Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:lle henkilöliikenteen yksinoikeus 10 vuodeksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Pasi Kokkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #25 : Marraskuu 26, 2009, 23:11:11 »

Henkilöliikenteen kilpailuttaminen saattaisi aiheuttaa samanlaisia ongelmia kuin mitä esim. Englannissa.

Karmeita ongelmia tosissaan, mukaanlukien liikennetiheys. Tunnin vuorovalia minimissaan harvemminkin liikennoidyilla osuuksilla 5-6 korvilta puolille oin. Junat kulkee aikataulussaan ja hinnatkin on jarkevat. Pieleenhan se on mennyt.

Britannian esimerkillä ei ole juuri mitään tekemistä rautatiemarkkinoiden vapauttamisen kanssa. Siellä liikenne yksityistettiin ja yksi valtakunnallinen monopoli jaettiin useisiin alueellisiin monopoleihin. Kilpailua syntyi vain siitä, mitkä yhtiöt saivat oikeuden liikennöidä tietyillä alueilla. Tällaista mallia ei ole missään muualla, eikä sitä haluta Suomeenkaan.

Joskin liikenneoikeuden saa vain ennalta maaritellyksi ajaksi ja luvan uusiutuminen riippuu siita miten laatukriteerit on taytetty.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #26 : Marraskuu 26, 2009, 23:43:29 »

EU:n sisärajoja ylittävä henkilöliikenne on oltava vapaa kilpailutukselle kaikissa EU:n jäsenmaissa viimeistään kuukauden ja yhtä päivää vajaan viikon päästä. Jos jollain firmalla olisi asiat muuten jo kunnossa, sillä pitäisi olla RHK:n ja RVI:n puolesta taattuna kaikki mahdollisuudet esim. Haaparanta-Oulu -välin liikennöinnin aloittamiseen 1.1.2010.
Tällaisen lain/sopimuksen läpimennessä niitä mahdollisuuksia ei mitenkään kyetä takaamaan.

Oma käsitykseni on, että jos Ruotsistapäin oltaisiin tulossa liikennöimään Suomeen, vaikka Ouluun, eli pidemmälle kuin ensimmäiselle raja-asemalle, joka on Tornio, liikenteen tulee alkaa vähintäänkin Ruotsin puolen raja-asemaa edeltävältä liikennepaikalta, eli Karungista. Silloin ulkomaanliikenteeseen haluava liikennöitsijä on jo liikennöitsijä Ruotsissa ja voi siten hyödyntää kansainväliseksi laajenevaa liikennekenttää.

Jospa Banverket jatkaisi leveäraiderataa puolisen kilometriä Haaparannan liikennepaikalta Karungin suuntaan ja perustaisi sinne uuden seisakkeen/aseman nimeltä "Haparanda V". Silloin esimerkiksi Veolialla olisi mahdollisuus ryhtyä liikennöimään yöjunaa Helsinki - Oulu - Tornio - Haparanda V.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #27 : Marraskuu 27, 2009, 10:04:14 »

VR saisi kuitenkin junailtua eli lobattua asiaan jonkin kansallisen poikkeuksen kun Suomen erikoisolosuhteet vaativat kiellon muiden kuin rajanylittävien matkustajien kuljettamisen kansainvälisen liikenteen junissa. Esimerkiksi kansainvälinen terrorismi voisi olla hyvä keppihevonen.
 Pyörittää silmiään
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #28 : Marraskuu 27, 2009, 12:57:08 »

Jospa Banverket jatkaisi leveäraiderataa puolisen kilometriä Haaparannan liikennepaikalta Karungin suuntaan ja perustaisi sinne uuden seisakkeen/aseman nimeltä "Haparanda V". Silloin esimerkiksi Veolialla olisi mahdollisuus ryhtyä liikennöimään yöjunaa Helsinki - Oulu - Tornio - Haparanda V.

Karungin suuntaan tuskin rakennetaan enää mitään, päinvastoin. Kun uusi sähkörata Kalixista Haaparantaan valmistuu muutaman vuoden kuluttua, niin vanha Karungin kautta kiertävä linja purettaneen saman tien.

Helsinki - Pajala -yöjuna voisi olla mielenkiintoinen yhteys, jos Kolarin rataa jatketaan Ruotsin puolelle.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #29 : Marraskuu 27, 2009, 14:15:35 »

Jospa Banverket jatkaisi leveäraiderataa puolisen kilometriä Haaparannan liikennepaikalta Karungin suuntaan ja perustaisi sinne uuden seisakkeen/aseman nimeltä "Haparanda V". Silloin esimerkiksi Veolialla olisi mahdollisuus ryhtyä liikennöimään yöjunaa Helsinki - Oulu - Tornio - Haparanda V.

Karungin suuntaan tuskin rakennetaan enää mitään, päinvastoin. Kun uusi sähkörata Kalixista Haaparantaan valmistuu muutaman vuoden kuluttua, niin vanha Karungin kautta kiertävä linja purettaneen saman tien.

