|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1243
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2019, 16:51:15 » |
|
Joudutaankohan Nokialle nyt sitten rakentamaan toinen laituri raiteelle kaksi? Muistaakseni jossain selvityksessä luki, että Nokian ja Tampereen välinen lähijunaliikenne vaatisi Nokialle toisen laiturin jotta lähijunat ja Porin IC:t pystyvät kohtaamaan Nokialla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1459
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2019, 06:28:48 » |
|
Valtio antaa oikein vaaliapetta vaalikarjalle, saadaan ihan museoliikennettä omalla lippujärjestelmällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2019, 07:47:14 » |
|
Valtio antaa oikein vaaliapetta vaalikarjalle, saadaan ihan museoliikennettä omalla lippujärjestelmällä. Asun Toijalassa ja käyn viikottain sekä Nokialla että Tampereella. Minulle ja kaikille paikallisille tuttavilleni, joilta olen asiasta kysynyt, on aivan yksi hailea millä romuilla sitä liikennettä aletaan ajaa, kunhan aletaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2019, 09:08:43 » |
|
Valtio antaa oikein vaaliapetta vaalikarjalle, saadaan ihan museoliikennettä omalla lippujärjestelmällä. Toisaalta ns. pilotin julistamisesta ja hakemusten jättämisen alkamispäivämäärästä on ainakin pari vuotta. Nyt kun päätökset on tehty, monet hakemukset jäivät toteutumatta. En pitäisi tätä sen johdosta "vaalimakkarana" kansalle. Päinvastoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2019, 14:32:44 » |
|
Painetussa Karjalaisessa oli että kalustopula estää lisäämästä vuoroja. Imatrankosken junissa valitettavasti ei ollut kalustopulaa aikanaan. http://vaunut.org/kuva/101711Se olisikin, jos Tampereen paikallisliikennettä ryhdyttäisiin ajamaan sinisillä makuuvaunuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2019, 14:40:08 » |
|
Tampereelta Vilppulaan kulkevat uudet vuorot päättyvät ilmeisesti Vilppulaan eivätkä jatka Haapamäelle. Keuruun kunta ei muistaakseni ollut kiinnostunut rahoittamaan paikallisjunia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2019, 13:52:37 kirjoittanut Vesa Höijer »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1459
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2019, 14:54:22 » |
|
Tampereelta Vilppulaan kulkevat uudet vuorot päättyvät ilmeisesti Vilppulaan eivätkä.jatka Haapamäelle. Keuruun kunta ei muistaakseni ollut kiinnostunut rahoittamaan paikallisjunia.
Jatkavat itseasiassa Jyväskylään. Keuruu ei maksa mitään.
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1459
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2019, 06:36:08 » |
|
Mistähän LVM ja VR aikovat hankkia kaluston tuolle lisäliikenteelle? Käytössä olevat Sm2:t lähes riittävät nykyiseen liikenteeseen, usein korvaavat huollossa (?) olevia Sm4:a, jolloin joudutaan lyhentämään runkojen lukumääriä = asiakaspaikkoja. Dm12:a korvataan lähes viikoittain linja-autoilla. Lienevätköhän kaikki liikenteessä olevat edes liikennöitäivissä olevassa kunnossa? Kuvassa v12926 kohtaa Ähtärissä Tampereelta Seinäjoelle matkaavan H429:n 16.12.2018. Liikennehän on vähäistä tuolla rata-osalla, joten ilman loppu-opasteita matkaavan Dm:n matka lienee turvallista. Korjataan, korjataan, mikäli kunnossapidolle aikaa suodaan - tuskin...
LVM ei tee mitään muuta kuin tilaa ja Monopolilla on kalustoa. Esim. Nokia-Tampere-Toijala liikenteeseen riittää 1-2 sm2-yksikköä, ja toisaalta Keuruun liikenne ei lisäänny kuin yhdellä vuoroparilla joten kalusto ei tule loppumaan. Surullisinta on se että tämän liikenteen kalusto ei tule vielä kahteen vuoteen siirtymään Kalustoyhtiöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 51
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 01, 2019, 11:32:01 » |
|
Surullisinta on se että tämän liikenteen kalusto ei tule vielä kahteen vuoteen siirtymään Kalustoyhtiöön.
Olen saanut jostain lukemasti uutisesta tai tiedotteesta sen käsityksen, että Sm2-kalusto ei ole siirtymässä kalustoyhtiöön, vaan menee romuksi kun VR ei niitä enää tarvitse. Vankkojen osalta tilanne lienee toinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1459
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 01, 2019, 13:50:02 » |
|
Olen saanut jostain lukemasti uutisesta tai tiedotteesta sen käsityksen, että Sm2-kalusto ei ole siirtymässä kalustoyhtiöön, vaan menee romuksi kun VR ei niitä enää tarvitse. Vankkojen osalta tilanne lienee toinen.
Kyllä sekä sm2 että sm4:n sarjan oli tarkoitus mennä kalustoyhtiöön, jossa kalustoyhtiö olisi aloittanut sm2-kaluston uusimisprosessin välittömästi joka olisi kestänyt useita vuosia. Nyt tuota siirtoa on hidastettu ainakin vuodella, joten uuden kaluston hankkiminen ei tule alkamaan edes vuodessa. Joten museokalustolla sitä sitten mennään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 63
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2019, 14:21:53 » |
|
Pikaisen tutkiskelun perusteella näyttäisi siltä, että suurin osa Nokian (ja Toijalan) vuoroista yhdistetään Helsinki–Tampere-lähijunien kiertoon, jolloin näyttää todennäköiseltä, että niissä käytetään Sm4-junia. Jotkut aamun Nokian junat näyttäisivät kuitenkin yhdistyvän sellaisten Riihimäki–Tampere-lähijunien kiertoon, jossa aikataulujen perusteella voisi arvata käytettävän Sm2-junia. Arvauksia toki vain tässä vaiheessa, mutta jos joku on kiinnostunut, voin avata analyysiäni tarkemmin myöhemmin. Tämä Tampereen kokonaisuus on sen verran monimutkainen, etten osaa arvioida, aiheutuuko siitä lisäkaluston tarvetta nykyiseen verrattuna. Muut liikenteen lisäykset (Tpe–Keu, Sk–Äht, Kv-Kts) sen sijaan näyttäisivät olevan kaluston seisonta-aikojen lyhentämisen mahdollistamia eivätkä näin ollen edellyttäisi lisäkalustoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2019, 17:17:37 » |
|
Olen saanut jostain lukemasti uutisesta tai tiedotteesta sen käsityksen, että Sm2-kalusto ei ole siirtymässä kalustoyhtiöön, vaan menee romuksi kun VR ei niitä enää tarvitse. Vankkojen osalta tilanne lienee toinen.
Kyllä sekä sm2 että sm4:n sarjan oli tarkoitus mennä kalustoyhtiöön, jossa kalustoyhtiö olisi aloittanut sm2-kaluston uusimisprosessin välittömästi joka olisi kestänyt useita vuosia. Nyt tuota siirtoa on hidastettu ainakin vuodella, joten uuden kaluston hankkiminen ei tule alkamaan edes vuodessa. Joten museokalustolla sitä sitten mennään. Jaa että uutta pitäisi saada - millähän rahalla? Eikö penkin kuosi miellytä vai pitäisikö ulkomuodon olla virtaviivaisempi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1459
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 02, 2019, 07:36:45 » |
|
Jaa että uutta pitäisi saada - millähän rahalla? Eikö penkin kuosi miellytä vai pitäisikö ulkomuodon olla virtaviivaisempi? Ehkä Pohjolan Rautatiet Oy:ssä olevat 70 miljoonaa euroa riittää alkupääomaksi, jonka avulla voidaan uusi kalustohankinta aloittaa. Sm2:sta puuttuu esteettömyys ja ilmastointi, jonka myös LVM on todennut sopimuksessaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 04, 2019, 07:48:42 » |
|
Mistähän LVM ja VR aikovat hankkia kaluston tuolle lisäliikenteelle? Käytössä olevat Sm2:t lähes riittävät nykyiseen liikenteeseen, usein korvaavat huollossa (?) olevia Sm4:a, jolloin joudutaan lyhentämään runkojen lukumääriä = asiakaspaikkoja. Dm12:a korvataan lähes viikoittain linja-autoilla. Lienevätköhän kaikki liikenteessä olevat edes liikennöitäivissä olevassa kunnossa? Kuvassa v12926 kohtaa Ähtärissä Tampereelta Seinäjoelle matkaavan H429:n 16.12.2018. Liikennehän on vähäistä tuolla rata-osalla, joten ilman loppu-opasteita matkaavan Dm:n matka lienee turvallista. Korjataan, korjataan, mikäli kunnossapidolle aikaa suodaan - tuskin...
Dm12:n kapasiteettia voisi lisätä käyttämällä Eil-vaunuja mottien liitevaunuina. Viikonlopun ruuhkahuippujen veto-veto -yhdistelmät voisi näin korvata veto-liite -rungoilla, jolloin motteja riittäisi useampiin vuoroihin.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2216
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2019, 09:44:05 » |
|
Mistähän LVM ja VR aikovat hankkia kaluston tuolle lisäliikenteelle? Käytössä olevat Sm2:t lähes riittävät nykyiseen liikenteeseen, usein korvaavat huollossa (?) olevia Sm4:a, jolloin joudutaan lyhentämään runkojen lukumääriä = asiakaspaikkoja. Dm12:a korvataan lähes viikoittain linja-autoilla. Lienevätköhän kaikki liikenteessä olevat edes liikennöitäivissä olevassa kunnossa? Kuvassa v12926 kohtaa Ähtärissä Tampereelta Seinäjoelle matkaavan H429:n 16.12.2018. Liikennehän on vähäistä tuolla rata-osalla, joten ilman loppu-opasteita matkaavan Dm:n matka lienee turvallista. Korjataan, korjataan, mikäli kunnossapidolle aikaa suodaan - tuskin...
Dm12:n kapasiteettia voisi lisätä käyttämällä Eil-vaunuja mottien liitevaunuina. Viikonlopun ruuhkahuippujen veto-veto -yhdistelmät voisi näin korvata veto-liite -rungoilla, jolloin motteja riittäisi useampiin vuoroihin. Riittääkö moottorivaunujen teho moiseen? Entä vaunujen lämmitysenergian saanti? Kytkimet? Jarrulaitteet?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 04, 2019, 10:56:23 » |
|
Mistähän LVM ja VR aikovat hankkia kaluston tuolle lisäliikenteelle? Käytössä olevat Sm2:t lähes riittävät nykyiseen liikenteeseen, usein korvaavat huollossa (?) olevia Sm4:a, jolloin joudutaan lyhentämään runkojen lukumääriä = asiakaspaikkoja. Dm12:a korvataan lähes viikoittain linja-autoilla. Lienevätköhän kaikki liikenteessä olevat edes liikennöitäivissä olevassa kunnossa? Kuvassa v12926 kohtaa Ähtärissä Tampereelta Seinäjoelle matkaavan H429:n 16.12.2018. Liikennehän on vähäistä tuolla rata-osalla, joten ilman loppu-opasteita matkaavan Dm:n matka lienee turvallista. Korjataan, korjataan, mikäli kunnossapidolle aikaa suodaan - tuskin...
Dm12:n kapasiteettia voisi lisätä käyttämällä Eil-vaunuja mottien liitevaunuina. Viikonlopun ruuhkahuippujen veto-veto -yhdistelmät voisi näin korvata veto-liite -rungoilla, jolloin motteja riittäisi useampiin vuoroihin. Riittääkö moottorivaunujen teho moiseen? Entä vaunujen lämmitysenergian saanti? Kytkimet? Jarrulaitteet? Tietääkseni moottorivaunujen Tsekkiversiolla vedetään liitevaunuja, joten tehon pitäisi riittää. Liitevaunuihin tarvittaisiin sopivat kytkimet ja sähkönsyöttö, mutta luulisi tuon tulevan halvemmaksi kuin uusien moottorivaunujen tilaaminen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 04, 2019, 14:51:35 » |
|
Se on sitte ihanku rupeais vetämään 130hv Kontio-Sisulla 100tonnin puuyhdistelmää..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 04, 2019, 19:28:04 » |
|
Dm12:n kapasiteettia voisi lisätä käyttämällä Eil-vaunuja mottien liitevaunuina. Viikonlopun ruuhkahuippujen veto-veto -yhdistelmät voisi näin korvata veto-liite -rungoilla, jolloin motteja riittäisi useampiin vuoroihin.
Aika rohkea ajatus. Teknisesti ottaen tuo yhdistelmä menee liikaa rakenteluksi. Tuohon tarkoitukseen kuitenkin sopisi eräs olemassa oleva veturisarja tyyppiä Dr16.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #22 : Huhtikuu 04, 2019, 20:41:49 » |
|
Varmastikin tämä veturivaihtoehto on sopivampi sinne missä se voi tulla kyseeseen eli vuoro ajaa välillä suuntaa vaihtamatta suurehkojen asemien välillä. Suomeen tehtyä vankkaa ei varmaankaan ole suunniteltu hallitsemaan varmasti mitä tahansa liitevaunua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 04, 2019, 21:01:46 » |
|
Varmastikin tämä veturivaihtoehto on sopivampi sinne missä se voi tulla kyseeseen eli vuoro ajaa välillä suuntaa vaihtamatta suurehkojen asemien välillä. Suomeen tehtyä vankkaa ei varmaankaan ole suunniteltu hallitsemaan varmasti mitä tahansa liitevaunua.
Tällaiseen Dm12-junaa korvaavaan veturijunaan laitetaan tietenkin kaksi Dr16-veturia. Yksi molempiin päihin. Niin maailmalla tehdään. Eil-vaunusta ei ehkä kannata lähteä rakentelemaan ohjausvaunua kuitenkaan. Dm12:lle ei tosiaan ole olemassa käypäistä liitevaunua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 04, 2019, 21:38:01 » |
|
Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia? Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten http://vaunut.org/kuva/131285?s=1Mutta olisihan se Dr16 vetoinen Eil runko (tai miksei Ex tai Expt) komea näky!
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|