Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #125 : Joulukuu 02, 2020, 23:48:16 »

Eilen (ti 1.12) T7306 saapui Lpo:n 114 min myöhässä, A1 = "mäkeenjäänti", "nopeuden poikkeuksellinen aleneminen".
Tänään (ke 2.12.) lähtö Karjaalta myöhässä 74min. ("edellä kulkeva juna").
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #126 : Joulukuu 09, 2020, 22:45:38 »

Jäiköhän taas tänään (ke 9.12.) T7306 mäkeen Karjaalta lähtiessään? Mikähän ongelma siellä lienee? Onneksi Hangon aamupäivän/päivän paikut näyttivät olleen peruttu, ettei häirinnyt niiden liikennöintiä (Dm 12:ssa omia ongelmia ?).
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #127 : Joulukuu 09, 2020, 22:52:20 »

Jäiköhän taas tänään (ke 9.12.) T7306 mäkeen Karjaalta lähtiessään? Mikähän ongelma siellä lienee? Onneksi Hangon aamupäivän/päivän paikut näyttivät olleen peruttu, ettei häirinnyt niiden liikennöintiä (Dm 12:ssa omia ongelmia ?).

Ongelmana lienee se mäki Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #128 : Joulukuu 09, 2020, 23:31:32 »

En muista, että tuo mäki olisi koskaan tuottanut ongelmia. Tosin Dr12 ja junapaino vain 1500tn:a.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #129 : Joulukuu 10, 2020, 00:30:01 »

Ongelmana lienee se mäki Iskee silmää
Ongelmana on kulkutiet yhdistettynä itäiseen vaunukalustoon, katsokaapa missä kohtaa siirrytään Hyvinkään suunnalta Hangon suunnalle. Sekä vetävien akseleiden muutos 8/12 -> 6
(Onhan Dr20:ssä kuitenkin hiekoituslaitteisto ja se käytössä? Onko?)

Tulevaisuudessa nämä mäkeenjäännit Karjaalla todennäköisesti sen kuin lisääntyvät mahdolliseen Sr1-kalustoon siirryttäessä.
Minua ei ole vetureiden tekniikka kiinnostanut, mutta Deeveriä pidetään vetureiden nelivetona saatujen veturinkuljettajien mielipiteiden mukaan. Dv12-parissa on kahdeksan vetävää akselia ja Dr20:ssa varmaankin kai sitten kuusi. Onhan siinä jo kitkapinta-alassa eroa. Entä tulevaisuudessa jos 3042/5006/yms. Dv12-parit korvataan Sr1:llä?  Pyörittää silmiään
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #130 : Joulukuu 10, 2020, 08:22:48 »

Ongelmana lienee se mäki Iskee silmää
Ongelmana on kulkutiet yhdistettynä itäiseen vaunukalustoon, katsokaapa missä kohtaa siirrytään Hyvinkään suunnalta Hangon suunnalle.
Karjaalla ei pääse Hyvinkään suunnasta Hangon suuntaan muuta reittiä kuin länsipäässä kahden lyhyen vaihteen (V002 ja V004) kautta kulkemalla. Pitkällä hiilijunalla voisi aavistella, että veturi on jo siellä mäessä, kun junan peräpää vielä kulkee vaihteissa ja estää ottamasta mäkeen vauhtia.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #131 : Joulukuu 10, 2020, 09:30:19 »

Karjaalla ei pääse Hyvinkään suunnasta Hangon suuntaan muuta reittiä kuin länsipäässä kahden lyhyen vaihteen (V002 ja V004) kautta kulkemalla. Pitkällä hiilijunalla voisi aavistella, että veturi on jo siellä mäessä, kun junan peräpää vielä kulkee vaihteissa ja estää ottamasta mäkeen vauhtia.

siis tämä kohta ?

https://www.openrailwaymap.org/?lang=null&lat=60.06616886971381&lon=23.65553453564644&zoom=19&style=maxspeed
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #132 : Joulukuu 10, 2020, 10:47:44 »


