Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #25 : Heinäkuu 03, 2019, 08:18:24 » |
|
Minua kiinnostaisi tietää, miksi ensi sunnuntain "salaisen" ajon aikatauluissa matka kestää 5 tuntia Lahdesta Loviisaan vaikka vain 2 tuntia toiseen suuntaan? Tenderi edellä ajo ei moista eroa selitä!
Mielelläni olisin käynyt pitkästä aikaa kuvaamassa hienoa veturia hienolla radalla, mutta huomasin aikataulut vasta eilen ja sunnuntaiksi on tullut mietittyä jo muita menoja. Olisi mielestäni "harrastajaystävällisempää", jos myös tilausajoista tiedotettaisiin hieman avoimemmin.
Lauantaina Jokioisten Museorautatiellä oli kulussa ulkomaalaisryhmän tilausajo ( https://youtu.be/wUq6TAMv2Vw ). Kyseisen junan miehistöön kuuluneena veikkaan, että suunnassa Lahti - Loviisa (veturi on savupiippu Loviisn Satamaan päin) on tehty useita kuvausajoja menetelmällä: 1) Kuvaajat pois junasta 2) Juna peräytetään kuvauspaikalta näkymättömiin 3) ajetaan kuvausajo 'täydellä höyryllä' 4) Juna peräytetään kuvauspaikalta näkymättömiin 5) ajetaan kuvausajo 'täydellä höyryllä' 6) noudetaan kuvaajat jatkamaan matkaa... Ja tämä toistetaan matkan aikana useita kertoja, niin aikaa kuluu.... Paluumatkalla ei taas ole näitä kuvauspysähdyksiä, koska veturi on silloin tenderi edellä, eikä se kiinnosta kuvaajia. Ja tänään (3.7.2019) näyttää Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna olla jälleen kulussa Loviisan suunnalla mielenkiiintoisella kokoonpanolla Hr1+BT+Foek+Hkb+Gbl+Gbl+Gbl+Gbl. Tuon ulkolaisryhmänhän piti mennä kuvaamaan Haapamäen ympäristöön höyryvetoista tavarajunaa. Ilmeisesti Tk3:n remontti (vertaa http://vaunut.org/kuva/133502) on mennyt pitkäksi huolimatta juhannuksen kokoamistalkoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #28 : Marraskuu 23, 2019, 18:53:36 » |
|
1009-porukka näköjään tänään törmäillyt Helsingissä raiteen 12 päätepuskimeen. Onkohan liikennöitsijä tehnyt asianmukaiset ilmoitukset väylävirastolle, jotta pääsevät tarkastamaan puskimen? Muistaakseni aika hinnakas tuollaisen hydraulisen päätepuskimen tarkastus...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #29 : Marraskuu 23, 2019, 20:02:12 » |
|
1009-porukka näköjään tänään törmäillyt Helsingissä raiteen 12 päätepuskimeen. Onkohan liikennöitsijä tehnyt asianmukaiset ilmoitukset väylävirastolle, jotta pääsevät tarkastamaan puskimen? Muistaakseni aika hinnakas tuollaisen hydraulisen päätepuskimen tarkastus...
Raidetta 12 ovat käyttäneet näemmä lähtiessään Siuntion suuntaan. Reissuja on tehty kaksi, palaten toisella kertaa raiteelle 9 ja toisella 10. Eteenpäin on mällistä huolimatta silti lähdetty aikataulun mukaisesti, eli siinä tilanteessa ei ole ilmeisesti koettu tarpeelliseksi jäädä asiaa enempää tarkastelemaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #30 : Marraskuu 23, 2019, 20:19:41 » |
|
.. tanner ryskää ja aitaa kaatuu ..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #31 : Marraskuu 24, 2019, 00:18:23 » |
|
Ihmekkös tuo törmäily, kun "julian nopeustietojen" asteikko loppuu 220km/h ja 1009 saavuttaa tuon nopeuden käyrästön mukaan hetkessä. Ongelma "juliassa", vaiko tietoinen häirintä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #32 : Marraskuu 24, 2019, 14:27:56 » |
|
Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta. Muistelisin, että Helsingin asemalle peräytettävä juna olisi pysäytettävä hyvissä ajoin (20m ?) ennen päätepuskinta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #33 : Marraskuu 24, 2019, 14:36:49 » |
|
Pysähtymisestä on ollut VR Osakeyhtiön oma sisäinen ohjeensa firman junille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #34 : Marraskuu 24, 2019, 17:59:43 » |
|
Ihmekkös tuo törmäily, kun "julian nopeustietojen" asteikko loppuu 220km/h ja 1009 saavuttaa tuon nopeuden käyrästön mukaan hetkessä. Ongelma "juliassa", vaiko tietoinen häirintä?