Toivottavasti silloin saadaan esim. Helsinki - Boden yhteys, se olisi jo jotenkin realistinen kansainvälinen junayhteys Suomesta!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #30 : Marraskuu 27, 2009, 19:38:36 »

Sanotaanko jossain, että jos esim "Viulia" haluaisi perustaa Helsinki-Narvik-yhteyden ja ajaa sitä omalla junallaan, niin matkan aikana ei saisi olla junanvaihtoa esim liikenneteknisistä syistä? Joutuisihan sähköveturinkin vaihtamaan kahdesti matkan varrella (Kemissä ja Bodenissa), niin miksei sitten jotain vaunakin? Ainakin Sveitsin ja Italian välillä itsenäinen operaattoro on saanut vaihtaa koko vaunukaluston ensimmäisellä asemalla Italian puolella. Jopa tänä vuonna. Vai onke se vain "hyvää tahtoa" kilpailijoiden puolelta?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #31 : Marraskuu 27, 2009, 19:51:18 »

....[Isossa Britanniassa]  Junat kulkee aikataulussaan ja hinnatkin on jarkevat. ...
Ainakaan muutama vuosi sitten kumpikaan näistä ei toteutunut käytännössä. Ne vuodet kun minä asuin siellä, niin päivittäin kiittämättömät matkustajat ja TV:n uutislähetykset narisivat jatkuvista myöhästelyistä, liian lyhyistä junista (vain seisomapaikkoja) ja korkeista hinnoista. Esim lentolippu Lontoosta Skotlantiin oli vain murto-osa junalipun hinnasta. Useimmiten oli halvempaa vuokrata auto kuin matkustaa junalla ja joka tapauksessa halvempaa matkustaa bussilla useimmilla väleillä (hinta ei aina perustunut matkan pituuteen). Kymmenillä tuhansilla ei kuitenkaan ollut muuta vaihtoehtoa, ei esim. Lontooseen voi mennä omalla autolla töihin.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #32 : Marraskuu 27, 2009, 20:20:10 »

....[Isossa Britanniassa]  Junat kulkee aikataulussaan ja hinnatkin on jarkevat. ...
Ainakaan muutama vuosi sitten kumpikaan näistä ei toteutunut käytännössä. Ne vuodet kun minä asuin siellä, niin päivittäin kiittämättömät matkustajat ja TV:n uutislähetykset narisivat jatkuvista myöhästelyistä, liian lyhyistä junista (vain seisomapaikkoja) ja korkeista hinnoista. Esim lentolippu Lontoosta Skotlantiin oli vain murto-osa junalipun hinnasta. Useimmiten oli halvempaa vuokrata auto kuin matkustaa junalla ja joka tapauksessa halvempaa matkustaa bussilla useimmilla väleillä (hinta ei aina perustunut matkan pituuteen). Kymmenillä tuhansilla ei kuitenkaan ollut muuta vaihtoehtoa, ei esim. Lontooseen voi mennä omalla autolla töihin.

Tosta junien lyhyydestäkin pitää kiittää sikäläistä Rautatievirastoa tai oikeastaan (joukko)liikennevirastoa (Departement of Trasportation, DoT) joka vastaa noista franchise-luvista ja määrää millä kalustolla niitä ajetaan (ja minkä mukaan maksetaan). Liikennöitsijät haluaisivat kyllä lisätä vaunujen (yksikköjen) määrää, mutta DoT ei anna lupaa.

Hinnoista: otetaan vaikka aamujuna Lontoon King's Cross asemalta Edinburgh Waverly'n asemalle. Halvin ennakkoon ostettava lippu 54 puntaa, off-peak eli ruuhka-ajan ulkopuolella sopiva lippu 107 puntaa ja anytime lippu 135,50 puntaa. Matkana toi vastannee Helsinki - Oulu väliä jolla matka pendoliinolla maksaa 75,40 euroa, lippu tosin sopii muihinkin juniin miinus paikkatieto. Ehkä VR on himpun halvempi, mutta toisaalta ei sitten saakkaan mitään ennakkolippuja tai vastaavia.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #33 : Marraskuu 27, 2009, 21:57:51 »

Sanotaanko jossain, että jos esim "Viulia" haluaisi perustaa Helsinki-Narvik-yhteyden ja ajaa sitä omalla junallaan, niin matkan aikana ei saisi olla junanvaihtoa esim liikenneteknisistä syistä? Joutuisihan sähköveturinkin vaihtamaan kahdesti matkan varrella (Kemissä ja Bodenissa), niin miksei sitten jotain vaunakin?

No tuossahan juuri kirjoitettiin Kalix - Haaparanta välin sähköistyksestä, ei kai Boden:issa sitten enää tarvitse mitään vaihtaa!
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #34 : Marraskuu 27, 2009, 22:19:19 »

No tuossahan juuri kirjoitettiin Kalix - Haaparanta välin sähköistyksestä, ei kai Boden:issa sitten enää tarvitse mitään vaihtaa!

Sitten kymmenen vuoden kuluttua tarvitsisi vain vaihtaa veturi junan päästä toiseen, kun Narvik-Boden-Haaparanta-yhteydessä kulkusuunta vaihtuu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #35 : Toukokuu 04, 2010, 09:55:53 »

Milloinkohan tämän kilpailua selvittäneen työryhmän tuloksia mahdetaan julkaista? Työ päättyi huhtikuun lopulla, mutta onkohan sillä enää edes mitään väliä...

http://www.lvm.fi/web/fi/tyoryhmat/tyoryhma/view/821297
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #36 : Toukokuu 04, 2010, 17:38:48 »

Lienee kyse tästä:

7/2010 Vaikutusselvitys kilpailun avaamisesta rautateiden henkilöliikenteessä

http://www.rhk.fi/tietopalvelu/julkaisut/liikenneviraston_tutkimuksia_ja/?x3644897=3680499
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #37 : Toukokuu 04, 2010, 17:55:52 »

Lienee kyse tästä:

7/2010 Vaikutusselvitys kilpailun avaamisesta rautateiden henkilöliikenteessä

http://www.rhk.fi/tietopalvelu/julkaisut/liikenneviraston_tutkimuksia_ja/?x3644897=3680499

Joo, näyttäisi olevan. Kumma, että tuosta ei ole mitään mainintaa missään muualla. Pelkkä linkki tuolla Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä -sivulla.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:lle henkilöliikenteen yksinoikeus 10 vuodeksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina