Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« : Helmikuu 13, 2019, 17:11:52 » |
|
Viikonlopun junamatkalla kuopiolainen ystäväni kysyi minulta lyhyintä henkilöjunien pysähtymismatkaa. En tiennyt ja hän väitti sen olleen Kuopion ja Rättimäen seisakkeen välisen 700-800 metriä. Pitääkö paikkansa?. Samalla matkalla toinen ystävä kyseli Lentävän Kalakukon lähtöasemaa ja sanoi sen olleen Kouvola eikä Helsinki kuten vastasin. Tämä oli ilmeisesti ollut kysymyksenä 1950-luvulla radion Viisasten kerhossa ja hän väitti muistavansa oikean vastauksen. Onkohan tähän joku selitys?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2019, 17:38:23 » |
|
Viikonlopun junamatkalla kuopiolainen ystäväni kysyi minulta lyhyintä henkilöjunien pysähtymismatkaa. En tiennyt ja hän väitti sen olleen Kuopion ja Rättimäen seisakkeen välisen 700-800 metriä. Pitääkö paikkansa?. Samalla matkalla toinen ystävä kyseli Lentävän Kalakukon lähtöasemaa ja sanoi sen olleen Kouvola eikä Helsinki kuten vastasin. Tämä oli ilmeisesti ollut kysymyksenä 1950-luvulla radion Viisasten kerhossa ja hän väitti muistavansa oikean vastauksen. Onkohan tähän joku selitys?
Rättimäen seisakkeen ja Kuopion (nykyisen) aseman välinen etäisyys on 1,32 km. Lyhyempiä etäisyyksiä löytyy esim. Kotkan asema - Kotkan satama (804 metriä).
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2019, 06:36:19 kirjoittanut Jukka Voudinmäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2019, 18:00:02 » |
|
Pääkaupunkiseudulta löytyy useita lyhyitä henkilöasemien välejä: - Huopalahti - Valimo 745 m - Valimo - Pitäjänmäki 994 m - Martinlaakso - Vantaankoski 861 m
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2019, 18:11:33 » |
|
Näin varmaan on nykyään, mutta kysymykseni jäi ajallisesti vähän epäselväksi, hän muisteli omaa lapsuuttaan 50-luvulla Rättimäen vieressä ja sen aikaisia välimatkoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2019, 21:01:27 » |
|
Näin varmaan on nykyään, mutta kysymykseni jäi ajallisesti vähän epäselväksi, hän muisteli omaa lapsuuttaan 50-luvulla Rättimäen vieressä ja sen aikaisia välimatkoja.
Tämä ei valitettavasti paljoa muuta tilannetta: Esimerkiksi Strömbergin seisakkeen (avattu 1.12.1949) ja Pitäjänmäen laiturin (avattu 1.9.1903) välimatka on ollut vain 550 metriä. Vanhoja rataosaluetteloita pääsee muuten tutkimaan täällä vorgissa sivulta http://vaunut.org/haku vasemman laidan rataosa-hakutoiminnon kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2019, 23:43:54 » |
|
Tuo Kalakukko-muistikuva tuntuu oudolta. Kyllähän Lentävä Kalakukko oli 1950-luvulla tunnettu nimenomaan Helsinki-Kuopio-Helsinki-pikajunana, sittemmin matkaten Kontiomäelle asti. Vai onko jollakin pula-aikataulukaudella jouduttu lyhentämään reittiä, ja tämä napattu Komppa-kysymykseksi Viisasten kerhoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2019, 00:32:32 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #7 : Helmikuu 14, 2019, 08:28:41 » |
|
Tuo Kalakukko-muistikuva tuntuu oudolta. Kyllähän Lentävä Kalakukko oli 1950-luvulla tunnettu nimenomaan Helsinki-Kuopio-Helsinki-pikajunana, sittemmin matkaten Kontiomäelle asti. Vai onko jollakin pula-aikataulukaudella jouduttu lyhentämään reittiä, ja tämä napattu Komppa-kysymykseksi Viisasten kerhoon.
Entäpä jos kyse oli 'palapelijunasta', eli junasta joka jaetaan matkan varrella ei määräasemille. Esim S 9 Helsinki Joensuu, siinähän on mukana myös S69 vaunusto Kajaaniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2019, 10:02:20 » |
|
Tuo Kalakukko-muistikuva tuntuu oudolta. Kyllähän Lentävä Kalakukko oli 1950-luvulla tunnettu nimenomaan Helsinki-Kuopio-Helsinki-pikajunana, sittemmin matkaten Kontiomäelle asti. Vai onko jollakin pula-aikataulukaudella jouduttu lyhentämään reittiä, ja tämä napattu Komppa-kysymykseksi Viisasten kerhoon.
