Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 844
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2019, 01:30:31 » |
|
Ote em. selvityksestä: Tässä on Suomen lainsäädännössä edellytettäviä v a i n t ä r k e i m p i ä lupia. + lukuisat ”nippelinappelijutut” päälle. Ja kaikista syntyy vuosien valitusketjuja.
”Luonnonsuojelulain mukaiset luvat • lupa maa-ainesten ottoon • maisemointilupa • muinaismuistolain edellyttämä kulkulupa ja -ilmoitus suojelluilla alueilla • rakennuksen purkulupa • rakennuslupa • julkisten teiden suunnittelulupa • tasoristeyslupa • lupa vähäiselle rakentamiselle • tutkimuslupa • tutkimusoikeus • ympäristönsuojelulain edellyttämät ympäristölupa ja ilmoitukset • vesilain edellyttämä lupa (Aluehallintovirastosta) • Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset • karttojen, ilmakuvien ja muiden kuvien julkinen käyttölupa ja lupa liikkua ja toimia rautatiealueella”.
Sitten on vielä kaikki Norjan (ei kuulu EU:n) vastaavat lainsäädäntöjutut ja EU:n tunnetusti simppelit määräykset. Ja koska Norjan on tarkoitus (onko tässä muuten mitään järkeä Norjan näkökulmasta katsoen) hyödyntää (alkaa pohjoisen kassilohi liikkua vinhasti maailmanmarkkinoille) ratayhteyttä omissa Etelä-Pohjois suuntaisissa kuljetuksissaan, niin tämän johdosta Ruotsiltakin täytyy saada lupia ja sovittaa ne heidän lainsäädäntöönsä.
Ja koska tästä muodostuu nykyaikainen raideyhteys Natomaa (kulku eiNatomaiden Suomen ja Ruotsin läpi ei nykykäytännöillä ole mikään ongelma) Norjan sydänmailta (Atlannin rannan satamista) ”kivenheiton” päähän Venäjän pohjoisesta Natorajasta niin heiltäkin tarvitsee ”pyytää lupa”. Sitä pyydetään, mitään ei kuulu, mutta pohjoiselle jäämerelle ja Muurmanskin seudulle pelmahtaa mielipiteen ilmaisuksi äkisti 3 uutta ydinsukellusvenettä, 2 ohjusristelijää, 60 hävittäjälentokonetta, Merijalkaväkidivisioona, taisteluhelikopteriprikaati ja ”repullinen” uusia ohjuksia. Ja Puuttiini hymyilee leveästi taustalla.
Lisäksi käsittääkseni laivaväylän käyttö edellyttää täydet luvat Venäjältä, ja he ovat ilmoittaneet jo etukäteen että mm. jäämurtaja/väyläpalveluita hoitavat vain venäläiset tahot. Mikä on niiden hinnoittelu ja saatavuus pidemmällä aikajaksolla? Jäänmurtajat kun luokitellaan mm. Usassa sotalaivoiksi.
Kenen on tarkoitus hankkia ja omistaa tarvittavat (tuhannet?) konttivaunut, Sama koskee vetokalustoa senhän pitää olla Suomeen sopivaa, kuka sen hankkii ja sitä ylläpitää?. Ja Balttiaan tarvitaan sitten omat veturit. Ja mitäs sitten kun velivenäläinen sanoo niet.
Ja vielä lopuksi, ja jos tähän tyhmyyteen kuitenkin lähdetään, niin eikö olisi järkevämpää johtaa rata kulkemaan Keski-Eurooppaan Ruotsin kautta, voitais mennä 1435 mm leveydellä ja yhteyskin taitaa olla pientä hienosäätöä vaille valmis. Tyhmä kysymys, onko mahdollista rakentaa rata kahdelle eri raideleveydelle, jos on, niin saataisiin Torniosta raidehaara eteläiseen Suomeen. Tässä vaihtoehdossa pystyttäisiin lisäksi hyödyntämään tehokkaasti jo olemassa olevaa Eurooppalaista 1435 mm konttivaunukalustoa.
