Kyllä kai nyt Dm12 jaksaa yhden vaunun vetää jos tehoa on 2x301kW ja painoakin on reilu 54 tonnia?
Kytkimille toki pitäisi tehdä jotain jos Eil vaunuja käytettäisiin... Tšekissä useissa moottorivaunuissa on tavalliset ruuvikytkimet henkilövaunujen vetoa varten
http://vaunut.org/kuva/131285?s=1Edelleenkin vaikka Dm12 vaunuissa olisikin tehoa vaunun vetämiseen, niin mitenkä vaunujen lämmitys hoidetaan? Keskustelussa mainitut Eil-vaunut kun vaativat 1,5 kV 50 Hz, jotta niiden lämmiitys toimii. Entä tukeeko Dm12 sarjan jarrulaitteet vaunujen käyttöä?.
Saksassa 628+629 sarjojen moottorivaunuilla vedetään IC vaunuja Niebüll - Dagebüll -radalla. Ja siellä tuo sähkönsaanti on ratkaistu erillisellä agrekaattivaunulla.
Kun pohditaan tehontarvetta, on muistettava, että tuo agrekaattivaunukin painaa.
VR yhtymä Oy on käytännössä romuttanut kaikki yksikkölämmityksellä varustetut teräskoriset päivävaunut, jotenka niistä ei ole iloa tämän ongelman ratkaisuksi.
Ja optioilla on yleensä tietty aika, jona sen voi hyödyntää. Ne eivät ole ikuisia. Jatkosarjaa haikaileville muistutuksena vielä, että myös määräykset ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vaunuja aikanaan hankittaessa.
Se, että verrataan Dm7 kalustoa ja sen tehoja pitäisi huomioida myös kaluston paino. Ja Dm7 junan kiihtyvyys, kokoonpanon Dm7 + liitevaunu, jää jälkeen siitä, mitä nykyliikenteessä edellytetään. Samoin nopeudetkin ovat kasvaneet.