Hallituksen keskeisimpiiin liikenneuudistuksiin kuuluva raideliikenteen kilpailutus etenee jälleen pienen askeleen. Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tänään perustaa uuden yhtiön hallinnoimaan kilpailutusta ja keskeisiä ratahankkeita.
Tarkoitus on noin 100 miljoona euron alkupääomalla panna vauhtia muun muassa Pohjoisen radan parantamiseen sekä Turun tunnin juna -hankkeeseen. Listalla on myös Baltian rata.
Kutakin ratahanketta edistämään perustetaan oma yhtiönsä. Kokonaisuutta hallinnoimaan perustetaan myös emoyhtiö, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab.
Valtio on yhtiöissä aluksi enemmistöomistaja, mutta myöhemmin omistuspohjaa on tarkoitus laajentaa. Toiveissa on saada omistajiksi muun muassa suurimmat kaupungit. Myös muita julkisesti omistettuja yhteisöjä toivotaan mukaan.
– On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja, ministeri Anne Berner (kesk.) toteaa tiedotteessa.
Rautatieliikenteen ja siihen liittyvien eri liiketoimintojen avaamisesta kilpailulle päätettiin vuonna 2017. Viime vuonna ratojen kunnossapito myytiin norjalaiselle NRC-konsernille.
https://yle.fi/uutiset/3-10625631