Ennenvanhaan hyvään aikaan kaikki ei ollut niin standardoitua kuin nykyään.
PronssivihreäEsim. vuonna 1896 HbK-, H-, IK- ja Ga-vaunujen tilaussopimuksissa vaunut märättiin maalaamaan pronssivihreällä (bronsgrön). Maaliin sekoitettiin pellavaöljyvernissaa, joka kenties hieman vaalensi sävyä ja antoi pinnalle jonkinasteisen kiillon.
Voi toki olla, että tuohon aikaan Suomessa oli pronssinvihreää maalia vain yhdenlaatuisena ja -värisenä. Myöhempinä vuosina ja ainakin muualla maailmassa Bronze Green -väriä oli kuitenkin jo erilaisia tummuusasteita. Niinpä 1930-luvulla British Standard BS381:ssä määritettiin kolme Bronze Greeniä: 222 Light, 223 Middle and 224 Deep Bronze Green:
https://www.britishstandardcolour.com/ .
Bronze Green on oliivinvihreään pohjautuva tummempi väri. Se oli viktoriaaniseen aikaan varsin suosittu väri esim. silloissa ja kaiteissa.
http://patrickbaty.co.uk/2016/01/09/bronze-green/https://www.e-paint.co.uk/search_colour.asp Haku: bronze green
TummanvihreäVuonna 1881 Vaasan rautatien tavaravaunujen spesifikaatiossa oltiin värin suhteen suurpiirteisempiä:
Vaununkorit maalataan ulkopuolelta tummavihreällä öljyvärillä.MustanvihreäJoskus myöhemmin tavaravaunujen väriksi määritettiin mustanvihreä. Näin oli ainakin vuonna 1918 ja edelleen vuoden 1945 standardissa.
En kuitenkaan puutu nyt VR:n standardeihin, vaan jäljitän varhaisempien värien määrityksiä tai kuvauksia.