Mä olen nähnyt kun Dv12-pari rapu junansa kanssa oli juuttunut lumihankeen vaihtotöissä. Sitä lunta oli sen junan tai mikä vaihtotyöyksikkö olikaan, niin todella iso kasa veturin edessä. Junanrat(se lelujuttu?) ei aivan helposti tukkeudu siten ettei junat sitä pitkin pääsisi liikkumaan, jos vaan on liikennettä jolla on liike-energiaa. On jo melko ilkeä kokemus olla tasoristeyksessä jonka autotie on jo aurattu ja aiheutettu isot aurausvallit rautatielle. Siitä kuulu vaan semmonen kaksosainen tämähdys ja kauhee määrä lunta lentää. Joku aura vielä nokalle niin rautatien suoja-aluetta voiskin hieman suurentaa.
Täällä oli yksi talvi sellainen ettei ratoja ollenkaan aurattu. Ton juuttumisen jälkeen oli Lohjan ratapiha kyllä aurattu, mutta linja jäi edelleen ilman aurausta. Junat kyllä kulki, mutta en osaa arvioida minkälainen suistumisriski tuosta aiheutui.
Mä en halua että yksikään myrkkypytty velton kunnossapidon takia suistuu kiskoilta. Juniahan tuosta on kulkenut jo satavuotta ennen mun syntymää ja saavat tietenkin kulkea, mutta eivät suistua kiskoilta. Vanhan päälirakenteen aikana on yksi mun elämäni aikana suistunut ja yksi uuden asentamisen aikana.
Aina on uusi kakarasukupolvi tunkemassa kiskoille mitä ihmeellisempää tavaraa, usein olen saanut kakaroita kiinni moisesta toiminnasta je kertonut että noi junat kuljettaa ties mitä myrkkyjä ja ei ole yhtään kiva jos iso myrkkysäiliö hajoaa ja me kaikki radan varressa asuvat kuollaan. Vaikka asia ei näin yksiselitteisen synkkä olekkaan, niin romun kuskaminen radalle on loppunut. Ne saa pyöriteltyä todela isoa romua siihen kiskojen väliin. Niille on vaan parempi nätisti jutella ja kertoa vaikka että voi laittaa kolikon kiskoilla tai jotain pientä.
Ite laitoin faijan it-muiston radalle, oli joku luokka 50.BMG patruuna. Ensimmäisellä kerralla tärinä pudotti sen, mutta sitten ymmärsin teipata sen kiinni. Pamahdus oli todella kauhee. Olin innovaativinen ilkiö