Eikö kaikki ajojohtimella tapahtuva liikenne vaadi paluuvirtajohtimen ja lenkityksen? Aggregaattivaunuhan ei toimi ajojohtimella. Kulkeeko siitäkin sähkövirta paluuvirtajohtimen kautta?
Sotket nyt puurot ja vellit ottamalla tähän ajojohtimen mukaan, vaikka sillä ei tässä kohtaa ole mitään tekemistä aggregaattivaunun kanssa. Yritetään: 1500 V järjestelmässä vaunujen väliin on kytketty vain yhdestä johtimesta koostuva kaapeli, joka saa syöttönsä esim. aggregaattivaunun generaattorin yhdestä navasta, ja tästä kaapelista on jokaisessa vaunussa otettu sulakkeen kautta haaroitus vaunumuuntajan (1500/230 V) ensiökäämiin yhteen päähän. Tämä ei vielä riitä, koska virtapiiri ei sulkeudu tällä keinoin. Sen vuoksi ensiökäämin toinen pää on kytketty vaunun runkoon ja edelleen viety teleihin, joissa hiiliharja on kosketuksissa äärimmäiseen pyörään, tarkemmin ottaen laakereiden ohi akseliin kytkettyyn liukupintaan. Pyörät johtavat edelleen tämän virran kiskoihin, joita pitkin virta johtuu edelleen aggregaattivaunun pyörille, ja sitä laahaavien hiiliharjojen kautta edelleen teliin, runkoon ja maadoitusjohtimen kautta generaattorin toiseen napaan. Vasta nyt virtapiiri on saatu suljettua. Tästä seuraa se, että hiiliharjojen kuluessa loppuun tai maadoitusjohtimen katketessa jossain vaunussa on olemassa vaara, että vaunun runkoon syntyy tappava jännite. Sääntely onkin sen vuoksi ankara 1500 V järjestelmiä kohtaan.
Kiskojen lenkityksen puute hankaloittaa paluuvirran kulkua ja aikaansaa vaarallisia jänniteitä vaunujen runkoihin, sekä elektromagneettisia häiriöitä. Jos lenkitys puuttuu radalta, tulee liikennöitsijän kytkeä vaunujen rungot toisistaan yhteen erillisellä johtimella sekä miehittää kaikki matkalla olevat tasoristeykset ja tarkistaa tievaroituslaitokset junan mentyä hajajännitteiden aiheuttamien tuhojen varalta.
Sähköistetyillä radoilla paluukisko on aina vähintään lenkitetty ja pääsääntöisesti nykyään yhteenhitsattu muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Paluujohdin kuuluu sähköratatekniikkaan, se on sitten yhdistetty paluukiskoon n. 700 m välein ja lisäksi mukana on vielä imumuuntajia muutaman kilometrin välein, jotka pakottavat paluuvirran nousemaan kiskosta paluujohtimeen sen sijaan, että se kulkisi koko enimmillään kymmenien kilometrien matkan syöttöaseman päämuuntajaan paluukiskoa pitkin.
Tämän viestin liitteenä kaaviokuva, joka havainnollistaa asiaa. Siitä käy ilmi myös, että sähkövetureista 25 kV päämuuntajasta paluuvirta johdetaan paluukiskoon samalla tekniikalla kuin 1500 V paluuvirta vaunumuuntajistakin.