Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« : Maaliskuu 03, 2019, 01:41:46 » |
|
Metsämonttu ensisijaisesti, koska siellä on vieläkin raiteita näkyvissä, kiinnostaa. Samoin Aijala ja tottakai Orijärvi, mutta jälkimmäisestä piti löytyä joku kattava kartoitus, ei löytynyt. Yksi linkki kyllä tarjosi pseudokieltä monta sivua.
Jokainen kaivos on dokumentoitu geologien värikynäaikaan ja varmasti tarkasti, itse alalla olleena, mutta missä ne kuvat ovat? Valtion firmakin.
Mä en ikinä usko, että Metsämontun maanpäälliset K8-12 rillit olisivat olleet tuotantoraiteita vaan jotain vaunujen siivoukseen käytettyjä. Tuolloin jo kaivoksissa oli K22-30 raudat.
Nosto on siellä varmaan ollut vanhassa kuilussa loppuun saakka junanvaunuista nostokoneeseen, samoin uudessa kuilussa, mutta väliin tulleet kumipyörät (Euclid R15) ovat varmaan vieneet ylisuuria rikastamolle. Harvinainen kaivos, ei esimurskia maan alla.
Euclid R15 on kauhee. Olen ajanut Leyland-versiota, jossa on noin 20 litran kone ja noin 130 heppaa. Kantavuus 15 t. 7 vaihdetta eteen ja 2 taakse. Omapainoa 15 t.
Oli myös GM-versio 8V-71. Tonnin kevyempi ja tuplateho. En lähtisi nauramaan kenellekään GM-dieselille.
Paraisilla 1978 alkaen Euclid R50. 16V-71 550 heppaa. Maailman paras dieselmoottorin käyntiääni.
|