Dm12-junat taitavat olla lähestymässä käyttöikänsä loppua. Toivottavasti myös sähköistämättömille radoille saadaan uusia lähijunia.
Onhan tuossa Vesä Höjer:n kommentti ihan asiaakin. Vaikka Dm12-junat ovat "vain" 15-vuotiaita, niin paljon vikoja ikään nähden. Tähän on montakin syytä, mutta yhtenä syynä voitaisiin pitää huoltojen vähyydessä. Tehdään vain pakolliset huollot, muuten junat kulkevat, kunnes vikaantuvat.
Toisaalta kun ajatelee voisihan VR kilpailuttamisen yhteydessä pitää varaukseen muutamasta diesel-lähijunasta, mikäli oikeasti tilanne Dm12-junien suhteen huononee.
Mutta asiaan liittyen VR antoi ainakin Ylen haastattelussa
https://yle.fi/uutiset/3-10862012 vihjeen tulevaisuuden lähijunasta, joka voisi olla jopa 2-kerroksinen. Mielenkiintoinen ajatus on myös nopeus, joka voisi uudella kalustolla nousta jopa 200km/h. Minusta järjetön ajatus lähijunalle 200km/h huippunopeus, josta ei suurempaa hyötyä saada, kun nykyisillä vauhdeilla pysähtymisväli on ajassa mitattuna, ainakin Kouvola-Lahti välillä n. 5-7 minuuttia. Pysähdysvälit pitenee Lahdesta Helsinkiin päin mentäessä 10-13 minuuttiin.
Myös junien valmistajat ovat kutakuinkin tiedossa. Montaa valmistajaa ei ole, kun Skoda Transtech on poissa laskuista. jäljelle jää: Alstom(Coradia), CAF(Civity), Siemens(RXX), Bombardier(TWINDEXX). Nämä tuli vastaan tutkiessa valmistajien lähijuna tarjontaa.
VR:n kalustohankinnan ajankohta ei sinällään ole yllätys, Mikäli Suomen junaliikenne vapautetaan kilpailulle. Olisi VR jäänyt muiden operaattoreiden jalkoihin ja sehän ei tullut ministeriön mieleen, ennen kuin joku antoi neuvon miten Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksen valmistelu kannattaa tehdä.