ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
H6 500-510 käyttöönotto
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
H6 500-510 käyttöönotto
«
:
Marraskuu 11, 2019, 09:38:33 »
Suomen tie- ja vesirakennushallituksen alamaiset kertomukset sen johdonalaisista töistä vuosina 1910-1913 kertovat, että Joesuun-Nurmeksen rautatierakennukselle hankittiin veturit N:ro 500-510. Veturit olivat Tampellan rakentamia H6-vetureita.
'Höyryveturit vationrautateillä' -kirjan mukaan näiden vetureiden käyttöönottoliikennepaikat olivat Oulu, Viipuri, Kuopio ja Tampere. Ilmeisesti näitä vetureita ei tarkoitettu vain Joensuu-Nurmes -radalle, vaikka ne sen tiliin hankittiinkin?
tallennettu
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
Vs: H6 500-510 käyttöönotto
«
Vastaus #1 :
Marraskuu 11, 2019, 12:25:23 »
Niin varmaan. Toimintatapa oli epäluonteva. TVH rakennutti radat + hankki niille normimäärän vetureita ja muuta kalustoa. Nämä sisällytettiin radan rakennusmäärärahaan.
Luonnollisesti SVR sai sanansa kuuluviin hankittavista vetureista.
Ylimpänä oli Valtiopäivät, joka edellytti että se päättää yhdessä hallitsijan kanssa rakennettavat radat + kaluston, jotta rahoitukseen saa käyttää Rautatierahaston rahoja.
Radan valmistuttua liikennöintikuntoon luovutettiin se ensin valtiolle (Kulkulaitostoimituskunnalle). Tämä luovutti sen edelleen VR:lle - liikennöitäväksi täysin sumplimisoikeuksin kalustoa koskien.
VR:n radanrakennusosasto taidettiin muodostaa 1921. Ylin valta siirtyi Eduskunnalle.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
Vs: H6 500-510 käyttöönotto
«
Vastaus #2 :
Marraskuu 12, 2019, 07:47:42 »
Vuonna 1877 perustettiin rautatiehallitus ja valmiiden rautateiden hallinnointi annettiin sen vastuulle. Uusien rautateiden rakentaminen jäi tie- ja vesikulkulaitosten johtokunnan ja ylihallituksen kontolle (vuodesta 1887 tie- ja vesirakennusten ylihallitus).
Uusien rautateiden rakentamisen yhteydessä hankittiin kalustoa rautatierakennuksen laskuun. Mutta myös rautatiehallitus teki mittavia kalustohankintoja tilaamalla esim. vaunuja eri konepajoilta.
Ainakin minulle on siten edelleen epäselvää, miten kalustohankintavastuu ja -oikeus oli jaettu. Hankkiko rautatiehallitus kalustoa valmiille radoille ja tie- ja vesirakennusten ylihallitus rautatierakennuksille, vaikka sen hankkima kalusto sitten saatettiinkin jakaa muille radoille?
Esim. Joensuu—Nurmes -rautatierakennukselle hankittiin
11 veturia, n:rot 500—502
3 II luokan matkustajavaunua, n:rot 338—340
4 yhdistettyä II ja III luokan matkustajavaunua, n:rot 545—548
12 III luokan matkustajavaunua, n:rot 883—894
7 konduktöörivaunua, n:rot 3311—3317
1 vankivaunu, n:ro 3028
100 katettua tavaravaunua, n:rot 8935—9034
10 kylmä- ja lämminvaunua, n:rot 3828—3837
150 avonaista tavaravaunua, n:rot 65708—65857
Missäköhän määrin nuo tulivat juuri tuon radan käyttöön? Jossakin määrin hankintoja kaiketi mitoitettiin uuden rautatierakennuksen aiheuttaman lisätarpeen mukaan koko rautatieverkolla. Ja ehkä muutenkin oli helpompi tehdä hankintoja rautatierakennuksen tiliin kuin vanhoille rautateille?
«
Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2019, 09:18:15 kirjoittanut Kurt Ristniemi
»
tallennettu
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
Vs: H6 500-510 käyttöönotto
«
Vastaus #3 :
Marraskuu 12, 2019, 09:19:28 »
Uuden radan rakentaminen merkitsee uutta liikennettä, ja siten myös lisäystä liikkuvan kaluston tarpeeseen. Kun valtiopäivät olivat määränneet TVH:n rakentamaan uuden radan, sisälsi määräraha radan laskennallisesti tarvitseman uuden liikkuvan kaluston. Siksi TVH kyseisen kaluston tilasi.
Määränormi (vetureita / km) uutta rataa omaksuttiin kaiketi Saksasta.
Kaluston tyyppi ja saadut tarjoukset käsiteltiin epäilemättä SVR:n kanssa. Ei löytyne muistiinpanoja miten tämä tapahtui. Erimielisyyksiä tuskin syntyi kaluston tyypistä, mutta joskus tarjoushintojen hyväksyttävyydestä. Erimielisyys ilmeni lähinnä lehdistön puuttumisena tarjoushintoihin ja valmistajaehdokkaisiin (mm. saksalaistehtaiden suosimiseen 1918-1920 ja Tampellalle edullisiin hintoihin vuosisadan alussa). Tarjoushinnat tulivat siis julkisuuteen.
Kun rata oli luovutettu SVR:lle, oli tällä täysi vapaus uudenkin kaluston sijoittelua koskien.
Myös vanhoille radoille hankittavasta lisäkalustosta päätti Valtiopäivät yhdessä hallitsijan kanssa, koska rahoitus tuli Rautatierahastosta ja/tai lainoista, jotka olivat Valtiopäivien hallinnassa.
Tilaaja näille oli SVR.
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
H6 500-510 käyttöönotto
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Pienoisrautatiet
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...