Ensimmäiset kartat on piirretty läpi 1970-luvun peruskartoista. Ovat radan osalta kohtuullisen tarkkoja. Ajoimme päälinjan edestakaisin entisen veturimiehen Urpo Toivosen kanssa 1976 , tässä kommentteja:
- noin km 1: Vaihde Niemen kartanolle, jossa rata päättyi suoraan pajan eteen. Aikaisemmin, puimaladon kohdalla vaihde (myötä) sahalle, siellä vaihde (vasta), josta raide joen rantaan . Tämä oli kartanon saha
- km 10: vaihde (myötä) . Ohtisten lastauspisto ja silta. Mahtui 3 vaunua. Vas. Ohtisten laani
- km 11: soravaihde, vas
- km 11: alun perin 3 nostoa (pukkisiltaa)
- km 12: Vääräjärven halkolaani. vaihde vas., 4 vaunua
- km 12,2: pehkusuon vaihde, lato ja pienennyskoneet, pikkuladot ja 750 mm:n kenttäraiteet
- km 16: Pirttikosken laani. Lastaussilta, josta noin 200 m rataa kohti järveä. Puolivälissä pisto vas., 3 vaunua.
- ”ulkotilat”: Pirttikoski, Kiekku (lastaussilta, ei vaihdetta), Ohtinen
Käytäntöjä:
- Niemen kartanon saha oli ennen aseman sahaa
- käsisignaalit: Punainen lyhty oli
- lastaus: käsin, tukeille pitkät jolut, ja 2 köyttä
- onnettomuudet: ei pahoja. Soravaihteella kerran kisko kaatui koko junan alta. Lahot pölkyt.
- kuivike vietiin Niemen navetalle
- Rehua tuotiin navetalle Kiekkusta ja Pirttikoskelta
- halkolaanilta radan loppuun raskaita paikkoja (mäkiä)
- Kiekkussa ja Kuurilassa umpivaunut ilman pyöriä ruokakoppeina
Pirttikoskelta on kilometrin verran keskimäärin 16‰ nousua. Ehkä pahimmillaan lähes kaksinkertainen, koska veturin maksimikuorma oli kolme vaunua. 3 – 4 km radan loppupäästä oli kiskotettu ”Forssan tieltä” tuoduilla kiskoilla. Yleisesti käytettiin kevyempää 12kg/m kiskoa.
Kuurilan aseman sahan sketsi on myös tehty Urpo Toivosen tukemana. Hän asui lähellä, rautatien varrella Toijalaan päin. Sketsissä on kumulatiivisia piirteitä. Talli 2 oli aluksi myös höyryveturille, myöhemmin se yöpyi muissa nurkissa (5). Tehdas? Oliko tarkoitus perustaa pieni massatehdas?
Liitteenä kuvalinkkejä sivustolle, ja penkkanäkymä vuodelta 1976.
http://vaunut.org/kuva/90059?t=kuuril&tag0=17%7CSekalaiset%7CKapearaiteinen http://vaunut.org/kuva/90060?t=kuuril&tag0=17%7CSekalaiset%7CKapearaiteinenKarttana ote ”Suomen Postikartasta” 1956. 1:750 000 , ja sikäli hauska, että siihen on piirretty kaikenlaisia ratoja. Kaikki nimet ovat postitoimipaikkoja. Merkit: kaupunki-kauppala-kirkonkylä-kylä. Valtatie- A kantatie, muu maantie, kunnan- tai kylätie. Punainen = postiautolinja, harmaa = muu postitie. Postipiirin raja on vihreä. Kun asemalla on nimi, siellä on postitoimipaikka. (MMH kartografinen tsto).