Yleisimmin Kalakukkona lienee pidetty junaparia P75/76 ja kyllähän se kulki 50-luvulla ja vielä 60-luvun alkupuolellakin nimenomaan Helsingin ja Kuopion välillä paitsi juhlapyhinä oli jatko vielä Kuopiosta eteenpäin. Tosin Kouvolassa vaihdettiin tietysti veturia ja tehtiin vaunuston kokoonpanoonkin muutoksia, joten saattoihan joku tarkkailija ajatella, että Kouvolasta jatkoi Kuopioon uusi juna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #9 : Helmikuu 14, 2019, 16:34:45 » |
|
Keskustelu koski Viisasten kerhon kysymystä, joten aloin itse ajatella, että ehkä kyseessä oli tosiaan kompakysymys ja kysyttiinkin laulun junan lähtöasemaa ? Jos jotakuta kiinnostaa, niin laulusta on myös uudempi englanninkielinen versio: https://www.youtube.com/watch?v=8Ebw9uL7DKA
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2019, 18:45:37 » |
|
Lentävä Kalakukko oli tosiaan päiväpikajuna HKI_KUOPIO_HKI. Esa Pakarinen laulussaan ja elokuvassa Lentävä Kalakukko esitti Kalakukkona yöpikajunaa 71. "Aamusella vettä Kallasta juopi, tarkoitti veturin vesittämistä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 15, 2019, 08:38:07 » |
|
Lentävä Kalakukko oli tosiaan päiväpikajuna HKI_KUOPIO_HKI. Esa Pakarinen laulussaan ja elokuvassa Lentävä Kalakukko esitti Kalakukkona yöpikajunaa 71. "Aamusella vettä Kallasta juopi, tarkoitti veturin vesittämistä."
Ei vaan käsittääkseni Helsinki - Joensuu yöjunaa. Osa junastahan meni Kuopioon (Juna jaettiin Pieksämäellä). Parikkala - Onkomo -oikoradan valmistuttua tuon junan periaatteesa P73. Tuo lähtöaika Helsingistä sekä elokuvassa näkyvä Pieksämäeltä lähtevät junat tukevat tätä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #12 : Helmikuu 15, 2019, 14:17:45 » |
|
Lentävä Kalakukko oli tosiaan päiväpikajuna HKI_KUOPIO_HKI. Esa Pakarinen laulussaan ja elokuvassa Lentävä Kalakukko esitti Kalakukkona yöpikajunaa 71. "Aamusella vettä Kallasta juopi, tarkoitti veturin vesittämistä."
Ei vaan käsittääkseni Helsinki - Joensuu yöjunaa. Osa junastahan meni Kuopioon (Juna jaettiin Pieksämäellä). Parikkala - Onkomo -oikoradan valmistuttua tuon junan periaatteesa P73. Tuo lähtöaika Helsingistä sekä elokuvassa näkyvä Pieksämäeltä lähtevät junat tukevat tätä. Kyllä Lentäväkalakukko oli Kuopio-Helsinki välillä liikennöivä pikajuna. Jos junasta on Pieksämäellä poikinut myös Joensuuhun, niin se on eri juna. (Kallavesi on Kuopiossa.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2019, 14:34:21 » |
|
Kyllä Lentäväkalakukko oli Kuopio-Helsinki välillä liikennöivä pikajuna. Jos junasta on Pieksämäellä poikinut myös Joensuuhun, niin se on eri juna. (Kallavesi on Kuopiossa.)
Teppo tarkoittanee, että elokuvan juna olisi ollut Joensuun yöjuna. Yleensä toki Kontiomäen yöjuna P71 ja Joensuun yöjuna P81 kulkivat omina juninaan mutta 50-luvun alkupuolella Korean suhdanteen aikaan on tosiaan ollut sellainenkin vaihe, että nämä junat kulkivat yhdistettynä, jolla varmaankin pyrittiin helpottamaan Savon radan ruuhkia. Elokuva näyttäisi olevan vuodelta 1953, joten kuvaukset lienee tehty 1951-1952. Siinä mielessä väitteessä voisi olla perää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|