Tallä ratalinjauksella saataisiin kätevästi ”tiputettua” matkan varrella kontteja Suomeen, Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Balttiaan, Puolaan (sen tunnelin kautta) ja miksei myös Venäjälle Vainikkalan kautta. Ja jos asiaa hoidetaan hyvässä yhteishengessä, niin onhan heillä jo omakin raideyhteys Jäämerelle, jota he voivat hyödyntää, heidän konttinsa erotettaisiin omiin ”1520 mm” juniinsa jo satamassa ja junat kulkuun Muurmanskin rataa etelään päin. Näiden maiden väestöpohja on noin 200 miljoonaa +/- jotain (jos lasketaan karkeasti 100 miljoonaa Venäläisistä asuvaksi Euroopan vaikutusalueella) joten konttimäärä joka menee Tanskasta Saksaan tippuu aika tavalla, ja siitä alaspäin taas ratakapasiteettiä vastaavasti vapautuu runsaasti. Junat alkavat kulkemaan vain hieman eri suuntiin/tavalla. Liikenne jakaantuu lisäksi tasaisemmin kun ei ole muutamaa (Hampuri ja Rotterdam) ”sumppua”. Balttian tai Venäjän kautta on kätevää kuljettaa kontteja myös Valkovenäjälle (9.5 Miljoonaa asukasta) ja Ukrainaan (45 miljoonaa asukasta), eli sinne minne 1520 mm kiskot nyt johtavatkin?.
Eli suurimmat hyötyjät olisivat edellämainitut maat. Pitkä merimatka etelän kautta jäisi pois samoin kuin konttien välipurku ja uudelleenlastaus pienempiin konttilaivoihin (2000 teuta?) Euroopan suurissa konttisatamissa.ja laivakuljetus määräsatamaansa. Eli lopputulos voisi olla vaikka kaksiosainen. Läntinen 1435 mm reitti Ruotsin kautta ja itäinen 1520 mm reitti Suomen/Venäjän kautta. Yhteistä olisi rata Torniosta ylöspäin, siitä alaspäin rata-asiat ovat jo aikalailla kunnossa.
Kyllähän on aivan selvä että jos tätä ratahanketta aletaaan tosissaan viemään eteenpäin, niin kyllä se pitää tarjota Puutinille ”kultalautasella” jolla hänellekkin on varattu kunnon kakkusiivu ja kahvikonjakit päälle. Mutta kaikkinensa, taitaa olla parasta alkaa odotella tämän(kin) asian kohdalla Puuttinin jälkeisiä aikoja.
Tässä pitää ottaa nykytiedon mukaan myös huomioon melu/tärinä haitat joita on koitunut venäläisten hiilijunien tiimoilta itärajalta Poriin. Jos kulkunopeuksia joudutaan tiputtamaan raskailla konttijunilla oleelisesti, niin ollaan kyllä isossa pulassa lisäliikenteen suhteen. Jos tehdään aivan uutta rataa kaikkine uusine tukirakenteineen, niin saako sen tehtyä kuinka paljon paremmin melua/tärinää sietäväksi vanhempiin systeemeihin verrattuna?.
Petri on aivan oikeassa, kyllä tulee vielä tällä menolla ihmiskunnalle ns. ”pää vetävän käteen”. Minulle uutena asiana uutisissa kerrottiin tänään, että maailman hyönteismassa (kaikkien hyönteisten kokonaispaino) pienenee joka vuosi 2.5 %:tia. Tällä vauhdilla viimeinen hyttynen kuolee sukupuuttoon alle sadassa vuodessa, onneksi ei tarvitse olla kokemassa sitä itse. Taitaa viimeistä hyttystä olla lätkimässä hengiltä täällä nyt kirjoittavista vain fiksu nuorimies Jimi Aalto (11 v) hänkin jo lähes satavuotiaana ukkona.
|