Ei liity Juliaan millään tavalla. Kyse on laatuongelmasta nykyisessä tavassa tuottaa sijaintitietoa kuljettajan päätelaitteella...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #35 : Marraskuu 24, 2019, 18:18:58 » |
|
Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta. Tuntien firman turvallisuuskulttuurin tason, en ihmettele, että jättivät raportoimatta. Tapahtuneesta on kuitenkin olemassa kuvamateriaalia, joten eivät voi kiistää tapahtunutta, vaikka varmasti haluaisivatkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #36 : Marraskuu 24, 2019, 18:33:07 » |
|
Finrail Oy:lle (liikenteenohjaus) ei kuulemma ole tullut minkäänlaista ilmoitusta tapahtumasta. Tuntien firman turvallisuuskulttuurin tason, en ihmettele, että jättivät raportoimatta. Tapahtuneesta on kuitenkin olemassa kuvamateriaalia, joten eivät voi kiistää tapahtunutta, vaikka varmasti haluaisivatkin. Onko vaurioiden taso se, että päätypukki ottanut vähän takapakkia vai onko jotain vakavempaa? Jos pukki "vaan" vähän siirtynyt niin ovat voineet miettiä, että mitä pienistä, toteuttipahan pukki tehtävänsä. Tuo ei tietenkään poista sitä, etteikö tapahtuneesta olisi pitänyt ilmoittaa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #37 : Marraskuu 24, 2019, 18:50:23 » |
|
Onko vaurioiden taso se, että päätypukki ottanut vähän takapakkia vai onko jotain vakavempaa? Jos pukki "vaan" vähän siirtynyt niin ovat voineet miettiä, että mitä pienistä, toteuttipahan pukki tehtävänsä. Tuo ei tietenkään poista sitä, etteikö tapahtuneesta olisi pitänyt ilmoittaa...
Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #38 : Marraskuu 24, 2019, 18:55:34 » |
|
Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.
Missä tuosta liikennöitsijän ilmoitusvelvollisuudesta muuten on kerrottu. Tarkoitan siis onko siitä mitään mainintaa muualla kuin VR:n omissa ohjeissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #39 : Marraskuu 24, 2019, 19:16:18 » |
|
Eikös Onnettomuustutkintakeskusella ole meneillään teematutkinta vaihtotyövaurioista? Mahtaisiko tuo kuulua sen piiriin. Siinä voisi selvitä vastaukset myös Pirttilahden kysymyksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #40 : Marraskuu 24, 2019, 20:15:16 » |
|
Hydrauliset päätepuskimet vaativat tarkastuksen pienestä nojaamisestakin. Tämä on varmasti liikennöitsijällä tiedossa, tai ainakin pitäisi olla. Kyseessä on vauhdista riippumatta kuitenkin törmäys esteeseen liikkuvalla kalustolla.
Missä tuosta liikennöitsijän ilmoitusvelvollisuudesta muuten on kerrottu. Tarkoitan siis onko siitä mitään mainintaa muualla kuin VR:n omissa ohjeissa? Voimassaoleva Väyläviraston Jt kertoo asiasta kohdassa 2, "yleistä". Siellä on maininta ilmoitusvelvollisuudesta ratalaitteiden vauriotapauksissa. Lisäksi voisin olettaa, että liikennöitsijän omissa ohjeissa tulee olla vastaavat maininnat ehtona turvallisuustodistuksen saamiselle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #41 : Marraskuu 25, 2019, 22:16:30 » |
|
Kuinka kovasta törmäyksestä on ollut kysymys?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #42 : Marraskuu 25, 2019, 22:48:58 » |
|
Mitä ratalaitteiden vaurioita on syntynyt?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #43 : Marraskuu 25, 2019, 23:25:31 » |
|
Mitä ratalaitteiden vaurioita on syntynyt?
Kokoon puristuvaa päätepuskinta päin on ajettu siten, että päätepuskin on puristunut kokoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #44 : Marraskuu 26, 2019, 08:38:58 » |
|
Kouvolan Sanomien nettisivulla on 25.11. päivätty uutinen https://t.co/nAlbxRbWcO, jonka mukaan Höyryveturimatkat 1009 on menettämässä vaunujen nykyisen säilytysraiteen aikataulukauden vaihtuessa joulukuun puolivälissä. Uutisessa kerrotaan, että myös tallipaikka on edelleen avoimena, ja jos se joudutaan siirtämään nykyisestä paikastaan, niin veturia uhkaa romutus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miska Törö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 17
|
« Vastaus #45 : Marraskuu 26, 2019, 16:02:53 » |
|
Onkohan tämä kuvamateriaali julkisesti nähtävillä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #46 : Marraskuu 26, 2019, 16:43:43 » |
|
Onkohan tämä kuvamateriaali julkisesti nähtävillä?
Oma veikkaus on että kuvamateriaali on esim valvontakameran tallentamaa kuvaa. Jos sitä olisi joku kuvannut niin kai se olisi jo nähtävillä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #47 : Marraskuu 26, 2019, 16:48:29 » |
|
Vai onko kusetusta koko juttu? Sitä paitsi alkaa jo vaikuttaa VR OY:n ja virastojen taholta vittuilulta 1009:ä kohtaan. Edit: jotenkin tuntuu turhalta riidan aiheen hakemiselta taas joku topparin tuuppaaminen jos sillasta edes on tapahtunut..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #48 : Marraskuu 26, 2019, 17:12:56 » |
|
Valokuva on olemassa. Otettu laiturilta päätepuskimen vierestä. Kuvassa näkyy vaunun puskimet painautunerna kiinni päätepuskimeen.
Kyse ei ainakaan minun suunnaltani ole mistään muusta kuin rautatieturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin vaalimisesta. Tämänkaltaisten asioiden esiinnostaminen on suorastaan jokaisen rautatietoimijan velvollisuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #49 : Marraskuu 26, 2019, 17:37:49 » |
|
Siis näin vaunut.org/kuva/84000? Onko nyt varmasti kaikki ilmoitukset, tarkastukset ja raportit tästäkään tehty, vaikka on VR:n juna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|