Suomen lähijunaliikenteessä astuttiin uuteen aikaan keskiviikkoaamuna kello 6.19. Silloin starttasi ensimmäinen säännöllinen vuoro uudella Sm5-sähkömoottorijunalla Helsingistä Espoon Leppävaaraan.
Junabongarit tiedostivat historiallisen junakyydin. Heitä oli vaunuissa kymmeniä ottamassa "tyyppejä" uudesta matalalattiajunasta, jota myös Flirtiksi kutsutaan.
- Uuden sukupolven juna, tyylikäs ja avara, miellyttävää matkantekoa, arvioivat uuden junan helsinkiläinen junabongaripariskunta Eero ja Maarit Laaksonen.
- Sisällä ei ole väliovia. Kiva, kun näkee junan päästä päähän, Maarit Laaksonen arvioi.
Sisäovettomuuteen ja avaruuteen liittyi myös pieni varaus: mahtaako sisällä vetää talvipakkasella, kun kylmä punkee esteettömästi joka paikkaan kulkuovien avautuessa aina joka asemalla?
Myös kulkuovien sulkemisen merkkipiippaus mietityttti Laaksosta.
- Se kuuluu aika lujaa istuimille saakka. Hermostuuko siihen, kun se piippaa vähän väliä?
Juna on teknisiltä ominaisuuksiltaan eri luokkaa nykyisiin nähden. Se kiihtyy ja pysähtyy tehokkaammin kuin nykyiset. Huippunopeus on 160 km/h, mutta nopeusrajoituksien vuoksi ajonopeus jää 120:een.
Uusia kaupunkijunia on alkuvaiheessa käytössä kaksi. Ne kulkevat reiteillä Helsinki-Leppävaara ja Helsinki-Vantaankoski.
Kaikki tilatut 32 sveitsiläisvalmisteista lähijunaa ovat liikenteessä vuoteen 2014 mennessä. Silloin niillä ajetaan 80 prosenttia pääkaupunkiseudun lähiliikenteen junavuoroista.
Lähde: Iltasanomat
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1771309