|
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 46
|
« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2019, 21:38:25 » |
|
Eikös tästä ole keskustelultu jo parikymmentä vuotta? Aina kohta tulee henkilöjuna, mutta....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2019, 18:19:19 » |
|
Tämä Ylen uutisessa mainittu "uudentyyppinen hybridijuna" on sähkömoottorijuna, jonka TEP70-dieselveturi vetää rajan yli Imatralle.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2019, 10:04:59 kirjoittanut Marko Laine »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2019, 09:47:13 » |
|
Ainakin henkilö, joka oli saanut kutsun RZD:ltä tuohon kutsuvierasjunaan, kertoi että tämän koejunan dieselosuuden hoitaisi TEP70. Mutta hienoahan olisi, jos tuonne saataisiin oikea hybridi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2019, 11:08:36 » |
|
Venäjällä on tavallista, että sähkäriä vetää TEP70. Siksi on helppo olettaa siitä olevan kyse tässäkin tapauksessa. Oikeitakin hybridejä kuitenkin on, ja niitä tuossa luulisi oikeasti käytettävän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2019, 11:48:10 » |
|
2009 jo uutisoitiin, että DT1-hybridijunilla ajettaisiin myös Suomen suuntaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2019, 12:44:18 » |
|
TEP70BS tarkalleen, en ole nähnyt ainakaan itse kuvia TEP70-vedosta. Sortavalaan ja Pihkovaan viedään Lastotškoita normaaliliikenteessä TEP70BS:n hinaamina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2019, 12:45:44 » |
|
2009 jo uutisoitiin, että DT1-hybridijunilla ajettaisiin myös Suomen suuntaan. Tämä on varmaan tarkoittanut Terijoki-Koivisto-Viipuri-rataa, joka sekin on kyllä Suomen suunnalla ja jonne DT1-junilla on ajettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2019, 16:10:38 » |
|
Suomen asemalta lähteville junille tosiaan "Finljandskoe napravlenie". Siinä tuo "napravlenie" kyllä kirjaimellisesti tarkoittaa suuntaa, mutta hieman vähemmän harhaan johtava käännös voisi olla "rataosa" tai ihan vaan "rata". Eli silloin oikea käännös sille, minkä Juhani on lukenut, olisi "DT1-junilla ajetaan myös Suomenrataa". Vastaavasti kuin meillä voi ajaa Savonrataa päätymättä kuitenkaan ikinä Savoon, voi Venäjällä Suomenrataa ajaa päätymättä koskaan Suomeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2019, 17:36:48 » |
|
Toivottavasi maksuton netistä hankittu viisumi kelpaa junassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2019, 20:40:08 » |
|
Toivottavasi maksuton netistä hankittu viisumi kelpaa junassa.
Nykyisten tietojen mukaan ei kelpaa, mutta johtuu siitä että Vainikkala ja Viipuri eivät ole niiden rajanylityspaikkojen joukosssa jossa kelpaisi. Jos juna ylittää rajan Imatran Pelkolan ja Svetogorskin välillä ja Svetogorsk kuuluisi mahdollisiin elektronisia viisumeja sallittuihin raja-asemiin, ja rajatarkastus tehdään junan seistessä asemalla, niin on toki mahdollista että kelpaa. Olisi mielenkiintoisaa tietää miksi Helsinki-Pietari junassa ei kelpaisi? Itse kuvittelisin johtuvan siitä että rajatarkastukset tehdään liikkuvassa junassa ja langaton verkko ei peitä niin hyvin Vainikkalan ja Viipurin välillä että sähköisiä viisumeja voisi tarkistaa lennosta. Toivottavasti jossain vaiheessa kumminkin alkaa kelvata koska olisi se aikamoinen takaisku junaliikenteelle jos autolla, laivalla ja lentokoneea saisi tulla maahan maksuttomalla viisumilla mutta junalla ei. Tai olisiko mahdollista palata takaisin asemilla tapahtuviin rajatarkastuksiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2019, 20:06:00 » |
|
Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2019, 21:28:07 » |
|
Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
Niin se oikeastaan taitaa tapahtua. Mutta pointti on siinä, että se ei kelpaa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 01, 2019, 11:22:35 » |
|
Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
Ei se viisumi ole pelkästään se tulostettava paperilappu, koska sellaisen voi jokainen halutessaan väärentää. Sen aitous pitää tarkistaa jollain sähköisellä lukulaitteella ja arvelen että Allegro-junien rajavartijoilla ei ole sellaista kannettavaa mukanaan joka toimisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2019, 08:51:23 » |
|
Sitten Suomi-Pietari-liikenne siirtyy kokonaan busseihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2019, 10:52:15 » |
|
Sitten Suomi-Pietari-liikenne siirtyy kokonaan busseihin.
Tuskinpa. Aika paljon siitä on liikematkailua, johon tarvitsee joka tapauksessa sen business-viisumin, joka sitten on monikertaviisumi. Junalla Pietariin kestää 3,5 tuntia, bussilla 8. Edestakaisella matkalla matka-aikaero on viisi tuntia. On nopeampaa käydä viisumitoimistolla jättämässä hakemus, sitten uudestaan hakemassa passinsa viisumeineen ja matkustaa junalla Pietariin kuin hankkia nettiviisumi ja mennä sillä. Kun se nettiviisumin hakeminenkin kun vie aikansa, vaikkei toki kovin kauaa. Niin kuin ei se paperiviisuminkaan hankkiminen siellä matkatoimistossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veli-Matti Laitinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 24, 2019, 14:43:21 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2019, 19:00:39 » |
|
Luulin että tämä uusi maksuton viisumi tilataan internetin kautta ja sen voi tulostaa paperille, aivan kuten junalipunkin.
Ei se viisumi ole pelkästään se tulostettava paperilappu, koska sellaisen voi jokainen halutessaan väärentää. Sen aitous pitää tarkistaa jollain sähköisellä lukulaitteella ja arvelen että Allegro-junien rajavartijoilla ei ole sellaista kannettavaa mukanaan joka toimisi. Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 989
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 24, 2019, 19:29:00 » |
|
Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
Tuota mä siis epäilin syyksi kanssa, eli 4G yhteyksien puute Buslovskajan ja Viipurin välilllä. Mutta on olemassa toinenkin keino: Matkustaa Tolstoilla. Se seisoo Viipurissa 40 minuuttia, jona aikana ehtii käydä passintarkastuksesssa ja palata junalle. Tosin Tolstoin matka-aika Pietariin ja perilletuloajat ovat toinen juttu, mutta kannattaisi ehkä kokeilla sittten kun se sähköinen viisumi otetaan käyttöön joskus keväällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2573
|
« Vastaus #22 : Syyskuu 25, 2019, 00:02:19 » |
|
Pietarin ja Imatran välistä sähköjunaliikennettä alettiin suunnitella jo 1910 eli 109 vuotta sitten. Jokohan se toteutuisi tällä kertaa.
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 754
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 25, 2019, 09:14:34 » |
|
Kyseessä oli Pietarissa toimineiden venäläiskeinottelijoiden hanke, jonka päätarkoitus oli kaapata Vuoksen vesienergia jalostettavaksi sähköksi pääasiassa Pietarin tarpeita varten. Se kuvasi tylysti sortovuosien suurvenäläisiä aikeita. Hankelupa rautatielle haettiin Venäjän hallinnolta Suomenkin alueella olevalle osuudelle. Oltiin siis piittaamatta (oletuksella että Suomi olisi jo nielaistu) Suomen yksityisrautateitä koskevien säännösten vaatimuksista. Oltiin piittaamatta, siitä että vain Suomen senaatti myönsi tai kielsi ratahankkeet Suomen alueella. Hanke torpedoitui osaksi siksi, että se yritti kävellä myös kenraalikuvernöörin (Seyn) yli. Lisäksi hanke ei ollut yhteensopiva venäläisten yhdysrataa Vaasaan koskevien vaateiden kanssa. Pietari - Raasuli -Hiitola rataan päätyminen kaatoi sen lopullisesti. Pietarilaiskeinottelijat olivat jo ostaneet osan Vuoksen koskista ja maapohjaa, ja alkaneet rakentaa voimalinjaa Suomen puolella Pietaria kohti, senkin ilman tarvittavia lupia. Vuoksen varastamisyritykset eivät päättyneet tähän, vaan maailmansodan aikana venäläiset sotilastahot aloittivat toimet koko Vuoksen siirtämiseksi ja valtavan voimalaitoksen (putouskorkeus 60 m) rakentamiseksi Kuurmanpohjaan https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuurmanpohja-suunnitelma . Suomen itsenäistyminen pelasti Karjalan kannaksen. Stalinin ja Hitlerin liitto on sen tuhonnut toistaiseksi..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 25, 2019, 12:17:53 » |
|
Muistelen lukeneeni jostain, että viisumit tarkastetaan sähköisillä laitteilla, jollaiset tulee alkuun vain Viipurin asemalla oleville tarkastajille. Laitteen pitää tarkistustilanteessa saada verkkoyhteys viranomaisten järjestelmiin, eikä sellaista voida taata liikkuvissa junissa toistaiseksi. Samaisen kirjoituksen mukaan, kun viisumi on näin tarkistettu Viipurissa, matkaa voi jatkaa modernien paikallisjunien kyydissä Pietariin.
Tuota mä siis epäilin syyksi kanssa, eli 4G yhteyksien puute Buslovskajan ja Viipurin välilllä. Siellähän ei edes ole viranomaisia junassa kuin vasta Viipurista lähdettäessä Pietariin. Vaikea kuvitella, että Buslovskajassa alkaisi jatkossa majailla viranomaisia, toisin kuin joskus ennen oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|