Tuossa juuri, tästä https://juliadata.fi/map/view?mode=diagram#18.71/60.0660173/23.6548923/-48.8 näkee kaaviomuodossa saman kohdan.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #133 : Joulukuu 10, 2020, 12:38:35 »

Onpahan osattu luoda todellakin haasteellinen paikka painaville ja pitkille hiilijunille (vaihteissa sn20?). En enää ihmettele mahdollista mäkeenjääntiä. Onko Dr20-veturissa hiekoitusmahdollisuutta, vai luotetaanko kiskojen paineilmapuhdistukseen?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #134 : Joulukuu 16, 2020, 08:57:46 »


Operailin Dr20 saanut vihdoinkin tyyppihyväksynnän, ensimmäinen direktiivin (EU) 2016/797 mukainen hyväksyntä Suomelle.

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-025-0001-2-001-001
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #135 : Joulukuu 18, 2020, 23:13:51 »

Operail näköjään ajelee ti 22.12. junan T7316 Rit-Lpo (23;35 - 2;29).  Ke 23.12. T7315 Lpo-                                                                           Rit (4;48 - 7;16). Mistähän juna/veturi ?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #136 : Tammikuu 07, 2021, 11:10:34 »

Koskas neljä viimeistä veturia ovat tulossa Suomeen? Resiinassa mainittu aikataulu ei toteutunut ainakaan jouluun kahden veturin toimitusten osalta.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Heikki Huhtilainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #137 : Tammikuu 08, 2021, 06:35:45 »

1.2.2021 alkaen operail näyttää aloittavan päivittäisen junaparin Mussalo-Vainikkala.
T7311  lähtö Mussalosta 13.38, T 7312 lähtö Vainikkalasta 19.12.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #138 : Tammikuu 10, 2021, 09:50:59 »

Koskas neljä viimeistä veturia ovat tulossa Suomeen? Resiinassa mainittu aikataulu ei toteutunut ainakaan jouluun kahden veturin toimitusten osalta.

Maanantaina on Operail menossa hakemaan Hangosta 2 veturia, jotka ovat tulleet lauantaina laivalla
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #139 : Tammikuu 10, 2021, 12:29:22 »

Koskas neljä viimeistä veturia ovat tulossa Suomeen? Resiinassa mainittu aikataulu ei toteutunut ainakaan jouluun kahden veturin toimitusten osalta.

Maanantaina on Operail menossa hakemaan Hangosta 2 veturia, jotka ovat tulleet lauantaina laivalla

Juliassa lukee, että tiistaina lähtisi vasta VET Hanko Asemalta Kouvolaan. Vähän hassua, että määränpäänä on Hanko Asema, mutta kai se silti tuo veturisiirto on?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #140 : Tammikuu 10, 2021, 23:25:32 »

Juliassa lukee, että tiistaina lähtisi vasta VET Hanko Asemalta Kouvolaan. Vähän hassua, että määränpäänä on Hanko Asema, mutta kai se silti tuo veturisiirto on?

Jos ajattelet, että Hanko tavara olisi luonnollisempi, niin tämä johtuu ainoastaan siitä että Hangon sataman raiteisto alkaa Hanko asemalta. Hanko tavara on Karjaan suunnasta tullessa ennen Hanko asemaa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #141 : Tammikuu 13, 2021, 23:37:43 »

Eikö kukaan uskaltautunut dokumentoimaan näitä Operailin uusinta kalustoa?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #142 : Tammikuu 14, 2021, 00:13:41 »

Eikö kukaan uskaltautunut dokumentoimaan näitä Operailin uusinta kalustoa?

Facebookissa oli ainakin yksi video Nummelasta ja toinen Hangosta.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #143 : Helmikuu 01, 2021, 18:03:38 »



Onkohan Suomi tuo toinen maa ?

https://operail.com/en/news/new-online-home-operail-c30-m-locomotives/
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #144 : Helmikuu 01, 2021, 19:04:12 »


Ei mahdotonta. Mutta, niillä kyllä liikennöidään ainakin Venäjällä, ehkä myös Latviassa. Venäjällä Ivangorodin ja Petserin ratapihoille, Latviassa käsittääkseni ajoittain Valkaan? Samaan tapaan kuin Dv12-vetureilla liikennöidään kolmessa maassa: Suomessa, Venäjällä ja Ruotsissa.

Voi siis ihan hyvin olla, että se "Viron ulkopuolella" on tuossa Suomi, mutta Operail voi ilman varsinaista valehtelua myös jo ihan tuon Venäjän ansiosta paukuttaa rumpuja, että C30-M on käytössä Viron ulkopuolellakin. Ei sen tarvitse Venäjällä lainkaan usein käydä, kunhan edes joskus käväisee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #145 : Helmikuu 01, 2021, 19:24:03 »

Tuo mainittu C30-M-sivu sanoo painoksi 138 tonnia. Tekee 23 tonnia per akseli. Mitä nyt säännöstöjä kaivelin esiin, Suomessa näyttäisi suurin sallittu akselipaino olevan 22,5 tonnia. Eli jotenkin pitäisi saada 3000 kg verran veturia kevennettyä, että sillä saisi Suomessa ajaa. Ellei sitten jollain poikkeusluvalla haluta yrittää mennä.

Ei ihan mahdotonta, mutta ei toisaalta ihan hirveän helppoakaan. Ja kun yhdeksän kappaleen Dr20-sarja riittää aika pitkälle, toiselle akselipainoltaan aivan ylärajoja hipovalle veturityypille tuskin on niinkään tarvetta kuin jollekin kevyemmälle. Arvaisin tuon akselipainon perusteella, että tuo "muualla" on todella Venäjä, niin pöhköä kuin sillä kehuskelu tässä yhteydessä onkin. Jos noin, niin sitten Dv12 tosiaan Operail-logiikan mukaan on käytössä "Suomessa ja muualla"  Virnistää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #146 : Helmikuu 01, 2021, 19:44:30 »

Samaan tapaan kuin Dv12-vetureilla liikennöidään kolmessa maassa: Suomessa, Venäjällä ja Ruotsissa.

Missä päin Venäjää niillä ajellaan?
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #147 : Helmikuu 01, 2021, 19:48:13 »

Onko C30-M-vetureilla todella nykyisin pääsy Venäjälle? Eikös EVR Cargolla (nykyinen Operail) aikoinaan ollut kalustohankaluuksia juuri siksi, että Koidulan ja Petserin välillä vetovastuu olisi ollut heillä eikä venäläisillä, Venäjän edes rajaliikenteeseen hyväksymää kalustoa oli kuitenkin vain vähän? Ehkä tilanne on sittemmin muuttunut.

Dv12 on tunnetusti ollut aiemmin käytössä Venäjän puolelle sekä Niiralasta Värtsilään että Vartiuksesta Kivijärvelle ja aikoinaan varmaan Kostamukseenkin saakka. Molemmilla radoilla raja taidetaan nykyisin silti ylittää yleensä (vaiko peräti yksinomaan?) venäläiskalustolla.
tallennettu
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #148 : Helmikuu 01, 2021, 20:03:05 »

Ukrainassa on yksi C30M veturi vuokralla/liisattuna.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #149 : Helmikuu 01, 2021, 20:43:24 »



Dv12 on tunnetusti ollut aiemmin käytössä Venäjän puolelle sekä Niiralasta Värtsilään että Vartiuksesta Kivijärvelle ja aikoinaan varmaan Kostamukseenkin saakka. Molemmilla radoilla raja taidetaan nykyisin silti ylittää yleensä (vaiko peräti yksinomaan?) venäläiskalustolla.

Ainakin Kostamuksen rakentamisen aikaan niillä on ajettu Kostamukseen. Ratahan valmistji e sin Suomewta Kostamukseen.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Operail yhtiön kalusto Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina