä on niitä ihan ylenmäärin vapaana odottamassa?
Jos sellainen on olemassa, se on nimen omaan varalla, ja melko lähellä Moskovaa. Se on siis Lappeenrannassa ehkä 12 tunnin kuluessa tilauksesta? Tai Vartiuksessa vähän myöhemmin. Sieltä sitten Kemijärvelle vielä jokin aika. Vai rakennettaisiinko sittenkin se 400m tietä (ajoneuvon vakuutusyhtiön piikkiin) ja saataisiin ehkä jo loppuviikosta rata auki?
Tätä mäkin arvelen, että huoltotietä on joka tapauksessa kätevä olla edes tuollainen pätkä, ja on kivaa, kun sen saa rakennettua jonkun muun piikkiin. Muut ratkaisuthan eivät jätä pitkäaikaisia hyödyllisiä jälkiä, tuo jättää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 13, 2018, 22:42:18 » |
|
Tätä mäkin arvelen, että huoltotietä on joka tapauksessa kätevä olla edes tuollainen pätkä, ja on kivaa, kun sen saa rakennettua jonkun muun piikkiin. Muut ratkaisuthan eivät jätä pitkäaikaisia hyödyllisiä jälkiä, tuo jättää.
Joo, kyllä haiskahtaa laskutustyölle, jonka vakuutusyhtiö maksaa. Omakustanteisena löytyisi varmasti halvempia ratkaisuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 14, 2018, 00:28:46 » |
|
Puuttumatta ammattilaisten toimintaan, mutta LiVillä taitaa olla erittäin maastokelpoisia ajoneuvoja (raivausautot), joilla voisi tuoda paikalle, vaikka edestäpäin, hydraulitunkit paikalle...
Itse onnettomuuteen: ehtikö kuljettaja (veturin) varautumaan ennakolta sivusta saapuvaan uhkaan? Näkyväisyys Sr3:n ohjaaamosta sivusuuntaan näyttäisi olevan melko rajoittunut, aikoinaan jo Ruotsissa Vectronien koeajoissa mukana olleet kuljettajat hieman kritisoivat tuota "sivunäkyväisyyden" puutetta. Ilmeisesti tuo onnettomuudessa mukana ollut kuormuri (?) sai kuljettajan (veturin) huomion vasta "kolahduksen" tapahduttua - jarrutusmatka 400m:ä. Kuljettaja (veturin) loukkaantui (?), vaikka ohjaamon vauriot näyttäisivät olevan toisella puolen?
Aikanaan ilmestyvä tutkintaselostus on ottanut kantaa myös näihin kysymyksiin, odotellaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 14, 2018, 01:25:26 » |
|
Romut pois radalta ja keräillään sitten kun ehditään Jos se nyt olis ihan vaan raiteille tunkkausta vailla niin kai ne tunkit sinne sais jos ei maastokuorma-autot paikalle pääsekkään. No hydraulikaalle pitää saada jostain painetta, no onhan sellaisia lähes miesvoimin liikuteltavia hydrauliyksiköitä olemassa. Oliskohan mennyt rataa vähän rullalle, joten pelkkä tunkkaus ei nyt vaan toimi. Jos nyt on niin, että rata ja kalusto on aivan eri omistuksessa, niin radanpitäjä ilmoittaa että romut pois. Aikaa 12h ja sen jälkeen ne poistetaan radanpitäjän toimesta. Iso puskukone on jo matkalla ja alkaa puskea romua pois kiskoilta annetun ajan jälkeen. Näinhän se on maantieliikenteessäkin, ei yksittäisen kuljetusyrityksen kalusto voi tukkia maantietä vaan se revitään ja raastetaan pois välittämättä kyseiselle kalustolle raivaustöissä aiheutuneesta vahingosta. Penkkaan vaan.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 14, 2018, 02:04:10 » |
|
Tuukan 2)- ja bonus)-kysymyksiin lisäkysymys: Jos tällaisen kapasiteetti riittäisi, niin sen vuokraaminen varmaan onnistuisi helpolla, mutta saisiko se liikkua Suomen rataverkolla? Jos tällaista mallia (tai jotain vastaavaa Pietarin seudulta löytyvää) ei ole jo hyväksytty EU-maassa, niin eikö kulkuluvan saanti veisi iäisyyden? http://www.crane-kirov.ru/en/production/cranes/kzh-1572
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 14, 2018, 02:06:23 » |
|
Mahtaako edes Vectronin pohjasta löytyä mitään kunnon tunkkauspaikkaa? Näyttäisi kuitenkin että tuo perään jätetty Snps-vaunu olisi sekin pudonnut kiskoilta kun ei näy toista etuakselia... Mutta tunkattu ilmeisesti kiskoille - helppo ja kevyt homma, eikös siellä takatelin alla vielä jotakin siihen viittaava pilkota?
Tnk4-raidenosturia ei ole suunniteltu vetureiden nosteluun, nostoteho maksimissaan 36 tonnia.
Eikä tuo "huoltotien" rakentaminen ole mikään paha kustannus tai urakka, muutama kuorma raidesepeliä jota varmaan on jäänyt yli juuri valmistuneesta perusparannuksesta Kuusivaaran asemalta tai Misin läheiseltä kallionlouhintapisteeltä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|