Ranskan TV-uutisissa oli torstaina siitä pikku pätkä ja selostivat, että TGV:n rakenne, jossa telit ovat vaunujen välissä (1 teli kantaa molempia vaunuja) osaltaan auttoi siihen, ettei vaunuja kaatunut ja juna pysyi kasassa.
Tää on vähän tällaista huhupuhetta. Juuri paria viikkoa aikaisemmin tapahtui hyvin vastaava onnettomuus Italiassa. Juna tuli väärässä asennossa olevaan vaihteeseen liki 300 km/h. Siinäkin juna pysyi muuten pystyssä, vain etummaisen vaunun (joka on käytännössä veturi) kaatuessa. Vaikka siinä ei ole jacobs-telejä.
Ja TGV:ssäkin etummaisessa vaunussa on kokonaan omat telinsä, eli ihan samalla tavalla TGV:nkin etummainen vaunu olisi voinut kaatua.
Kyllä jacobs-telit varmaan jonkun verran vaikuttavat, mutta enemmän vaikutta se, että suurnopeusradat ovat niin suoria. Vähän ikävää, että niin monessa mediassa hehkutetaan jacobs-telien erinomaisuutta tällaisessa onnettomuudessa, kun oikeasti kyse on pelkästä oletuksesta. Eli arvauksesta.
Siitä Italian onnettomuudesta muuten tässä:
https://www.railwaygazette.com/high-speed/frecciarossa-1000-derails-at-high-speed/55737.article