|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2020, 21:46:41 » |
|
No, jos jaetaan junan pituus vaunujen määrällä, saadaan suurpiirteinen vaunun pituus: n. 10 metriä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2020, 14:00:07 » |
|
Kymmenmetrinen vaunu on aika lyhyt.20 metriä ja yli alkaa olee sellainen normivaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2020, 20:33:59 » |
|
Kymmenmetrinen vaunu on aika lyhyt.20 metriä ja yli alkaa olee sellainen normivaunu.
Yli 20m ehkä matkustajavaunuissa. Tavarajunissa noin pitkät taitavat olla harvinaisia. Suomessa suurin osa tavaravaunuista noin 12 metrisiä. Jenkeissäkin 50-60 jalkaiset ovat yleisimpiä, poislukien pidemmät konttivaunut, mutta nekään eivät taida yli 20m olla. Paitsi jotkut vanhat pitkät konttiavovaunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2020, 09:02:03 » |
|
Yli 20m ehkä matkustajavaunuissa. Tavarajunissa noin pitkät taitavat olla harvinaisia. Suomessa suurin osa tavaravaunuista noin 12 metrisiä. Jenkeissäkin 50-60 jalkaiset ovat yleisimpiä, poislukien pidemmät konttivaunut, mutta nekään eivät taida yli 20m olla. Paitsi jotkut vanhat pitkät konttiavovaunut.
Pressuvaunujen Hai / Hai-t / Hain / Hains / pituus on 18 metriä. (Vaunuja yli 500 kpl) Umpivaunujen Sim / Sim-u / Simn / Simn-t / Simns pituus on 18–19 metriä. (Vaunuja lähes 800 kpl) Raakapuuvaunujen Sp / Spa / Spar / Sps pituus on 20–21 metriä. (Vaunuja yli 2000 kpl) Raakapuuvaunujen Snps / Snpss pituus on 21 metriä. (Vaunuja 370 kpl) Fakks 21 m / 186 kpl Occ 21 m / 339 kpl Rbnqss 24 m / 65 kpl Sdggnqss-w 26 m / 57 kpl Tabd / Tadds 19 m / 88 kpl Tähänhän voisi ottaa mukaan vielä Gbln-, Gbls-, Hbi-, Hbikk- ja Hbin-vaunut, joiden kaikkien pituus on 14 metriä. Noita vaunuja on yhteensä lähes 2000 kpl. Kokonaisuudessaan tässä on lähes kuusi ja puoli tuhatta yli 12-metristä vaunua, joten en ehkä sanoisi "suurimman osan" vaunuista olevan edes "noin 12-metrisiä." Enkä sanoisi 20-metristen tavaravaunujen olevan millään lailla harvinaisia - - - - Yleisiä ja lyhyitä, noin 11–13-metrisiä vaunuja ovat mm. - Taimn / Taimn-t / Taimn-u / Taims / Tamn-tw (yht. 133 kpl / pituus 11,64–12,55 m) - Tau (25 kpl / 12,5 m) - Shimmn (60 kpl / 12,5 m) - Uan-t (36 kpl / 12,5 m) - Zan-v (104 kpl / 13 m)
Lähteenä https://juliadata.fi/rollingstock, vaikkakin tiedot ovat vanhentuneet.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2020, 09:31:18 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2020, 15:36:26 » |
|
Yli 20m ehkä matkustajavaunuissa. Tavarajunissa noin pitkät taitavat olla harvinaisia. Suomessa suurin osa tavaravaunuista noin 12 metrisiä. Jenkeissäkin 50-60 jalkaiset ovat yleisimpiä, poislukien pidemmät konttivaunut, mutta nekään eivät taida yli 20m olla. Paitsi jotkut vanhat pitkät konttiavovaunut.
Enkä sanoisi 20-metristen tavaravaunujen olevan millään lailla harvinaisia [/i][/size] Jostain syystä lähdin aluksi katsomaan "malmi" tms kuljettamiseen käytettyjen vaunujen pituuksia Suomessa ja USA:ssa, ja tein siitä sitten hätiköityjä johtopäätöksiä. Mutta kuten huomataan, on kapearaiteisessa (vai normilevyisessä) maailmassa vaunujen pituudet rajallisia, vaikka junat isoja saattavatkin olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2020, 16:46:45 » |
|
Kannattaa huomata ja muistaa, että kyseessä on vakiojuna erotuksena koeajojunista.
Esimerkiksi Sishen-Saldanha ajettiin jo 1989 koejuna, jossa oli 662 vaunua. Malmivaunuja oli 660 ja niiden lisäsi tankkivaunu ja miehistövaunu. Junan paino oli 71600 tonnia ja pituus 7,2 km. Veturisto (16 kpl) oli 5 x 9E (sähköveturi) keulalla, 470:n vaunun jälkeen 4 x 9E ja työntämässä 7 x 37 (dieselveturi). Suurin nopeus koeajolla oli 80 km/h ja keskinopeus 831 km:n matkalla 37,9 km/h.
Radan alkuperäiset malmivaunut olivat noin 11 metrisiä ja se vaikuttaisi olevan pituus yllä ja edelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Ainassaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2020, 16:29:34 » |
|
Siinä on jo junalla mittaa, muistan kun Australian aavikoilla nähtiin kaivosjunia, jotka olivat puolet tuosta pituudesta ja sai tupakan verran odotella ennen kun puomit nousi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 720
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2020, 09:49:02 » |
|
Siinä on jo junalla mittaa, muistan kun Australian aavikoilla nähtiin kaivosjunia, jotka olivat puolet tuosta pituudesta ja sai tupakan verran odotella ennen kun puomit nousi Jospa sattui tuo 7,3 km testijuna kohdalle? 8x GE AC6000CW vetureina. https://en.wikipedia.org/wiki/Longest_trains
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2020, 12:54:07 » |
|
Entä Suomen pisin juna?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2020, 13:12:52 » |
|
Entä Suomen pisin juna?
Normaaliliikenteessä taitaa nykyään maksimipituus olla 1100 m, tokihan se ei juuri tuohon koskaan yllä, vaunujen määrä kun on luonnollisestikin kokonaisluku. Kokeilumielessä on joskus ajettu pidempiäkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2020, 13:19:50 » |
|
Entä Suomen pisin juna?
Normaaliliikenteessä taitaa nykyään maksimipituus olla 1100 m, tokihan se ei juuri tuohon koskaan yllä, vaunujen määrä kun on luonnollisestikin kokonaisluku. Kokeilumielessä on joskus ajettu pidempiäkin. [/quote Pellossa oli 2 Raidekilometriäpitkä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2020, 13:32:09 » |
|
Pellossa oli 2 Raidekilometriäpitkä
En tästä nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Jos ratakilometrejä, niin niitä ei käytetä pituuksien mittaamiseen, vaan ratalaitteiden sijaintien kertomiseen. Jonkin verran niiden perusteella voi arvioida etäisyyksiä, mikäli tiedossa on, että ovat ainakin suurin piirtein 1000 m mittaisia. Aina eivät ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2020, 16:54:22 » |
|
Mutta kuten huomataan, on kapearaiteisessa (vai normilevyisessä) maailmassa vaunujen pituudet rajallisia, vaikka junat isoja saattavatkin olla.
Yleisesti ottaen eteläisessä Afrikassa rautatiet ovat 1067 mm levyisiä Dar es Salaamiin asti. Tämä koskee myös Sishen-Saldanha -rataa. Muuten sillä on erikoisuutena 50 kV vaihtovirtasähköistys, ehkä ainoa toiminnassa oleva sellainen koko maailmassa. Lähteitä: Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Sishen%E2%80%93Saldanha_railway_lineB. Boonzaaier: Tracks across the Veld. A Southern African Rail Safari. 2008, sivut 174-180 World Railway Gauge Map. Lascelles (ei julkaisuvuotta) Eisenbahnen in Africa (kartta). Überseeische Bahnen 1987 World Rail Atlas Vol. 7. North, East and Central Africa. Neil Robinson 2009
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|