|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2019, 19:08:44 » |
|
Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2019, 19:38:00 » |
|
Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...
Ainakin Julia tietokannan mukaan tänään ylimääräisenä junana palaavan "teuvalaisen" perässä on seinäjoelta hetimiten ylimääräinen juna Tampereen kautta Jyväskylään. Vaikuttaisi myös, ettei kaikessa taida samainen oletus päteä. Esimerkiksi tiistaina ylimääräisenä junana Teuvalta palanut on jättänyt ylimääräisiä Seinäjoelta lähteneitä junia Nokelaan ja Tampereen Viinikkaan. Myös Kymin säännöllinen juna lähtenyt tuona iltana Seinäjoelta. Näin sitä olisi teoriassa helppo, käytännössä monimutkainen ja haastava prosessi selvittää asiakkuuksista. Aikaa vievä kokoonpanon myötä jonkinlainen todennäköisempi oletus kyllä aukeaisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2019, 17:43:24 » |
|
Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...
Teuvan liikenne onkin ollut melko säännöllistä tämän vuoden aikana. Ainakin tuossa yläpuolella olevassa YLE:n jutussa mainitaan näin: Nyt sekä UPM että Metsä Group hankkivat puuta Suupohjan metsistä ja kuljettavat sitä nyt rautateitse Teuvalta Pietarsaareen ja Äänekoskelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2020, 18:59:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2020, 12:58:12 » |
|
Ilmeisesti nyt on lastausraiteen koeajovaihe/muu viimeistely alkamassa sillä yöllä on ajettu Iisalmesta https://juliadata.fi/timetables?s=79941&d=23.9.2020Parin viikon takainen Ylen juttukin mainitsee pidennyksen valmistumisajaksi syyskuun lopun. https://yle.fi/uutiset/3-11537963Sen oleellisia lukuja: +n.100m 12vaunun junat ->24 vaunun junat Asiakkaat: mm. Alholman tehdas, Äänekosken bioliuotustehdas, kuusta Vilppulan sahalle. Suupohjan radan liikenne 2016 -69 000 tn 2019 -n.130 000tn Odotus lastausraiteen valmistuttua - +200 000 tn/v Vertauksena vaikapa suljetun Isokylä-Kelloselän annetut luvut heittelivät vuosia 30 000tn -40 000tn välillä, mutta n/+100 000tn on sitten jo perusparannettu rataosuuksia (Porokylä-Vuokatti, Huutokoski-Savonlinna ja nyt pian kokonaan valmistuva Joensuun-Ilomantsi)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2020, 18:16:03 » |
|
Aikaisemminhan Suupohjan radan liikennevirrat kulkivat ihan eri suuntiin eli hyvä tämäkin. Vielä kun saisi liikennettä Kaskisiin ja myös Kossujunat takaisin kiskoille.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Tuomo Ala-Keturi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 17
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2020, 06:06:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2626
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2020, 12:27:41 » |
|
Tuonnehan voisi vetää sähköistyksenkin.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2020, 14:18:52 » |
|
Tuonnehan voisi vetää sähköistyksenkin.
Sähköistettävää olisi 80 km, joka maksaisi ehkä 20–30 milj. €. Kun raakapuuliikenne on radan ainoa käyttäjä, niin aika pitkään saisi raakapuuta kuljettaa ennen kuin sähköistys maksaisi itsensä takaisin. Sähköistystä kriittisempi asia on radan yleinen kunto. Nythän Suupohjan rata on hajoamassa käsiin, ja sen takia lakkautusuhan alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2020, 17:07:47 » |
|
Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista: Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa. ... Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.... Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963... Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa. Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".... Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 23, 2020, 21:04:16 » |
|
Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista: Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa. ... Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.... Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963... Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa. Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".... Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua. Teuvan lastausraiteen käyttöpituus on nyt 561 metriä = 27 Sp-vaunun pituinen. Siitä 100 metriä pois on 461 metriä = 22 vaunua. Mutta ehkä tuossa uutisessa tarkoitettiin jotain todellista hyötypituutta rajoittaneita paikallisia erityisolosuhteita. Ei vain ole avattu tarkemmin, että mistä on ollut kyse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2020, 23:22:17 » |
|
Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista: Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa. ... Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.... Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963... Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa. Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".... Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua. Teuvan lastausraiteen käyttöpituus on nyt 561 metriä = 27 Sp-vaunun pituinen. Siitä 100 metriä pois on 461 metriä = 22 vaunua. Mutta ehkä tuossa uutisessa tarkoitettiin jotain todellista hyötypituutta rajoittaneita paikallisia erityisolosuhteita. Ei vain ole avattu tarkemmin, että mistä on ollut kyse. Veikkaan että 12-vaunuisina on ajettu junia siksi että sellaisen niukin naukin saa kulkemaan yhdellä veturilla. Kaksi sellaista roikkaa on sitten Seinäjoellä yhdistetty 24-vaunun junaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2020, 19:41:29 » |
|
↑ Kahdentoista vaunun mitta vanhalle Dv12-veturille kuulostaisi mahdolliselta selitykseltä. Ehkäpä tuo aiemmin linkkaamani kuva 16-vaunuisesta Teuvan raakapuujunasta oli harvinaisempi poikkeus, johon toisinaan turvauduttiin puunhakureissujen minimoimiseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|