[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Marraskuu 17, 2009, 04:09:07 » |
|
Jyväskylän Huhtasuolla pidettiin viikko sitten tiistaina kaikille alueen asukkaille avoin liikenneilta jossa kaupungin liikennesuunnittelusta oli kertomassa apulaiskaupunginjohtaja Timo Koivisto. Hänen mukaansa myös Jyväskylässä aletaan harkita raideliikenteen kehittämistä lähiliikenteessä todella vakavasti johtuen osittain kaupunginjohtaja Markku Anderssonin tavoitteesta kasvattaa kaupungin asukaslukumäärä yli 150 000 jo 2010 luvun alkupuolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2009, 12:47:15 » |
|
Onkohan suunnitteilla pikaraitiotie osittain nykyisille kiskoille? Nykyisten kiskojen varrella on taajama-asutusta rataosuuksilla Jyväskylä-Vaajakoski, Jyväskylä-Muurame-Korpilahti, Jyväskylä-Kintaus ja Jyväskylä-Vihtavuori, joten valmista verkkoakin jo löytyy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2009, 21:33:41 » |
|
Kyllä. Timo Koivisto mainitsi pikaraitiotien yhdeksi vaihtoehdoksi Jyväskylässä. Näiden liikenneiltojen määrää pyritään lisäämään ja toivomme, että paikalla olisi enemmän kuulijoita. Tuossa viikko sitten pidetyssä tilaisuudessa oli paikalla vain reilu 15 ihmistä.
Jyväskylässähän kerättiin viime vuonna yli 650 nimeä sisältänyt aloite joukkoliikenteen kehityksen puolesta. Aloitteen käynnistäjänä toimi Huhtasuon Nuorisoyhdistys. Aloite sisälsi ehdotuksia raideliikenteen kehityksestä Keski-Suomen alueella sekä Jyväskylän liikenteen kertataksojen alentamisesta nykyisestä 2,90 € kahteen euroon.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2009, 09:17:01 » |
|
Jyväskylän ja Äänekosken välillä olisi kysyntää paikallisliikenteelle raiteilla, mutta VR:n mentaliteetilla ei ole tarjontaa. Ja käytännössä pitäisi rakentaa kohtauspaikka Suolahteen, tavarajunien paljouden takia päivällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2195
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2009, 12:41:25 » |
|
Eikös Suolahdessa ole kohtausmahdollisuus vielä nykyisin, vai onko sekin jo purettu? Ainakin Oskarin vieti viittaisi jälkimmäiseen. Sensijaan Laukaalla ei ole kohtausmahdollisuutta ja muut liikennepaikathan ovat väliltä lakkautettu ja kaikki niillä olleet sivuraiteet purettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2009, 15:48:36 » |
|
Muutama vuosi sitten puretulle Säynätsalon raiteellekin olisi varmasti ollut käyttöä paikallisjunaliikenteessä, jos purkukiireen sijaan olisi maltettu katsoa hieman pidemmälle tulevaisuuteen.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2009, 19:47:18 » |
|
Olen tästä täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Säynätsalon rata olisi voitu säilyttää tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen. No kaupungin alueellahan on vielä jäljellä kaksi sisäistä rataa joiden käyttöä voisi tulevaisuudessa harkita. Esim. Savelan teollisuusradan jatkaminen Savelan keskustaan ja edelleen Laajavuoreen voisi olla yksi vaihtoehto. Savelan aluettahan ollaan rakentamassa erittäin voimakkaasti ja alueen kaavaan sisältyy tietääkseni jopa parikymmentä uudisrakennuskohdetta joista suurin osa kerrostaloja. Myös Huhtasuon radan avaaminen uudelleen liikenteelle olisi järkevää etenkin nyt kun alueelle on kaavoitettu paljon lisää asuin rakentamista kuin myöskin liikerakentamista.
Riku Hytti
Puheenjohtaja
Huhtasuon Nuorisoyhdistys
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|