Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Joensuu - Kajaani - Oulu: aikataulumahdollisuus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« : Joulukuu 14, 2019, 21:03:59 »

Joensuu, Kajaani ja Oulu ovat maakuntakeskuksia, joiden junayhteydet voisivat olla paremmat. Jos kiskobussi voisi kulkea koko reitin 120 km/h ja keskinopeus pysähdyksineen olisi  noin 90 km/h, voisi aikataulumahdollisuus näyttää vaikkapa tältä:

--.-- IC1--- IC3--- IC5--
--.-- 06.57 10.19 13.19 Helsinki
--.-- 11.40 14.49 17.50 Joensuu
--.-- =================
--.-- --.---  11.42 --.--- Pieksämäki
--.-- --.---  13.53 --.--- Joensuu
--.-- =================
763-- 761-- 767-- 763
09.00 11.50 15.00 18.00 Joensuu
10.10 13.05 16.10 19.10 Lieksa
10.50 14.00 16.50 20.00 Porokylä
12.00 --.--- 18.00 --.---  Kontiomäki
--.--- --.---  18.30 --.---  Kajaani 6.10
--.--- --.---  ==== --.--
12.00 --.--  18.00 --.---  Kontiomäki 6.25
14.00 --.--  20.00 --.---  Oulu 8.25

760-- 764-- 762-- 766
--.--  10.03 --.--- 16.00  Oulu
--.--  11.52 --.--- 18.00 Kontiomäki
--.--  ====
--.--- 11.30 --.--- --.---  Kajaani
--.--  12.00 --.--- 18.00 Kontiomäki
6.30 13.10 16.00 19.10  Porokylä
7.20 13.50 16.50 19.50 Lieksa
8.50 15.00 18.00 21.00 Joensuu
===============
--.--  15.50 --.--- --.---  Joensuu
--.--  18.02 --.--- --.---  Pieksämäki
IC6-- IC10- IC12
09.06 15.13 18.15 --.--- Joensuu
13.40 19.45 22.59 --.--- Helsinki

Oulu - Kajaani - Joensuu -ajat likimääräisiä. 764 jatkaa Pieksämäelle ja 767 tulee sieltä, jolloin vältytään liian kiireinen kääntyminen 764/767 Joensuussa.
 Kiskobussi olisi pari runtia nopeampi kuin nykyinen maantiebussi.
 Joensuu - Kontiomäki -välillä junat kohtaisivat Viekissä noin 13.30, 16.30 ja 19.30. Viekki on 132 km Joensuusta ja 137 km Kontiomäeltä, Lieksan ja Nurmeksen puolivälissä: 28 km kummastalin.
 Ladun seisake oli ennen vanhaan Vuokatissa lähellä joitakin majoitusliikkeitä, mutta nythän ei pysähdytä Bomballakaan. Myös Kultakiven seisake Savonlinnan ja Parikkalan välillä ei ole käytössä.
 Aamujuna Kajaanista Ouluun olisi tarpeellinen. Se palaisi 16.00 yhdessä Oulu-Joensuu-junan kanssa Kontiomäelle asti ja loppumatkan Joensuu-Kajaani-junan kanssa.
 Kontiomäellä olisi kahdesti päivässä kolme junaa yhtä aikaa tarjoten vaihtoyhteyksiä. Noin kello 12 ja 18.

 Tiedän, että kiskobusseja ei saa suoraaan "kaupan hyllyltä". Liikenne olisi ostoliikennettä niin kuin muukin kiskobussiliikenne. Ja rahahan on aina niukkuustekijä.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2019, 21:12:47 »

Aikataulumahdollisuudessa on Nurmeksen sijasta Porokylä, koska se on Nurmeksen kaupallinen keskus. Myös esimerkiksi terveyskeskus on Porokylässä. Mitä helsinkiläiset sanoisivat, jos junat jäisivät Pasilaan?

Pysähdyspaikat Nurmeksen ja Kontiomäen välillä voisivat ehkä olla Porokylä, Valtimo keskusta (Verkkoniemi) ja Vuokatti. Joensuu - Kajaani/Oulu -junat eivät pysähtyisi Lieksan ja Nurmeksen välillä aikataulun kireyden takia, tai ehkä tarvittaessa kohtaamisen takia Viekissä.
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2019, 11:00:53 »

Ihan vaan tuli mieleen, että miten noihin juniin saataisiin matkustajia? Lättähattuajat ei enää palaa vaikka miten ostotuettaisiin.
Huutokoski - Savonlinna
Kerava - Porvoo
Lahti - Heinola
Lahti - Loviisa

Mielipidekyselyissä vastataan vaikka mitä, mutta vaikka Savonlinnan yhteyteen ei olisi tullut montakaan matkustajaa, koska bussit kulkee paremmin, omasta autosta puhumattakaan.
Kultakiven lomakylä on ollut suljettu 20 vuotta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2019, 13:10:10 »

Ihan vaan tuli mieleen, että miten noihin juniin saataisiin matkustajia?

Kiinalaisista turisteista? Afrikan pakolaisista vuonna 2050? Omaa väestöä tuolla ei asu riittävästi ja kaikki liikkumaan kykenevät ihmiset lähtevät pois. On ennustettu, että myös Joensuun väkiluku kääntyy laskuun 2030-luvulla.

Olen minäkin joskus ajatellut poikittaisyhteyksien järjestämistä paremmin kuin nykyään. Esimerkiksi Turku/Vaasa-Jyväskylä-Joensuu reittejä voisi ajaa niin kutsutuilla bi-mode Flirteillä (diesel ja sähkö). Sitten vaikka Joensuusta Oulun kautta Haaparantaan. Mutta väestöpohja ja -ennusteet eivät oikein tue tällaisia reittejä.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #4 : Joulukuu 16, 2019, 16:26:30 »

Matkustajia saataisiin henkilöautoista ja maantiebusseista. Uusi tarjonta luo myös uutta kysyntää. Kaikki eivät jaksa ajaa omalla autolla pitkiä matkoja ja maantiebussi tuntuu jotenkin hitaalta ja epämukavalta.

Lättäaika ei palaa, mutta kiskobussiaika on jo. Kiskobusseja liikennöi nyt seitsemällä reitillä. Viimeksi kiskobussiliikennettä lisättiin Tampereen ja Keuruun välillä. Kiskobussi on selvästi lättää nopeampi: 120 / 95 km/h. Kiskobussin toiminta-ajatus on toisenlainen kuin lätällä: pysähdyspaikkoja on selvästi vähemmän, mikä nopeuttaa matkaa. Esimerkiksi  Jyväskylän ja Haapajärven välillä lätällä oli kesän 1962 aikataulun mukaan 61 pysähdyspaikkaa (aina tai tarvittaessa), mutta kiskobussi-taajamajuna Jyväskylästä Ouluun pysähtyisi Jyväskylän ja Haapajärven välillä ehkä yhdeksän kertaa (taajamissa).

Juna houkuttelee matkustajia paremmin kuin maantiebussi. Sanotaan raidekertoimeksi. Jos joukkoliikennettä halutaan edistää, tarvitaan junia. Esimerkiksi kiskobusseja, jos sellaisen kapasiteetti riittää.

Pitääköhän paikkansa, että Savonlinna - Parikkala -kiskobussivuorot olisivat VR:n itsekannattavaa liikennettä? Ainakin kalusto on tehokkaassa käytössä, kun ajetaan edestakaisin  aamuvarhaisesta iltamyöhään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Joensuu - Kajaani - Oulu: aikataulumahdollisuus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina