Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« : Tammikuu 07, 2020, 14:35:31 » |
|
Rauma on suurimpia kaupunkeja Suomessa, johon ei ole matkustajajunayhteyttä. Jos junayksikkö voisi kulkea 140 km/h enimmäisnopeutta Rauman ja Kokemäen välillä, voisi aikataulu ehkä näyttää tältä:
M-P LS M-P LS M-P M-S M-S M-S M-S 6.05 7.05 8.05 09.56 11.57 14.05 16.05 18.05 22.35 Rauma 6.35 7.35 8.35.10.26 12.27 14.35 16.35 18.35 23.05 Kokemäki ============================= 6.40 7.41 8.40 10.31 12.32 14.40 16.40 18.40 ------ Kokemäki 7.45 8.50 9.51 11.37 13.51 15.45 17.47 19.45 ------ Tampere
M-P M-L S M-S M-S M-S M-S M-S 6.03 8.07 ------ 12.15 14.15 16.15 18.15 22.07 Tampere 7.22 9.12 ------ 13.22 15.22 17.22 19.22 23.12 Kokemäki ============================== 7.25 9.15 09.15 13.25 15.25 17.25 19.25 23.15 Kokemäki 7.55 9.45 09.45 13.55 15.55 17.55 19.55 23.45 Rauma
Rauma - Kokemäki - Rauma liikennöintiin riittäisi yksi junayksikkö. Olen olettanut vaihtoajaksi Kokemäellä riittävän Raumalle päin 3 min ja palatessa 5 min.Jos vaihto voi tapahtua "laiturin yli", se ei voine vaatia paljon aikaa. Kääntöaikaa Raumalla jää 10 min. Pysähdyksiä olen olettanut kaksi: Kiukainen ja Eurajoki (Vuojoki). Tampereen ja Kokemäen välille en ole olettanut muutoksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2020, 15:33:44 » |
|
Mutta onko järkeä ajaa junaa vain ajamisen vuoksi. Tarttis ne matkustajatkin löytää jostain. Lisäksi Rauman ja Tampereen välillä tuskin on kauheasti asiointiliikennettäkään. Liikenne suuntautuu tuolta Poriin ja Turkuun.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2020, 15:44:36 » |
|
Kun Rauman liikenne lakkautettiin 1988, kerrottiin julkisuudessa, että junissa oli keskimäärin yli 30 matkustajaa.
Raumalla on asukkaita vajaa puolet Porin asukasmäärästä. Tällä perusteella oletan, että Tampereen suunnalta Raumalle olisi junamatkustajia vajaa puolet siitä mitä Poriin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2020, 16:18:18 kirjoittanut Jouni Seilonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2020, 18:47:07 » |
|
Oletetaan, että kyseessä on Tanskan tai Ruotsin mallinen Rauman Rautatie (RR).
Lippuhinta 2€/väli eli hinnat 2, 4 ja 6 €. Alle 7v ilmaiseksi, 7-17 ja yli 65 maksaa 1 €/matka, samoin opiskelijat ja invalidit.
10 lipun vihko 15€, 30€ ja 45€. Ei ole henkilökohtainen. Kuukausilippu on 12 x lipunhinta (on henkilökohtainen). Tarjolla myös eläkeläis- ym vaihtoehdot, esim. 10€/kk.
Väliasemilla pysähdytään vain tarvittaessa, kuljettaja ilmoittaa esim. Vuojoki 3 min ja poistuva matkustaja painaa pysäytysnappia kuin bussissa. Asemilla on "plåtstins", jonka junaan pyrkivä matkustaja asettaa pysäytä asentoon halutessaan kyytiin. Asemilla on lippuautomaatit, mistä saa 1 ja 2 € kolikoilla tai maksukortilla kertalipun.
Yhteysmatkoissa VR:n, kaukobussin tai paikallisbussin kanssa on 50% alennus RR:n lipusta. Yhteislippuja netistä, VR:n sivulta tai Matkahuollon sivulta. Halukkaat kauppiaat voivat myydä 30% provikalla 10 matkan lippuvihkoja. Mahdollisuus lippuvihkoon tai kuukausilippuun, joka käsittää sekä junan että paikallisbussin ja miksei pidemmänkin matkan.
Kuljettajia tarvitaan 2-3/päivä eli 4-6 viikossa. Jos mahdollista voi yhdistää työjunien ja Rauman päivystyksen kanssa.
Junat ajetaan periaatteessa pelkällä kuljettajalla, mutta halukkaille apuhenkilöille maksetaan pieni rahakorvaus/juna + ilmaiset matkat kuukauden ajaksi, jos on mukana vähintään 10 junassa kuukauden aikana. Työvuorojen valinta toimistosta älykortilla tai netistä täytettävällä docs.kuukkeli.kom (muutin vähän oikeaa nimeä) kaaviolla (työvuorolainen valitsee vuorot ja näkee samalla mitkä vuorot on vielä täyttämättä). Sopii esim. opiskelijoille ja työttömille.
Rauma ja muut radan varrella olevat kunnat osallistuvat kustannuksiin jollain prosentilla (Ruotsissa n. 50%), mikä menee siis verovaroista. Ruotsissa maakunnilla on verotusoikeus ja valtiolla rajoitetumpi verotusoikeus kuin Suomessa, joten tämä kohta voi vaatia vähän virittämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2020, 22:12:26 » |
|
Selvittelee ne Mierontienkin avaamista aina muutaman vuoden välein.
Mutta kun noita Porin radan matkustajajunia ohi mennessä katsoo ja kun on itse niissä ollut kyydissäkin niin aika rauhallista yleensä on. Vaunussa on pääosin alle kymmentä matkustajaa.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2020, 16:04:08 » |
|
Saan tästä vaikutelman, että jos ajetaan enintään 120 km/h, ei ehditä pysähtyä väliasemilla. Tuossa selvityksessä ei pidetä Eurajoen (Vuojoen) pysähdystä tarpeellisena ja Kiukaisten pysähdystä ei pidetä välttämätttömänä. Mielestäni Kiukaisten ja Rauman välinen junayhteys lisäisi ostosmatkailua Kiukaisista Raumalle, varsinkin jos Rauma Keskusta -seisake olisi markettien välissä siten, kuin selvityksessä suositellaan. Selvityksessä matkustajaennuste on 70 000 - 100 000 matkustajaa vuodessa, joka tarkoittaisi useampi sata päivässä. Valitettavasti "kalvosarja liikennöintimallista" ei olllut katsottavissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Nyby
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 23
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2020, 17:43:43 » |
|
Valitettavasti "kalvosarja liikennöintimallista" ei olllut katsottavissa.
Kalvosarjahan ainoastaan havainnollisti kohdan 6.2 lauseita " Rauman-suuntaan kierrosajaksi muodostuu näin 5+29+8+29+5 = 76 min, Poriin 24+28+24 = 76 min." Nythän asiaa selvitetään taas: Proxion päivittää em. selvitystä, ja Sweco laatii ratasuunnitelmaa "Rauma keskusta"-seisakkeesta. Sen sijainti on sama kuin mihin vuonna 2015 päädyttiin, eli Leikarinpolun AK:n välitön läheisyys. Seisakkeen sijaintihan olisi varsin keskeinen, jopa parempi kuin entisen aseman.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2020, 12:54:54 » |
|
Onhan siellä myös Raahe Koska junabusseja oli joskus. Onhan siellä Kuhmokin, jonka keskustaan ei mene edes rataa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|