Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Jäämeren rata todettiin kannattamattomaksi-asia torpattiin lopullisesti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pave Saarinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« : Helmikuu 11, 2019, 13:34:05 »


http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161366/LVM_2_2019_Jaameren_rata.pdf?sequence=1&isAllowed=y

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161366/LVM_2_2019_Jaameren_rata.pdf?sequence=1&isAllowed=y
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2019, 16:41:38 »

Melko vahvasti sanottu tuo lopulliseksi luonnehdinta.

Ei sillä, olen vaatimattomine tietoineni ollut alusta pitäen komitean lopputuloksen kanssa samaa mieltä. Jos koillisväylä aukeaa, niin siltikin Kiinan ja Keski-Euroopan välisen rahdin telaaminen Barentsinmeren rannalla juniin ja sitten ajaminen Keski-Eurooppaan kuulostaa liian kalliilta ja vaikealta. Valtavat konttilaivat ajavat erittäin halvalla edelleen sinne Rotterdamin, Hampurin ym. satamiin.

Kun yhteen suureen konttilaivaan menee 20.000 TEU:ta eli 20.000 kpl 20-jalan konttia. Jos suomalainen konttijuna ottaa vaikka 20 konttia niin junia tarvitaan tuhat per yksi laiva. Taitaisi olla tukossa koko rata vähemmästäkin.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2019, 20:54:34 »

Itsekin tästä kirjoitin toiseen ketjuun. Huuhaata koko touhu.

Luin jostain, että tuloillaan on jo 24 000 teun aluksia. jos nämä kontit lastataan junanvaunuihin niin junan pituudeksi tulee minun laskujeni mukaan noin 144 kilometriä. Joku fiksumpi voi laskea kuinka monta normijunaa se tekee, ja minkälaisen ratakapasiteetin se vaatii Jäämereltä Keski-Eurooppaan. Se taitaa vaatia omat kiskonsa koko matkalle, nehän voidaan rakentaa samantien 1435 leveiksi, jäisi se välipulaus ainakin pois. Kun konteista vain osassa on ns. Mepa lastia (mikä on täyttöaste?, Nykin satamassa tyhjät kontit ovat 3 suurimman "vientiartikkelin" joukossa), niin paljon liikkuisi tyhjiä kontteja takaisin Jäämerelle ja satamakapasiteetissa tämäkin pitäisi huomioida.
   
Mutta kaikkinensa, huuhaata koko touhu. Taitaa olla vain lappilaisten poliitikkojen "märkä uni", kuin myös joidenkin R-harrastajienkin. Käsittääkseni tällaisen laivan purkaminen kestää päivätolkulla, ja entäs sitten kuin näitä on tulossa/menossa toinenkin samanmoinen?. Jos tulossa ja menossa on kaksi alusta suuntaansa, niin junaa on liikkeellä noin 600 kilometriä.
tallennettu

Skiffari 40
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2019, 23:45:50 »

Ja voihan toki olla, että yleisistä syistä joudutaan tulevaisuudessa toteamaan huuhaaksi myös massiivinen krääsänkuljetus mantereilta toisille.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2019, 01:30:31 »


Ote em. selvityksestä:  Tässä on Suomen lainsäädännössä edellytettäviä v a i n  t ä r k e i m p i ä  lupia. + lukuisat ”nippelinappelijutut”  päälle. Ja kaikista syntyy vuosien valitusketjuja.

”Luonnonsuojelulain mukaiset luvat • lupa maa-ainesten ottoon • maisemointilupa • muinaismuistolain edellyttämä kulkulupa ja -ilmoitus suojelluilla alueilla • rakennuksen purkulupa • rakennuslupa • julkisten teiden suunnittelulupa • tasoristeyslupa • lupa vähäiselle rakentamiselle • tutkimuslupa • tutkimusoikeus • ympäristönsuojelulain edellyttämät ympäristölupa ja ilmoitukset • vesilain edellyttämä lupa (Aluehallintovirastosta) • Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset • karttojen, ilmakuvien ja muiden kuvien julkinen käyttölupa  ja lupa liikkua ja toimia rautatiealueella”.

Sitten on vielä kaikki Norjan (ei kuulu EU:n) vastaavat  lainsäädäntöjutut ja EU:n tunnetusti simppelit määräykset. Ja koska Norjan on tarkoitus (onko tässä  muuten mitään järkeä Norjan näkökulmasta katsoen) hyödyntää (alkaa pohjoisen kassilohi liikkua vinhasti maailmanmarkkinoille) ratayhteyttä omissa Etelä-Pohjois suuntaisissa kuljetuksissaan, niin tämän johdosta Ruotsiltakin täytyy saada lupia ja sovittaa ne heidän lainsäädäntöönsä.

Ja koska tästä muodostuu nykyaikainen raideyhteys Natomaa (kulku eiNatomaiden Suomen ja Ruotsin läpi ei nykykäytännöillä ole mikään ongelma) Norjan sydänmailta (Atlannin rannan satamista) ”kivenheiton” päähän Venäjän pohjoisesta Natorajasta niin heiltäkin tarvitsee ”pyytää lupa”. Sitä pyydetään, mitään ei kuulu, mutta pohjoiselle jäämerelle ja Muurmanskin seudulle pelmahtaa mielipiteen ilmaisuksi äkisti 3 uutta ydinsukellusvenettä, 2 ohjusristelijää, 60 hävittäjälentokonetta, Merijalkaväkidivisioona, taisteluhelikopteriprikaati ja ”repullinen” uusia ohjuksia. Ja Puuttiini hymyilee leveästi taustalla.

Lisäksi käsittääkseni laivaväylän käyttö edellyttää täydet luvat Venäjältä, ja he ovat ilmoittaneet jo etukäteen että mm. jäämurtaja/väyläpalveluita hoitavat vain venäläiset tahot. Mikä on niiden hinnoittelu ja saatavuus pidemmällä aikajaksolla?  Jäänmurtajat kun luokitellaan mm. Usassa sotalaivoiksi.

Kenen on tarkoitus hankkia ja omistaa tarvittavat (tuhannet?) konttivaunut, Sama koskee vetokalustoa senhän pitää olla Suomeen sopivaa, kuka sen hankkii ja sitä ylläpitää?. Ja Balttiaan tarvitaan sitten omat veturit. Ja mitäs sitten kun velivenäläinen sanoo niet.

Ja vielä lopuksi, ja jos tähän tyhmyyteen kuitenkin lähdetään, niin eikö olisi järkevämpää johtaa rata kulkemaan Keski-Eurooppaan Ruotsin kautta, voitais mennä 1435 mm leveydellä ja yhteyskin taitaa olla pientä hienosäätöä vaille valmis. Tyhmä kysymys, onko mahdollista rakentaa rata kahdelle eri raideleveydelle, jos on, niin saataisiin Torniosta raidehaara eteläiseen Suomeen. Tässä vaihtoehdossa pystyttäisiin lisäksi hyödyntämään tehokkaasti jo olemassa olevaa Eurooppalaista 1435 mm konttivaunukalustoa.

Tallä ratalinjauksella saataisiin kätevästi ”tiputettua” matkan varrella kontteja Suomeen, Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Balttiaan, Puolaan (sen tunnelin kautta) ja miksei myös Venäjälle Vainikkalan kautta. Ja jos asiaa hoidetaan hyvässä yhteishengessä, niin onhan heillä jo omakin raideyhteys Jäämerelle, jota he voivat hyödyntää, heidän konttinsa erotettaisiin omiin ”1520 mm” juniinsa jo satamassa ja junat kulkuun Muurmanskin rataa etelään päin. Näiden maiden väestöpohja on noin 200 miljoonaa +/- jotain (jos lasketaan karkeasti 100 miljoonaa Venäläisistä asuvaksi Euroopan vaikutusalueella) joten konttimäärä joka menee Tanskasta Saksaan tippuu aika tavalla, ja siitä alaspäin taas ratakapasiteettiä vastaavasti vapautuu runsaasti. Junat alkavat kulkemaan vain hieman eri suuntiin/tavalla. Liikenne jakaantuu lisäksi tasaisemmin kun ei ole muutamaa (Hampuri ja Rotterdam) ”sumppua”. Balttian tai Venäjän kautta on kätevää kuljettaa kontteja myös Valkovenäjälle (9.5 Miljoonaa asukasta) ja Ukrainaan (45 miljoonaa asukasta), eli sinne minne 1520 mm kiskot nyt johtavatkin?.

Eli suurimmat hyötyjät olisivat edellämainitut maat. Pitkä merimatka etelän kautta jäisi pois samoin kuin konttien välipurku ja uudelleenlastaus pienempiin konttilaivoihin (2000 teuta?) Euroopan suurissa konttisatamissa.ja laivakuljetus määräsatamaansa. Eli lopputulos voisi olla vaikka kaksiosainen. Läntinen 1435 mm reitti Ruotsin kautta ja itäinen 1520 mm reitti Suomen/Venäjän kautta. Yhteistä olisi rata Torniosta ylöspäin, siitä alaspäin rata-asiat ovat jo aikalailla kunnossa.

Kyllähän on aivan selvä että jos tätä ratahanketta aletaaan tosissaan viemään eteenpäin, niin kyllä se pitää tarjota Puutinille ”kultalautasella” jolla hänellekkin on varattu kunnon kakkusiivu ja kahvikonjakit päälle. Mutta kaikkinensa, taitaa olla parasta alkaa odotella tämän(kin) asian kohdalla Puuttinin jälkeisiä aikoja.

Tässä pitää ottaa nykytiedon mukaan myös huomioon melu/tärinä haitat joita on koitunut venäläisten hiilijunien tiimoilta itärajalta Poriin. Jos kulkunopeuksia joudutaan tiputtamaan raskailla konttijunilla oleelisesti, niin ollaan kyllä isossa pulassa lisäliikenteen suhteen. Jos tehdään aivan uutta rataa kaikkine uusine tukirakenteineen, niin saako sen tehtyä kuinka paljon paremmin melua/tärinää sietäväksi vanhempiin systeemeihin verrattuna?.

Petri on aivan oikeassa, kyllä tulee vielä tällä menolla ihmiskunnalle ns. ”pää vetävän käteen”. Minulle uutena asiana uutisissa kerrottiin tänään, että maailman hyönteismassa (kaikkien hyönteisten kokonaispaino) pienenee joka vuosi 2.5 %:tia. Tällä vauhdilla viimeinen hyttynen kuolee sukupuuttoon alle sadassa vuodessa, onneksi ei tarvitse olla kokemassa sitä itse. Taitaa viimeistä hyttystä olla lätkimässä hengiltä täällä nyt kirjoittavista vain fiksu nuorimies Jimi Aalto (11 v) hänkin jo lähes satavuotiaana ukkona.
tallennettu

Skiffari 40
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2019, 00:03:19 »

Olishan siellä jäistä vapaa satama johon olisi mahdollista ajattaa todella suuriakin laivoja. Suuret visiönäärit kuitenkin ajattelevat asiaa aivan vääristä lähtökohdista. Strateginen ulottuvuus yhdellä radalla ja yhdellä satamalla, ei hitto...

Sitten tää konttiajattelu, no laivoissa kulkee muutakin kuin kontteja kaukoidästä pohjoisten napa-alueiden kautta. Suomestakin kai viedään ja tänne myös tuodaan jotain muutakin ku konteissa kuskattavaa krääsää. Krääsän kilohinta kestää kyllä suuretkin kuljetuskustannukset. Kyllä se sun tilaamas kiinalainen töllötin tänne saapuu vaikka rekalla.

Tälläkin hetkellä lojuu suuri määrä tarpeetonta jäänmurtajakalustoa tyhjänpanttina, ja kun tulee oikein paha jäätalvi niin se ei siltikään riitä ja tavaraliikenne lähes pysähtyy.

Eihän Suomen Lappiin mahdu yhtä junanrataa kun saamelaiskäjien mielestä saattaa juna ajaa ne kymmenen poroa hengiltä joita ei petoeläimet ole saaneet syötyä. Kuka pääsee äänestämään tai osallistumaan saamelaiskäräjille? Etnisesti puhdasrotuinen saamelainen. Onhan noita rotuopillisia kärhämiä siellä jo käyty.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2019, 19:24:40 »

Tälläkin hetkellä lojuu suuri määrä tarpeetonta jäänmurtajakalustoa tyhjänpanttina, ja kun tulee oikein paha jäätalvi niin se ei siltikään riitä ja tavaraliikenne lähes pysähtyy.

Ei ole sellaisia talvia ollut sitten 60-luvun.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Jäämeren rata todettiin kannattamattomaksi-asia torpattiin lopullisesti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina